Hej,

Har en ny diskmaskin från Ikea som jag aldrig kört tidigare, "medelstor" heter den. Det är inte jag som har kopplat in den utan hantverkare och den har ett elektroniskt vattenlås från Ikea. Nu när jag ska prova den så fungerar den inte, när man startar diskmaskinen så gör den "vanligt" ljud sen efter ett tag så hör man hur diskmaskinen försöker pumpa in vatten men det kommer inget vatten. Utifrån denna information, verkar det som att det är fel på maskinen eller installationen? Vet inte om jag ska gå på Ikea eller hanterkarna...

P
har du öppnat vattenkranen?
provkörde inte installatören den?
hade installatören säkert vatten certifikat?

det troligaste är att det är fel på installatören

electroluxaren skrev:

electroluxaren skrev:

Är en byggfirma som satt in den när de renoverade köket, och jag vet att de satt in flera likadana maskiner utan problem. Men finns såklart ändå en mänsklig faktor och saker kan bli fel. Får ta kontakt med dem helt enkelt och be dem kolla på den! Tack för input!

F fmk00 skrev:
Är en byggfirma som satt in den när de renoverade köket, och jag vet att de satt in flera likadana maskiner utan problem. Men finns såklart ändå en mänsklig faktor och saker kan bli fel. Får ta kontakt med dem helt enkelt och be dem kolla på den! Tack för input!
electroluxaren skrev:

Vattenkranen är på! Men den är elektronisk som sagt, vet inte om det kan vara den som det är fel på/felmonterad?

P
lyser blått? grönt?

electroluxaren skrev:
lyser blått? grönt?
grönt!

A
Har du enbart elektronisk avstängning, eller har du även avstängning på kranen eller en ventil, typ ballofix, under diskhon?

A Emil_K skrev:
Har du enbart elektronisk avstängning, eller har du även avstängning på kranen eller en ventil, typ ballofix, under diskhon?
Så här ser det ut undertill! Ingen avstägning på kranen heller.

• Rörinstallation och avlopp under diskbänk utan avstängningskran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Lirar den med fjärrkontrollen?
Går det att slå på och av

Japp funkar med både fjärrkontroll och på knappen under vasken. Det verkar inte som att det är fel på inkopplingen, börjar undra om det är maskinen ändå...

A
Har du kollat så att det verkligen kommer vatten ur den elektroniska avstängningen också? Jag menar, det kan ju lysa fast ingen är hemma

Nu är inte jag någon expert men diskmaskiner brukar börja med att pumpa ur vatten. Det kanske är det som inte fungerar? Känner till flera fall där man inte skurit bort "locket" där man ansluter avloppsslangen till vattenlåset.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
P
K Kurtivan skrev:
Nu är inte jag någon expert men diskmaskiner brukar börja med att pumpa ur vatten. Det kanske är det som inte fungerar? Känner till flera fall där man inte skurit bort "locket" där man ansluter avloppsslangen till vattenlåset.
Det förutsätter att installatörer var/är oduglig

Hur gick det med detta?

K Kurtivan skrev:
Hur gick det med detta?
Rörläggaren har varit och kollat på det och han tror det är något fel på den elektroniska avstängaren från Ikea. Verkar inte som vattnet öppnas när man slår på den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.