2 606 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Diskmaskinsproblem
Vi har en Bosch Automatic som nu är ca 4 år gammal. När två år hade gått började den att bete sig väldigt underligt, disken var kall och blöt när den var klar då den de sista 20 - 30 minutrarna bara stod och sa "njönjönjönjönjö" hela tiden och ibland var man tvungen att trycka på reset tangenterna för att få den att stanna för då stod den kvar och tuggade med 1 minut kvar hela tiden. Vi felanmälde till leverantöreren och reparatörern fick den att fungera igen efter att ha bytt dels en vattenventil + rengöring av ngn typ av vattenbehållare där det hade samlats smuts. Reparatören tipsade om att det var bättra att köra den på varmvatten för att undvika detta fel, vilket jag ifrågasatte till försäljningsstället då man isåfall tappar vitsen med den värmeväxling som ska göra att maskinen drar lite energi. Försäljaren sa att kallvatten skulle den köras på och jag ville veta mera om hur den skulle skötas för jag kände som så att felet skulle komma igen om ett par år om vi körde på som förut. Det fick jag löfte om att få men sedan blev det inget av det.
Nu börjar problemen dyka upp igen och jag undrar om jag verkligen är ensam om att detta fenomen uppstår?
Nu börjar problemen dyka upp igen och jag undrar om jag verkligen är ensam om att detta fenomen uppstår?
Har varit med om samma symtom, att den står och tuggar med 1 minut kvar + att disken inte torkar, men då har det varit aquastop/översvämningsskyddet som slagit till. Skulle kolla anslutningar extra noga + att det inte finns vatten nånstans på undersidan av maskinen.
Kör sedan programmet med högst temp, låt det gå tills det värmer vattnet. Avbryt då programmet och låt maskinen tömma sig. Prova sedan att köra ett program som vanligt.
Kör sedan programmet med högst temp, låt det gå tills det värmer vattnet. Avbryt då programmet och låt maskinen tömma sig. Prova sedan att köra ett program som vanligt.
Problemen med diskmaskinen fortsätter och nu har jag kopplat om den till varmvatten. Kanske man skulle bygga ngt som tar in maskindiskmedel med varmvattnet in så att tankar och ventiler på vägen in får sig en rengöring. Ngn som har tips på hur man skulle kunna göra detta?
Klicka här för att svara