Hej.

Jag har köpt en helintegrerad diskmaskin från Siemens. Maskinen har något som kallas för Aqua-Stop. Är jag ändå tvungen att ha en plastbalja som maskinen står i?
Plastbaljan kommer att sticka ut en bit under sockeln och ut på golvet. Meningen med en helintegrerad maskin är ju ändå att den, eller andra tillbehör, inte skall synas.
Kan man kapa till baljan så att den slutar precis bakom eller precis framför sockeln?

Hur har ni andra med helintegrerade maskiner gjort?

Ankan

C
Ankan skrev:
Maskinen har något som kallas för Aqua-Stop. Är jag ändå tvungen att ha en plastbalja som maskinen står i?
Ingen tvingar dig till att ha en balja, men om man inte vill riskera nedsättning av ersättningen från försäkringsbolaget vid skada så kan det vara en god idé. De rekommendationer jag läst gör iallafall ingen skillnad på maskiner med automatisk avstängning eller inte när det gäller baljan, däremot rekommenderas maskiner med detta skydd.
Kan man kapa till baljan så att den slutar precis bakom eller precis framför sockeln?
Det borde ingen ha något att invända mot. Syftet med baljan är ju att vattnet skall rinna ut där det syns, och för detta behöver den ju inte sticka ut längre än nödvändigt.

Jag minns knapp längre men jag tror faktiskt vi struntade i det. Maskinen i sig ska vara helt tät (inte bara en säker vattenanslutning) så det ska ju inte behövas.

Ett alternativ kan ju vara att klippa plastbaljan så den slutar precis innanför golvsockeln och inte syns. Vattnet lär ju ändå rinna ut.

C
MathiasS skrev:
Maskinen i sig ska vara helt tät (inte bara en säker vattenanslutning) så det ska ju inte behövas.
Vill minnas att resonemanget var att det inte är ovanligt med läckage från avloppsslangen och att det därför maskiner med tät botten och aqua stop inte är undantagna rekommendationen.

P.s. Tänk även på att många bolag numera även rekommenderar tät botten i diskbänksskåpet där alla vattenanslutningar sitter.

T
Anticimex:s krav är plastbalja under diskmaskin även om maskinen är helt tät samt DUBBLA slangklämmor där avloppsanslutningen är, dock hade dom inget krav på balja inuti/under diskbänken. Däremot måste det finnas en avstängningskran antingen i armaturen på diskbänken eller separat brevid ovanför, kranen får inte vara inuti under diskbänken. Anticimex har också krav på balja under kylskåp (för kondens) och speciellt om man har s.k "side-by side med vatten/ismaskin.

Naturligtvis kan kraven variera beroende på bolag, vi har If i samarbete med Anticimex.

Hej!

Min lösning lyder... Integrerad maskin med någon/några cm kaåpad plastunderlägg och ca 5mm fräst slits i underkanten på sockeln som då kan släppa ut vattnet på golvet. Syns knappt men fungerar.

Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.