Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Diskmaskin felmeddelande .30

1. G
    Medlem · 17 inlägg
    Hej!

Jag får felmeddelande enligt bild när jag ska köra diskmaskinen.

Jag kollade detta klipp och tömde vattnet enligt klippet. Det gick inte tömma allt vatten till 100% med en sån spruta, men jag kunde tömma mycket vatten. Kan det vara därför jag fortfarande får felmeddelandet, att det i princip måste vara helt tomt på vatten eller kan det bero på något annat?

Mvh Gopnik

2. Bästa svaret

PNO
    Medlem · Roslagen · 1 622 inlägg

PNO

Medlem
    30 brukar vara vatten på bottenplattan. Pumpen brukar gå hela tiden också om det är det felet.

Skruva av täckplåten som döljer fötterna i fram så kan du se in under maskinen. Annars, dra ut den och skruva av högra sidan så ser du bättre.

Är det vatten på bottenplattan, torka upp det och starta om maskinen så du ser var det läcker. Någon av de svarta slangarna är heta kandidater. Byt i så fall den slang/del som läcker. Tyvärr så är de flesta slangarna integrerade med någon annan del, så det kan bli lite mer att byta än det ser ut från början.

Är där inget vatten, kolla då så att inte givaren strular. Det är en microbrytare med en bit cellplast på som flyter upp om det kommer vatten i bottenplattan.

• Laddar…
  3. G
    Medlem · 17 inlägg
    Jag tog bort allt vatten i bottenplattan mer noggrant. Sen körde jag igång diskmaskinen. Den körde som vanligt i ca 5-10 minuter, sen blev den tyst och visade .10. Nytt felmeddelande. Kanske har jag kommit ett steg närmare. Vad innebär det?

4. electroluxaren
    Medlem · - · 12 426 inlägg
    i10 är att den inte får in vatten

5. G
    Medlem · 17 inlägg
    Jag tömde vattnet i bottenplattan och rensade filtret. Nu fungerade den en körning. Hoppas det fortsätter fungera utan att det kommer felmeddelanden.

6. electroluxaren
    kan ju vara en tillfällighet men...

7. G
    Medlem · 17 inlägg
    Jag bifogar klipp på hur det ser ut när det läcker. Verkar läcka på 2 ställen. En slang verkar bara hänga och läcka vatten? Vad säger ni, är det lika bra köpa ny eller går det fixa enkelt?

Logga in för att se filmer.
  8. electroluxaren
    Det värsta jag sett! Vad har du gjort med den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.