Hej allihopa!

Jag har en diskmaskin som började läcka, vilket resulterade i att översvämningsskyddet slog till (frigolitflottör) och maskinen gick inte att köra. Jag tömde då maskinen på vatten och lagade läckan, men när jag sen skulle köra maskinen så kom det inte in något vatten. Jag beställde en ny magnetventil och bytte ut den gamla i hopp om att den var trasig, nu är istället problemet att så fort jag slår på strömmen på maskinen så spolar den in vatten oavbrutet. Oavsett om jag har luckan öppen eller inte. Det gör att maskinen fyller för att sedan tömma, fyller igen och tömmer på nytt. Så den kommer aldrig vidare i diskprogrammet.

Har ni någon aning om vad som kan vara felande?
Diskmaskinen är en Husqvarna QBC6254W.

Tacksam för all hjälp!

Mats-S
Kollade på webben, en riktig värstingmaskin ser det ut som, förstår att du inte vill offra den.
För mig känns det som att du kanske har gjort något kopplingsfel när du satte in den nya magnetventilen?

Alternativt kanske något som hängt sig i elektroniken (den verkar ju vara klart avancerad med många funktioner). Testa att dra ut sladden så att all elektronik blir totalt nollställd.

Är det inte alltför gammal kanske du kan få ersättning för en reparatör som fixar den?

Mats-S John Smith skrev:
Kollade på webben, en riktig värstingmaskin ser det ut som, förstår att du inte vill offra den.
För mig känns det som att du kanske har gjort något kopplingsfel när du satte in den nya magnetventilen?

Alternativt kanske något som hängt sig i elektroniken (den verkar ju vara klart avancerad med många funktioner). Testa att dra ut sladden så att all elektronik blir totalt nollställd.

Är det inte alltför gammal kanske du kan få ersättning för en reparatör som fixar den?
Hej och tack för svar John. Jag har kopplat in den på samma sätt som den gamla satt, ingen förändring där. Jag har nollställt maskinen flera gånger samt gjort en reset genom kontrollpanelen, inget av det hjälper dessvärre.

Det är förra ägarna av lägenheten som köpt maskinen, men den är bara 2 år gammal så garanti finns. Tyvärr finns inte kvittot kvar och affären den är köpt på började med sitt kassasystem förra året och har bara 1 år gamla kvitton som de kan få tag på. Så det är ju lite olyckligt.

Vad händer om du lossar manöverkablarna då? Slutar det då så är det ju nåt som ger signal felaktigt.

S Stefan1972 skrev:
Vad händer om du lossar manöverkablarna då? Slutar det då så är det ju nåt som ger signal felaktigt.
Du tänker kablarna till magnetventilen? Om jag kopplar ur dem så kommer det inget vatten längre. Så det verkar ju inte vara ventilen som fastnat i öppet läge.

Filip G Filip G skrev:
Du tänker kablarna till magnetventilen? Om jag kopplar ur dem så kommer det inget vatten längre. Så det verkar ju inte vara ventilen som fastnat i öppet läge.
Ja precis.....Försök och följ kablarna och se var de landar på kortet. Kan ju tänkas att det syns nåt på kortet om det hänt nåt. Nåt drivsteg som kolat eller nåt.

S Stefan1972 skrev:
Ja precis.....Försök och följ kablarna och se var de landar på kortet. Kan ju tänkas att det syns nåt på kortet om det hänt nåt. Nåt drivsteg som kolat eller nåt.
Har försökt kolla men kunde inte se något uppenbart. Men maskinen har otroligt begränsat utrymme för att kolla. Men ja, det känns ju som att det är något elektroniskt fel. Hade hoppats på att det inte är kretskortet. Det kanske får bli till att ringa tekniker ändå.

Mats-S
Filip G Filip G skrev:
Jag har nollställt maskinen flera gånger samt gjort en reset genom kontrollpanelen, inget av det hjälper dessvärre.
Har du dragit ur sladden, väntat typ 30 min, så att alla ev delar som "håller" strömmen blir HELT urladdade. Jag vet att det låter konstigt, men det kan faktiskt göra skillnad att man verkligen drar ur sladden ...
Jag tror det är något elektroniskt som hängt sig, den maskinen du har är nog en mardröm när det gäller sådana fel pga alla funktioner som den har ...

Surt med kvittot.
Prova med att maila Electrolux, ibland kan dom ta en goodwill :) Vi hade en liknande grej med en tvättmaskin som garantin precis gått ut på, tillverkaren stod för resterande summa som inte fskbolaget täckte, så vi fick den reparerad för 0kr tack vare att vi ägnade 15 min att skriva ett typ "snyft"-mail :)

Redigerat:
Låt den stå strömlös över natt. En del tillverkare (Husqvarna tillverkas av Electrolux?) kör med garantiregistrering när man köper eller låter installera ny maskin. Sådan kan ju vara gjord. Garantireparationer ombesörjs i regel på tillverkarens bekostnad, av egen organisation eller certifierat serviceombud. Därför viktigt med garantiregistrering. Kolla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.