Hej,
Försökt en tid att komma på hur jag ska hitta en lösning på detta, när köket byggdes så sattes stommarna lite för tight ihop, vilket resulterar i att frontluckan på diskmaskinen tar i på nedre delen (se bild), luckan öppnar sig därmed inte efter diskning som det ska samt låter väldigt mycket när man öppnar/stänger.
jag kan inte direkt demontera hela köket vilket jag nästan skulle behöva för att ”trycka isär” stommarna några mm, försökt justera diskmaskinen h/v vilket inte hjälper, känns spontant inte som en jätte bra idé att ta bort material från luckan/stommarna eftersom det är ett lackskydd på alla träytor och det såklart uppstår fukt när diskmaskinen är klar.. så ja, lite tagit slut med idéer.
så extremt öppen ifall någon har någon idé om hur jag kan lösa detta utan att bygga om halva köket.
Tack på förhand
Tobias
Försökt en tid att komma på hur jag ska hitta en lösning på detta, när köket byggdes så sattes stommarna lite för tight ihop, vilket resulterar i att frontluckan på diskmaskinen tar i på nedre delen (se bild), luckan öppnar sig därmed inte efter diskning som det ska samt låter väldigt mycket när man öppnar/stänger.
jag kan inte direkt demontera hela köket vilket jag nästan skulle behöva för att ”trycka isär” stommarna några mm, försökt justera diskmaskinen h/v vilket inte hjälper, känns spontant inte som en jätte bra idé att ta bort material från luckan/stommarna eftersom det är ett lackskydd på alla träytor och det såklart uppstår fukt när diskmaskinen är klar.. så ja, lite tagit slut med idéer.
så extremt öppen ifall någon har någon idé om hur jag kan lösa detta utan att bygga om halva köket.
Tack på förhand
Tobias
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Hur ser det ut på andra sidan? Skåpsluckorna går att justera.
Hålet där diskmaskinen är monterad ska vara 60 cm normalt. Börja med att kontrollera det uppe och nere. Man ser inte på bilden hur andra sidan ser ut. Jag misstänker att diskmaskinen är monterad lite snett? Lådorna som syns på bilden kan du justera till vä så du får mer plats om det är lådorna som diskmaskinslucksn slår iIwafun skrev:Hej,
Försökt en tid att komma på hur jag ska hitta en lösning på detta, när köket byggdes så sattes stommarna lite för tight ihop, vilket resulterar i att frontluckan på diskmaskinen tar i på nedre delen (se bild), luckan öppnar sig därmed inte efter diskning som det ska samt låter väldigt mycket när man öppnar/stänger.
jag kan inte direkt demontera hela köket vilket jag nästan skulle behöva för att ”trycka isär” stommarna några mm, försökt justera diskmaskinen h/v vilket inte hjälper, känns spontant inte som en jätte bra idé att ta bort material från luckan/stommarna eftersom det är ett lackskydd på alla träytor och det såklart uppstår fukt när diskmaskinen är klar.. så ja, lite tagit slut med idéer.
så extremt öppen ifall någon har någon idé om hur jag kan lösa detta utan att bygga om halva köket.
Tack på förhand
Tobias
Spontant tror jag inte jag kan göra det utan att lossa bänkskivan och då blir det galet mycket jobb :/raveper skrev:
du tänker annars att slipa ner och ersätta med någon typ av ny färg?
det är luckan som tar i på insidan mot båda sidorna så lådorna har tyvärr inget med problemet att göra, har varit enklare :/ så ser likadant ut på båda sidorna så kan inte justera åt något håll som gör att det blir någon skillnadKrille-72 skrev:
Hålet där diskmaskinen är monterad ska vara 60 cm normalt. Börja med att kontrollera det uppe och nere. Man ser inte på bilden hur andra sidan ser ut. Jag misstänker att diskmaskinen är monterad lite snett? Lådorna som syns på bilden kan du justera till vä så du får mer plats om det är lådorna som diskmaskinslucksn slår i
Då har du inte 60 cm invändigt mellan skåpen. Kvar finns 3 alternativ.Iwafun skrev:
1) plocka bort den eller dom stommar som är närmast diskmaskinen. Du behöver inte plocka bort bänkskivan. Däremot släppa på skruvarna den sitter fast med. Om bänkskivan däremot är limmad i stommarna blir det knepigare. Stadga upp bänkskivan och sänk benen under stommen.
2) Plocka bort luckan och kapa på varje sida.
3) In med ett stämjärn och hugg ut lite på båda stommarna där luckan tar i. Tyvärr blir det inte så snyggt efteråt.
nä men det var lite där jag också landade, tänkte om man kanske missat någon god idé.Krille-72 skrev:
Då har du inte 60 cm invändigt mellan skåpen. Kvar finns 3 alternativ.
1) plocka bort den eller dom stommar som är närmast diskmaskinen. Du behöver inte plocka bort bänkskivan. Däremot släppa på skruvarna den sitter fast med. Om bänkskivan däremot är limmad i stommarna blir det knepigare. Stadga upp bänkskivan och sänk benen under stommen.
2) Plocka bort luckan och kapa på varje sida.
3) In med ett stämjärn och hugg ut lite på båda stommarna där luckan tar i. Tyvärr blir det inte så snyggt efteråt.![]()
men tack så jätte mycket för tipsen.
Hej,
Jag har exakt samma problem. Har du löst det på något sätt?
Det var inga problem när köket va nybyggt, luckan var något trög men det var ändå ok. Nu låter det som tusan när man ska öppna luckan och fronten fastnar mellan stommarna så att till och med diskmaskinen trycks bakåt. Funderar på om det kan ha göra med att stommarna och/eller fronterna svällt något eftersom det inte var något problem strax efter renoveringen.
Jag har exakt samma problem. Har du löst det på något sätt?
Det var inga problem när köket va nybyggt, luckan var något trög men det var ändå ok. Nu låter det som tusan när man ska öppna luckan och fronten fastnar mellan stommarna så att till och med diskmaskinen trycks bakåt. Funderar på om det kan ha göra med att stommarna och/eller fronterna svällt något eftersom det inte var något problem strax efter renoveringen.

