Vi har köpt en köksblandare (Gustavsberg Nautic) med diskmaskinsavstängning. Jag vet inte vilket som är av och på? Om jag vill att det ska komma vatten till diskmaskinen ska vredet stå vertikalt eller horisontellt? :x
På vredet står det C och H. Är vredet vertikalt så är C på on och H på off. Är vredet horistontellt så står H på on ocg C på off.

• Gilla
henad194
  • Laddar…
Hos mig kommer det vatten när den står vertikalt. Står den horisontellt så hör man det på att diskmaskinen pumpar och pumpar utan att något rinner - testa? ;)

Jag gissade på vertikalt. :D
Vi har köpt ny diskmaskin också så jag vet inte om jag vågar testa att eventuellt köra utan vatten.

Händer inget med maskinen utan vatten. Den startar helt enkelt inte bara ev. Piper den och varnar med ett felmeddelande det gör vår.

Jag väntar till strax innan matchen börjar innnan jag startar diskmaskinen ifall någon mer svarar och vet med säkerhet hur vredet ska stå. :)

Min diskmaskin går nu och min nautic blandare har vredet vertikalt :)
Vrids alltså åt höger för att öppna.

Strålande!
Tack för hjälpen alla!
Nu hejar vi på Sverige!

H och C betyder nog Hot och Cold.

Dvs varmt och kallt.

På mina sitter vredet vertikalt när det är stängt och på snedden när det är öppet.
Ganska korkat.

Men det hjälper dig nog inget för mina är FM Mattson

Real7 Real7 skrev:
Min diskmaskin går nu och min nautic blandare har vredet vertikalt :)
Vrids alltså åt höger för att öppna.
För vad det är värt i 2024; min diskbänksblandare av märket Camargue (brukar säljas av Bauhaus) har diskmaskinsventil
där man vrider åt VÄNSTER (moturs) för att öppna. Se om det finns någon text vid ventilen ON OFF
Om allt är installerat rätt, så är en trygg metod att köra diskmaskinen och försöka höra när den öppnar sin vattenventil, om du hör hur det strömmar vatten från kranen när du då vrider ventilen. Om ljudet av strömmande vatten UPPHÖR när du vrider kranen åt ett håll så är det den riktning du stänger AV kranen. Om ljudet av strömmande vatten KOMMER när du vrider kranen i en riktning så är det den riktning där kranen sätts PÅ. Lämna inte kranen avstängd medan diskmaskinen arbetar.
Jag ger inga råd om att öppna kopplingar under diskhon för att se om det kommer vatten med kranen åt viss riktning.
Det är helt upp till ägaren att avgöra egen kunskap där.

Redigerat:
  • Gilla
erik.S3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.