Hej!

Jag får felmeddelande enligt bild när jag ska köra diskmaskinen.

Jag kollade detta klipp och tömde vattnet enligt klippet. Det gick inte tömma allt vatten till 100% med en sån spruta, men jag kunde tömma mycket vatten. Kan det vara därför jag fortfarande får felmeddelandet, att det i princip måste vara helt tomt på vatten eller kan det bero på något annat?


Mvh Gopnik
 
  • Diskmaskins kontrollpanel med felmeddelande "i30" på displayen som indikerar ett problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

30 brukar vara vatten på bottenplattan. Pumpen brukar gå hela tiden också om det är det felet.

Skruva av täckplåten som döljer fötterna i fram så kan du se in under maskinen. Annars, dra ut den och skruva av högra sidan så ser du bättre.

Är det vatten på bottenplattan, torka upp det och starta om maskinen så du ser var det läcker. Någon av de svarta slangarna är heta kandidater. Byt i så fall den slang/del som läcker. Tyvärr så är de flesta slangarna integrerade med någon annan del, så det kan bli lite mer att byta än det ser ut från början.

Är där inget vatten, kolla då så att inte givaren strular. Det är en microbrytare med en bit cellplast på som flyter upp om det kommer vatten i bottenplattan.
 
  • Gilla
Gopnik
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
30 brukar vara vatten på bottenplattan. Pumpen brukar gå hela tiden också om det är det felet.

Skruva av täckplåten som döljer fötterna i fram så kan du se in under maskinen. Annars, dra ut den och skruva av högra sidan så ser du bättre.

Är det vatten på bottenplattan, torka upp det och starta om maskinen så du ser var det läcker. Någon av de svarta slangarna är heta kandidater. Byt i så fall den slang/del som läcker. Tyvärr så är de flesta slangarna integrerade med någon annan del, så det kan bli lite mer att byta än det ser ut från början.

Är där inget vatten, kolla då så att inte givaren strular. Det är en microbrytare med en bit cellplast på som flyter upp om det kommer vatten i bottenplattan.
Jag tog bort allt vatten i bottenplattan mer noggrant. Sen körde jag igång diskmaskinen. Den körde som vanligt i ca 5-10 minuter, sen blev den tyst och visade .10. Nytt felmeddelande. Kanske har jag kommit ett steg närmare. Vad innebär det?
 
P
G Gopnik skrev:
Jag tog bort allt vatten i bottenplattan mer noggrant. Sen körde jag igång diskmaskinen. Den körde som vanligt i ca 5-10 minuter, sen blev den tyst och visade .10. Nytt felmeddelande. Kanske har jag kommit ett steg närmare. Vad innebär det?
i10 är att den inte får in vatten
 
electroluxaren skrev:
i10 är att den inte får in vatten
Jag tömde vattnet i bottenplattan och rensade filtret. Nu fungerade den en körning. Hoppas det fortsätter fungera utan att det kommer felmeddelanden.
 
P
G Gopnik skrev:
Jag tömde vattnet i bottenplattan och rensade filtret. Nu fungerade den en körning. Hoppas det fortsätter fungera utan att det kommer felmeddelanden.
kan ju vara en tillfällighet men...
 
PNO PNO skrev:
30 brukar vara vatten på bottenplattan. Pumpen brukar gå hela tiden också om det är det felet.

Skruva av täckplåten som döljer fötterna i fram så kan du se in under maskinen. Annars, dra ut den och skruva av högra sidan så ser du bättre.

Är det vatten på bottenplattan, torka upp det och starta om maskinen så du ser var det läcker. Någon av de svarta slangarna är heta kandidater. Byt i så fall den slang/del som läcker. Tyvärr så är de flesta slangarna integrerade med någon annan del, så det kan bli lite mer att byta än det ser ut från början.

Är där inget vatten, kolla då så att inte givaren strular. Det är en microbrytare med en bit cellplast på som flyter upp om det kommer vatten i bottenplattan.
Jag bifogar klipp på hur det ser ut när det läcker. Verkar läcka på 2 ställen. En slang verkar bara hänga och läcka vatten? Vad säger ni, är det lika bra köpa ny eller går det fixa enkelt?
 
  • Wow
  • Gilla
Hallonbåten och 3 till
  • Laddar…
P
Det värsta jag sett! Vad har du gjort med den?
 
  • Gilla
liyilei
  • Laddar…
Hejsan!
Alltså.. nu äre min diskmaskin från Ikea jobbig och visar koden 30. När jag gjort som många andra säger.. tömma vatten och sedan starta den igen börjar den läcka ur ett rör.
 
P
J Joppe100 skrev:
Hejsan!
Alltså.. nu äre min diskmaskin från Ikea jobbig och visar koden 30. När jag gjort som många andra säger.. tömma vatten och sedan starta den igen börjar den läcka ur ett rör.
Den överfyller pga att nivåsystemet ballast ur, i detta läget är det oftast krerskortet
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.