9 754 läst ·
71 svar
10k läst
71 svar
Diskmaskin ska kopplas till kallvatten
Om man nu har några blandningsventiler liggandes hemma så borde man ju kunna koppla in både kall- och varmvatten och sedan mata t.ex. tvättmaskinen med just 40grader. Fast detta är ju bara intressant om man har tillgång till billigt varmvatten.
Om man inte har djävulskt hett vatten i ledningarna har vattentemperaturen sänkts en del innan maskinen väl är fylld och vattnet börjat pumpa runt. Har haft två olika diskmaskiner kopplade på varmvatten när jag bodde i bostadsrättsföreningar och aldrig haft några problem med smutsig disk, dålig hållbarhet på maskiner etc.
Men med tanke på hur lite vatten dagens miljövänliga maskiner förbrukar och hur låga vattentemperaturer dom använder är väl vinsten försvinnande liten även om varmvattnet skulle vara gratis.
Men med tanke på hur lite vatten dagens miljövänliga maskiner förbrukar och hur låga vattentemperaturer dom använder är väl vinsten försvinnande liten även om varmvattnet skulle vara gratis.
Vad är det som skulle vara så otrolig med detta? Man kan väl göra sig illa på vad som helst.Enk Projektet skrev:
Varför skulle man inte kunna tappa balansen och ramla rätt över diskmaskinen ?
Nu vet jag inte hur du är funtad, men jag försöker då iallafall undvika direkta risker till olyckor. Jag använder tillexempel pallbockar när jag hissar upp bilen, ser till så att stegar sitter ordentligt när jag ska klättra på dem.
När det gäller mina barn är jag dessutom extra försiktig.
Gör som du vill "Mr living on the edge". Jag sätter då iallafall knivarna med bladet nedåt!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10369403.ab
Sen är det väl förresten jävligt korkat att lura på andra ett sätt som kan medföra en risk ?
Håller man på och slarvar med säkerhet både i hemmet och på jobbet tycker jag man ska hålla det för sig själv och inte sprida eller påverka andra genom någon slags macho-attityd.
Håller man på och slarvar med säkerhet både i hemmet och på jobbet tycker jag man ska hålla det för sig själv och inte sprida eller påverka andra genom någon slags macho-attityd.
Man lever inte farligt för att man vänder knivarna uppåt. Dessutom vilke knivar är det som får plats i korgen, riktiga knivar ehm... läggs i diskmaskin.steffeb skrev:Vad är det som skulle vara så otrolig med detta? Man kan väl göra sig illa på vad som helst.
Varför skulle man inte kunna tappa balansen och ramla rätt över diskmaskinen ?
Nu vet jag inte hur du är funtad, men jag försöker då iallafall undvika direkta risker till olyckor. Jag använder tillexempel pallbockar när jag hissar upp bilen, ser till så att stegar sitter ordentligt när jag ska klättra på dem.
När det gäller mina barn är jag dessutom extra försiktig.
Gör som du vill "Mr living on the edge". Jag sätter då iallafall knivarna med bladet nedåt!
[länk]
I många diskmaskiner så stoppar de den övre spridaren.
Sedan så var det tal om gafflar.
Vilka knivar är det du pratar som jag inte pratar om?
Någonstans så måste man sätta en rimlig nivå på sin oro.
Machoattityd för att man sätter bestick uppåt... *jösses*
Har man inte dom vassaste knivarna i lådan ställer man dom tydligen med spetsen upp i diskmaskinen 
Sedan tror jag förvisso att ungkarlarna som skriver i tråden tänker på smörknivar o trubbiga matknivar, medans jag iaf syftar på kött och grönsaksnivar med vass spets och egg.
Sedan tror jag förvisso att ungkarlarna som skriver i tråden tänker på smörknivar o trubbiga matknivar, medans jag iaf syftar på kött och grönsaksnivar med vass spets och egg.
Haha, tycker också att det var lite väl hårt att tycka att det är fara för liv och lem att ha gafflar och knivar med vassa sidan upp. Har aldrig hört om någon som lyckats ramla in i diskmaskinen hittills. Vanliga vassa knivar diskar jag för hand men bestick får åka maskin.
Beträffande varmvatten till tvättmaskinen så tror jag att jag läste någonstans att sköljningarna blir bättre, men det känns som ett ganska dyrt slöseri med energi.
I USA hade vi tvättmaskiner med både kall- och varmvattenanslutning. Temperaturinställningarna var:
- COLD (bara kallvatten)
- MEDIUM (hälften av varje)
- WARM (bara varmvatten)
Om sedan varmvattnet var slut sedan ungarna fyllt badkaret så blev tvätten inte ren.
Vilka sk-tmaskiner.
(Det lustiga - eller tragiska - är fö att IKEA lyckats slå i folk att Whirlpool skulle vara ett bra märke..)
I USA hade vi tvättmaskiner med både kall- och varmvattenanslutning. Temperaturinställningarna var:
- COLD (bara kallvatten)
- MEDIUM (hälften av varje)
- WARM (bara varmvatten)
Om sedan varmvattnet var slut sedan ungarna fyllt badkaret så blev tvätten inte ren.
Vilka sk-tmaskiner.
(Det lustiga - eller tragiska - är fö att IKEA lyckats slå i folk att Whirlpool skulle vara ett bra märke..)
Säger inte vad som är rätt eller fel men en artikel i Aftonbladet som bygger på en enda vad en enda "expert" tycker jag säger allt 
Har kört min bänkdisk när jag bodde i bostadsrätt på varmvatten i 6år och jag har aldrig haft så ren disk.
Nu när jag har villa och ska koppla in diskmaskinen kommer det bli kallvatten dock.
Har kört min bänkdisk när jag bodde i bostadsrätt på varmvatten i 6år och jag har aldrig haft så ren disk.
Nu när jag har villa och ska koppla in diskmaskinen kommer det bli kallvatten dock.
Trodde du att varmvattnet var gratis när du bodde i en Brf???:banghead:Suhagg skrev:Säger inte vad som är rätt eller fel men en artikel i Aftonbladet som bygger på en enda vad en enda "expert" tycker jag säger allt
Har kört min bänkdisk när jag bodde i bostadsrätt på varmvatten i 6år och jag har aldrig haft så ren disk.
Nu när jag har villa och ska koppla in diskmaskinen kommer det bli kallvatten dock.