Byggnovis
· Stockholm
· 318 inlägg
Efter 13 problemfria år fick vi idag felkod i30 på vår Electrolux diskmaskin. Det låter som att pumpen surrar oavbrutet. Stänger jag av och slår på igen och startar ett program så kommer felkoden tillbaka inom några sekunder.
Efter att ha läst ett tips någonstans hällde jag i en liter kokande vatten så att brunnen på bilden fylldes. När jag satte på diskmaskinen pumpades vattnet ut och sen kom felkoden igen.
Har läst på forumet om liknande problem, men blir inte riktigt klok på de råd som ges. Lite osäker på terminologin också, så därför skulle jag behöva lite handhållning.
Hur går jag vidare med felsökning? Finns det något jag kan testa utan att dra ut maskinen? Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha läst ett tips någonstans hällde jag i en liter kokande vatten så att brunnen på bilden fylldes. När jag satte på diskmaskinen pumpades vattnet ut och sen kom felkoden igen.
Har läst på forumet om liknande problem, men blir inte riktigt klok på de råd som ges. Lite osäker på terminologin också, så därför skulle jag behöva lite handhållning.
Hur går jag vidare med felsökning? Finns det något jag kan testa utan att dra ut maskinen? Tack på förhand!
Det låter som om översvämningsskyddet har löst ut. Under själva diskmaskinslådan finns en botten där vatten som läcker ut samlas. När nivån blir för hög löser en sensor ut. Dra fram maskinen och skruva bort bakstycket och torka bort det vatten som samlats. Försök sedan upptäcka var det eventuella läckaget kommer ifrån. Jag har haft maskiner som bara vill ha lite uppmärksamhet då och då utan att något större läckage kunnat hittas. Om självtorkningen kan hålla jämna steg med läckaget kan den sedan gå väldigt länge.Karl-Bertil Jonsson skrev:
Efter 13 problemfria år fick vi idag felkod i30 på vår Electrolux diskmaskin. Det låter som att pumpen surrar oavbrutet. Stänger jag av och slår på igen och startar ett program så kommer felkoden tillbaka inom några sekunder.
[bild] [bild]
Byggnovis
· Stockholm
· 318 inlägg
Onödigt jobb att dra fram den. Du öppnar sockelplåten, avlägsnar vattnet, sen kör igång maskinen och försöker kolla vart det droppar.
Men nu när du ändå har dragit ut den så ta bort båda sidorplåtarna.
Men nu när du ändå har dragit ut den så ta bort båda sidorplåtarna.
du har en intern läcka så att översvämningsskyddet löst utKarl-Bertil Jonsson skrev:
[bild] [bild]
finns en del trådar om detta här i forumet
troligen på just denna modellen är att någon av anslutningarna till brunnen som är av ett gummiliknande material är helt upplösta
man bör byta samtliga gummidetaljer med en gång så man slipper byta nästa efter en vecka
tyvärr är de flest vulkaniserade ihop med dyra delar så ca 2500.- i bara delar går det åt
finns inget borttagbart bakstycke på denna plattformenR Roger Mow skrev:Det låter som om översvämningsskyddet har löst ut. Under själva diskmaskinslådan finns en botten där vatten som läcker ut samlas. När nivån blir för hög löser en sensor ut. Dra fram maskinen och skruva bort bakstycket och torka bort det vatten som samlats. Försök sedan upptäcka var det eventuella läckaget kommer ifrån. Jag har haft maskiner som bara vill ha lite uppmärksamhet då och då utan att något större läckage kunnat hittas. Om självtorkningen kan hålla jämna steg med läckaget kan den sedan gå väldigt länge.
Byggnovis
· Stockholm
· 318 inlägg
Sockelplåten?
Byggnovis
· Stockholm
· 318 inlägg
Mycket riktigt så är det vattenfyllt där nere. Ska tömma och torka.