10 407 läst ·
50 svar
10k läst
50 svar
Diskmaskin mellan häll och ho?
Kommer göra några ändringar på denna ritning hos en köksritare. Kommer vara en inbyggd fläkt i hällen och ha 100 cm mellan häll och vaskKnockOnWood skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Exakt så känner jag. Har bara luckan öppen när man stoppar in och plockar ur, ta max två min. Har du detta i ett nybygge? För min arkitekt säger jag inte får ha det mellan häll och vask och jag försöker överbevisa honomN NoUseForAUsername skrev:Vi har också diskmaskin mitt i köksuppställningen mellan spis och ho och det är en dröm att plocka i och ur den. Alla lådor på motstående sida går att öppna till fullo och så står man på ett ställe och bara hivar ur allt och ner i lådorna utan att behöva springa runt.
Att man skulle ”snubbla” på luckan eller vad folk här verkar påstå att man kan göra har vi aldrig någonsin varit i närheten av att göra. Att de skulle vara farligt känns som rent trams faktiskt. Skjut igen luckan när du ska arbeta i köket så är de fritt fram.
Japp. Det finns inget förbud mot detta. Att säga något annat är direkt fel och bara tyckande. Om de nu är någon som öht skulle säga något så är de bara att inte rita in den till bygglov och sen bara förbereda och stoppa in den sen för att slippa tjafsa om de.A AlexHo skrev:
Jag undrar vilken myndighetsföreskrift (och från vilken myndighet) som skulle kunna innehålla det där arkitekten syftar på? Att man inte får placera en diskmaskin på ett visst sätt.
Inte finns det en sådan bestämmelse i någon lag i alla fall om hur man ska placera en diskmaskin. Helt ärligt, sådan detaljnivå finns inte. Och finns det - då måste någon generaldirektör, eller motsvarande, fått storhetsvansinne.
Inte finns det en sådan bestämmelse i någon lag i alla fall om hur man ska placera en diskmaskin. Helt ärligt, sådan detaljnivå finns inte. Och finns det - då måste någon generaldirektör, eller motsvarande, fått storhetsvansinne.
det finns inte. Jobbar med detta dagligen och det existerar inte.FamiljenL skrev:
Jag undrar vilken myndighetsföreskrift (och från vilken myndighet) som skulle kunna innehålla det där arkitekten syftar på? Att man inte får placera en diskmaskin på ett visst sätt.
Vi hade så i vårt förra kök och det fungerade alldeles fantastiskt bra. Det bästa kök jag haft, kunde plocka ur 95% av disken utan att ta ett enda steg.Luckan är ju stängd när man inte plockar i eller ur, inga problem med snubbelrisk.
Det var enda sättet att få en sammanhängade arbetsyta på 120 cm mellan hoar och spishäll på ett vettigt sätt i det köket. Hoar och häll var placerad i "botten" på en U-formad bänkskiva. Det fanns dessutom arbetsyta på båda sidorna om man behövde.
Det var enda sättet att få en sammanhängade arbetsyta på 120 cm mellan hoar och spishäll på ett vettigt sätt i det köket. Hoar och häll var placerad i "botten" på en U-formad bänkskiva. Det fanns dessutom arbetsyta på båda sidorna om man behövde.
Förstår inte varför det skulle vara ett problem oavsett vad du väljer.. så länge du inte väljer att sätta hällen uppepå diskmaskinen.
Jag har den själv som din ritning (dvs vä sida) för att jag behövde ha pannor och kryddor bredvid spisen och då var hålet imellan spis o diskho enda platsen.
Men principen är samma ju.. oavsett sida om ”diskbänksskåpet”.
Är ju bara att dra ut skåpet o byta plats på dem om man vill.. har bärighet på skåpstommarna runt om oxå.. och skivan ska kunna bära bra mycket på 60 cm hål kan man tycka.. ikeaskåpen/stommarna har ju två små metallskenor över bänkskåpen.. som böjer sig om man tittar på dem - men håller bra när allt är på plats
Jag har den själv som din ritning (dvs vä sida) för att jag behövde ha pannor och kryddor bredvid spisen och då var hålet imellan spis o diskho enda platsen.
Men principen är samma ju.. oavsett sida om ”diskbänksskåpet”.
Är ju bara att dra ut skåpet o byta plats på dem om man vill.. har bärighet på skåpstommarna runt om oxå.. och skivan ska kunna bära bra mycket på 60 cm hål kan man tycka.. ikeaskåpen/stommarna har ju två små metallskenor över bänkskåpen.. som böjer sig om man tittar på dem - men håller bra när allt är på plats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Wow, gissar att ditt hus är inklätt med skumgummimadrasser. Och att sätta sig i bilen och köra iväg? INTE EN CHANS! Det är ju rena rama dödsfällan.DiscoDuck skrev:
Skämt åsido. Att en diskmaskins placering i ett kök, på något outgrundligt sätt, skulle vara förenat med livsfara var det dummaste jag läst på minst en vecka, förmodligen två.