DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Bevisar väl bara vad jag skrev ovan – lita inte på kökskrämare...
Han är faktiskt den bäste köksritaren jag stött på, många bra förslag. Och han sade även - Jag har ingen provision utan vi gör det tillsammans så det blir som du vill ha det

Han kan säkert vara duktig på många sätt. Men han säger ju tydligen själv att han gör som kunden vill ha det. Och tyvärr har inte kunden alltid rätt...

Att placera diskmaskin mellan ho och spis skall man icke oberoende av hur mycket kunden önskar detta. Opraktiskt och farligt. På riktigt. Att tänja på en del andra regler och rekommendationer kan man ju göra hemmavid utan att någon lider speciellt mycket (exempelvis om man råkar ha 115 cm mellan parallellställda köksskåp istf 120, eller monterar överskåpen 150 cm över golv istf 140), men att snubbla på diskmaskinsluckan vill man inte.

Den här skriften som många kommuner hänvisar till fångar upp det mesta man behöver ha koll på någotsånär: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
..... Där sade en mycket erfaren säljare att han ritat många kök med diskmaskinen mellan häll och ho på nybyggen. Säger att han är hundra på att det är ok......
Bara för att något är OK, behöver det ju inte vara bra eller lämpligt. Vid köksritande/planerande finns det få förbud men många mindre eller helt olämpliga lösningar. Det bästa är att fråga mycket så att man får många förslag/lösningar och sedan får man vända och vrida på dessa och fråga andra och till slut kommer man fram till den bästa kompromissen. Som har den för er bästa lösningen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Finns många bra och mindre bra lösningar, huvudsaken tycker jag är att informera om det och sedan låta kunden göra valet.
Trotts allt dom som ska använda köket

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi har så i vårt kök och jag brukar faktiskt stänga diskmaskinsluckan om det inte redan är gjort innan jag häller av pastavattnet. Vet inte riktigt hur vanligt det är att ha luckan öppen för jämnan, vi har det oftast inte även om den ibland är strategiskt öppnad för att samtliga familjemedlemmar ska komma ihåg att fylla maskinen (brukar inte fungera). Men det är klart att det är bra att undvika om köket i övrigt medger det. Men det är inget jag skulle klassa som ett problem eller livsfarligt.

• Gilla
eb86 och 2 till
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Anledningen till att diskmaskinen inte ska placeras mellan diskho och spis är att det är farligt och opraktiskt att ha diskluckan utfälld i kökets viktigaste arbetsyta.
Varför skulle det vara opraktiskt? Jag har det så och det känns som det perfekta stället. Kortast väg för disk från både spis, arbetsyta och ho. Farligt förstår jag heller inte, men å andra sidan kunde jag inte bry mig mindre.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Planritning av kök med diskmaskin placerad mellan spishäll och diskho för enkel åtkomst till skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill förklara varför jag vill ha diskmaskinen mellan häll och ho. Diskmaskinen i mitten gör att det är nära till alla underskåp. Jag är alltid ensam i köket så det kommer inte vara någon krock och luckan har jag öppen under en väldigt kort tid vid slutet av matlagningen (lägger i disken) eller innan matlagningen (plocka upp disken)

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Finns många bra och mindre bra lösningar, huvudsaken tycker jag är att informera om det och sedan låta kunden göra valet.
Trotts allt dom som ska använda köket
Exakt så känner jag mig att en köksritare ska vara. Ge bra råd men slutändan det som passar mig bäst. Det som jag tycker är konstigt är att vissa köksritare säger att det är förbjudet att ha det så

Är det 80 skåp du har till vänster om DM där du kan ha bestick, så tycker jag din nuvarande lösning ser bra ut . Skaffar du DM med bestick låda uppe så blir det riktigt trevligt att plocka bestick när det ska tömmas.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Är det 80 skåp du har till vänster om DM där du kan ha bestick, så tycker jag din nuvarande lösning ser bra ut . Skaffar du DM med bestick låda uppe så blir det riktigt trevligt att plocka bestick när det ska tömmas.
Den ritningen är inte spikad än men tänker ha bestickslådan under hällen

Bör inte ha metall under hällen, men finns skydd (går med masonit skiva också) man kan montera så du kan ha det.
Alternativ har du plast å trä grejer för matlagning där.

Anledning är annars att metall kan komma åt elektronik i hällen. Men som sagt, lätt att åtgärda.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Bör inte ha metall under hällen, men finns skydd (går med masonit skiva också) man kan montera så du kan ha det.
Alternativ har du plast å trä grejer för matlagning där.

Anledning är annars att metall kan komma åt elektronik i hällen. Men som sagt, lätt att åtgärda.
Har det nu i mitt nuvarande kök, nackdelen är att det blir lite varmt

Lite varmt blir det, finns även varning att magnetism kan hetta upp mot metallen. Jag har aldrig hört det hända dock, endast ventilations/restvärmen som du har märkt i ditt befintliga kök. Där av bla kryddor är det sämsta du kan ha där under.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
[bild]
...
Jag tycker det ser knepigt ut med spishällen (+spisfläkten) halvvägs ut över fönstret.
Och arbetsbänken mellan spishäll och vask är också väldigt kort.
Flytta hällenca 30 cm åt vänster på bilden så blir det nog bättre!

• Gilla
Chrzan och 2 till
  • Laddar…
Vi har också diskmaskin mitt i köksuppställningen mellan spis och ho och det är en dröm att plocka i och ur den. Alla lådor på motstående sida går att öppna till fullo och så står man på ett ställe och bara hivar ur allt och ner i lådorna utan att behöva springa runt.

Att man skulle ”snubbla” på luckan eller vad folk här verkar påstå att man kan göra har vi aldrig någonsin varit i närheten av att göra. Att de skulle vara farligt känns som rent trams faktiskt. Skjut igen luckan när du ska arbeta i köket så är de fritt fram.

• Gilla
FamiljenL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.