KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bra för oss alla, som inte tror på den perfekta tekniken.
Att stänga av vattnet till disk och tvätt när de inte används är en enkel och billig skyddsåtgärd mot vattenskador.

Hur gör du med ytterdörren, låser du den när ni är hemifrån? Varför?
Ja, dörrarna låser vi, litar mer på teknik än okända människor.
En automatisk vattenfelsbrytare hade jag kunna tänka mig, men att använda vredet till diskmaskinen är inte så lockande.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
En automatisk vattenfelsbrytare hade jag kunna tänka mig, men att använda vredet till diskmaskinen är inte så lockande.
Jag förstår inte riktigt varför.
Det är ju inte besvärligare än att släcka lampan eller stänga av spisfläkten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Krilleman
P
Krilleman Krilleman skrev:
Helt felaktigt med dagens regler.

[länk]

Säkervatten (som försäkringsbolagen står bakom) säger följande:

[bild]
Ja. Jag såg det också. Säkert vatten 2016:1 heter branschreglerna. Jag skall ringa igen.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Som jag skrev innan, får ni dessa felaktiga svar så se till att det finns på papper så kanske ni klarar er.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bra för oss alla, som inte tror på den perfekta tekniken.
Att stänga av vattnet till disk och tvätt när de inte används är en enkel och billig skyddsåtgärd mot vattenskador.

Hur gör du med ytterdörren, låser du den när ni är hemifrån? Varför?
Tjuven kommer inte via vattenledningen.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Och vad ska den vara bra för?
Vet ingen, inklusive oss, som använder sin avstängningsventil.
Det finns inget krav så vitt jag vet på att stänga av ventilen under normala förhållanden. Men om det skulle uppstå en läcka när man inte är hemma så kanske man ångrar att man inte gjort det. Om försäkringsbolaget klassar det som att man varit oaktsam om man lämnat hemmet med ventilen öppen låter jag vara osagt. Att ventilen måste finnas får man anta att beror dels på att kunna stänga av om olyckan är framme när maskinen diskar (för ingen låter väl diskmaskinen gå obevakad);) , dels när man behöver koppla loss maskinen från vattenledningen utan att behöva stänga huvudkranen.
Om man tänker på hur mycket som kan gå fel i en diskmaskin så borde man faktiskt stänga ventilen när man inte är i närheten.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tjuven kommer inte via vattenledningen.
Nej, precis som att vattenskadan inte kommer via ytterdörren.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Och vad ska den vara bra för? Vet ingen, inklusive oss, som använder sin avstängningsventil.
Whaaat??? Den är ju oumbärlig varje gång man byter diskmaskin! :rofl:
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bra för oss alla, som inte tror på den perfekta
Hur gör du med ytterdörren, låser du den när ni är hemifrån? Varför?
Vi brukar låsa den innan vi går hemifrån ;)
 
BirgitS
Peter2400 Peter2400 skrev:
Och vad ska den vara bra för?
Vet ingen, inklusive oss, som använder sin avstängningsventil.
Vi gör det (naturligtvis).
 
Jag satte in Oras elektroniska DM avst. Den aktiverar man var gång man skall använda maskinen och då är den på i 3h. Satte sådan på både DM och TM.
 
  • Gilla
rnrlifestyle
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Den aktiverar man var gång man skall använda maskinen och då är den på i 3h.
Min maskins längsta program är längre än så...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Min maskins längsta program är längre än så...
Det går att ställa hur länge de skall hålla vattnet på, upp till 12h. Fabriksinställningen är 3h.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.