Jag vet inte hur jag ska fråga samt ber om ursäkt för suddig bild
Efter ett diskprogram så har glas och tallrikar någon form av beläggning, den känns eller ser inte ren ut och jag undrar om det är så att diskmaskinen håller på att ge upp eller om det är något annat mindre fel som man kan fixa själv. Tycker mig ha kollat de flesta filter (ja, typ 1 då) och det ser rent ut.
Kan det vara så att sköljningen gett upp... eller är det bara filtert i så fall. Någon som kan eller vet?
Efter ett diskprogram så har glas och tallrikar någon form av beläggning, den känns eller ser inte ren ut och jag undrar om det är så att diskmaskinen håller på att ge upp eller om det är något annat mindre fel som man kan fixa själv. Tycker mig ha kollat de flesta filter (ja, typ 1 då) och det ser rent ut.
Kan det vara så att sköljningen gett upp... eller är det bara filtert i så fall. Någon som kan eller vet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så där blir det ofta på glasen i vår hyfsat nya Bosch-diskmaskin. Brukar kolla filter och att armarna kan rotera fritt. Det blir liksom smutsigt där det inte var smutsigt från början. Jag tror det har att göra med att maskinen är "eco-fierad" och använder (för) lite vatten. Så glasen sköljs med smutsigt varmt vatten och sedan dunstar vattnet men smutsen blir kvar. Det är min teori.
Jo, men man kan ju glädjas åt hur lite vatten det gick åt första diskomgången, när man kör diskmaskinen igen för att det ska bli rent!bjoma skrev:Så där blir det ofta på glasen i vår hyfsat nya Bosch-diskmaskin. Brukar kolla filter och att armarna kan rotera fritt. Det blir liksom smutsigt där det inte var smutsigt från början. Jag tror det har att göra med att maskinen är "eco-fierad" och använder (för) lite vatten. Så glasen sköljs med smutsigt varmt vatten och sedan dunstar vattnet men smutsen blir kvar. Det är min teori.
Har också en Bosch med autoprogram som anpassar sig efter grumligheten på det första vattnet. Diskmaskinsreparatören visade hur mycket beläggningar och till sist stopp det blir i rören på baksidan av maskinen. Där var tjockt med skit, närmast beck som lagrats upp under åren och det sköljes runt. Enligt honom är det viktigt att minst en gång i veckan köra ett varmare program, t ex 70 graders grytprogrammet för att om möjligt lösa upp geggan.
Har en ny bosch knappt 2 måander gammal med någon seluit torkning några kristaller som ska göra det torrare, fungerar inte alls disken är ändå lika fuktig som i en maskin som inte har det.
Även beläggningar på bestik och glas, autoprogrammet verkar helt värdelöst.
Tror man får leva med problemet i energisnåla maskiner.
Tycker det är mest trams med A+++ maskin, nästa gång blir det en annan billigare bara den är tyst.
Även beläggningar på bestik och glas, autoprogrammet verkar helt värdelöst.
Tror man får leva med problemet i energisnåla maskiner.
Tycker det är mest trams med A+++ maskin, nästa gång blir det en annan billigare bara den är tyst.
Hmm, första gången jag har hört om ineffektiv torkning på dessa maskiner. Är det fler som har dåliga erfarenheter om torkningen?
Torkningen med hjälp av zeoliter är det som främst har gjort att Bosch och Siemens diskmaskiner de senaste åren vunnit nästan varje diskmaskinstest och jag tänkte köpa en sådan själv nästa gång. Detta eftersom ångan på vår nuvarande Bosch (utan zeolittorkning) fuktskadar köksbänkar och skåp när man behöver öppna luckan på glänt efteråt och ändå måste man ta ut div. blöta plastbunkar och fylla upp ett helt diskställ med dem.
Har du läst och följt bruksanvisningen, det kanske är något som skall fyllas på eller något membran som skall ryckas bort för att aktivera funktionen?
Torkningen med hjälp av zeoliter är det som främst har gjort att Bosch och Siemens diskmaskiner de senaste åren vunnit nästan varje diskmaskinstest och jag tänkte köpa en sådan själv nästa gång. Detta eftersom ångan på vår nuvarande Bosch (utan zeolittorkning) fuktskadar köksbänkar och skåp när man behöver öppna luckan på glänt efteråt och ändå måste man ta ut div. blöta plastbunkar och fylla upp ett helt diskställ med dem.
Har du läst och följt bruksanvisningen, det kanske är något som skall fyllas på eller något membran som skall ryckas bort för att aktivera funktionen?
Har en Boschmaskin som är cirka 2 år gammal, precis sådär blir det om man kör ekoprogrammet, sedan ett halvår tillbaka kör jag nästan alltid det varmaste programmet (70 grader) och sedan dess slipper jag diska saker två gånger