Tjena! Har fått problem med min diskmaskin. Det är en whirpool ifrån ikea.
Jag gissar på att det är vattenpumpen som går konstant, den brummar en del och det slutar inte när man stänger av själva programmet, utan den slutar först när man rycker ström kablen.

Så är det någon som har någon fundering på hur man kan gå till väga? Vill helst inte köpa en ny just nu i dagsläget.

Skulle gissa på klibbande relä som inte orkar släppa när spolen tappar spänningen.

Vilken modell (& årtal) är det?
Whirlpool har gjort x antal modeller genom åren åt Ikea.

Jag var väldigt osäker, då vi har tagit över sen förra ägaren.
Men jag fick rotat fram papper på när den införskaffades, och maskinen är en "hjälpsam" ifrån 2014.
Den motsvarar dagens "medelstor" på 45cm.

Garantin bör ju gälla. Frågan är om man ska orka dras med att byta maskin.
Hur ska man annars gå till väga? Ska man testa köra någon form av salt tablett? Något annat som skulle kunna tänkas lösa upp eventuella fetter?

Bl.a. Finish har ju särskilda medel för diskmaskinsrengöring.
Dock tveksam om det löser ditt problem..

Kolla upp garantin hos IKEA (de lär väl vilja ha ett kvitto..) och drag ur stickproppen så länge.
Är garantin inte aktuell är det tyvärr sällan idé att laga en diskmaskin.

Okej, jag har kvittot tsm med "orderfakturan", men det står inte någon garanti, vilket det oftast gör.
Men när man tittar på Ikeas hemsida på den motsvarande maskinen som dom har idag, säger den att det är 5års garanti.

Men jag får börja i den ändan att ringa till Ikea.

Men tror ni det är någon fara att använda den? Tänkte typ att man pluggar i den när man behöver diska?... JA, Jag är en lat jävel när det gäller att diska för hand :wow:

Pumpar den inte ut vattnet direkt, utan kör programmet normalt?

Jag får känslan av att den nog pumpar ut så fort där kommer vatten, så den diskar där med inte riktigt rätt häller :/

P
ja 5-års garanti
troligen översvämningsskyddet som löst ut
dvs vattenläcka internt
inget att pilla med under garantitiden

Jag ringde Ikea imorse och de sa att dom skickar ut en kille ifrån electrolux (?) för att kolla på problemet, kan han ej fixa det får vi en ny.

Jag återkopplar så fort vi hittat problemet eller iallafall vet varför maskinen beter sig som den gör

Hej Thyro! Har samma problem, vad blev det för lösning för er med maskinen?

Visar den felkod? Vilket märke på maskinen?

Precis samma som i ovan konversation, e ”hjälpsam” från Ikea som beter sig konstigt och måste rycka ur kontakten för att få tyst på den..

Har haft ett par Cylindamakiner på jobbet som inte slutat pumpa ut. Där har det berott på vatten på underplåten. Vet inte hur det är med Ikeamaskinerna. Är det samma problemet så hjälper det att tippa maskinen framåt och låta det rinna av. (Kan behöva stå och torka nån dag efteråt)

• Gilla
Stina__
  • Laddar…
Okej, tack det får vi testa!

Jag fick ta en diskborste och ”skrubba” försiktigt nere i botten...
Med andra ord,

Bort med silen
Och ner och rengör lite försiktigt

Jag fick upp massa gojs :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.