Byggahus.se

Diskmaskin Electrolux felkod ,50?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Precis som rubriken säger så stannar diskmaskinen efter bara några minuter och visar felkod 50 med ettblinkande kommatecken före, felkoden finns inte med i manualen, någon som har någon aning vad det betyder?

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Motorn snurrar inte eller att elektroniken inte känner att den snurrar.
    Kan också vara att den går trögt.
    Motorn avses spol/diskmotor

3. E
    Medlem Nivå 1
    Hur lagar man det? För mig hände det när jag körde månadens rengöringskörning med ansett medel. Maskinen stannade halvvägs med just detta meddelande...

4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Motorbyte är svaret
    Man kan dock mäta under drift att man har 230v till motorn
    Eller om tachon på änden lossnat eller har elektriskt avbrott.
    Samt försöka snurra på motoraxeln för hand och se om den går lätt

5. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Men om du har haft skummande medel i kan ju detta oxå påverka

6. H
    Medlem Nivå 1
    Vill ha tag i servicemanual till en esd8000. ,50 felkod. Troligtvis glas eller skit i impellern. dock så är det inte toklätt att se något

7. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Felkod 50 på en sådan är oftast skit i pumpen tömningspumpen.
    Bara att plocka ur den från framsidan.

8. M
    Byggveteran Nivå 6

Såg att det var ett tag sedan denna tråd startades, men har fått ,50 i felkod på vår Electrolux som är ca 1år gamal. Kom ni fram till vad det var som va fel?

Hoppas det går att fixa smidigt :)

9. B
    Medlem · Nivå 19
    Hur lång är din garantitid, memike?

10. M
    Byggveteran Nivå 6

Löste sig, rev ner maskinen och slet bort pumpen och impeller. Satt ett äggskal fastkilat där.

2år har jag iofs, får väl se om det återkommer men misstänker att det vag det.

11. L
    Medlem Nivå 1
    Hej! Vi hade felkod ,50 för ca 1,5 år sedan och då var det en lite glasbit som satt fast. Skitdyrt blev det i alla fall !(Konstigt att inte felkod ,50 står omnämnt i manualen btw) Denna åtgärd gick inte "Glasbit i Tömningspumpen" på garantin såklart.
    Idag blev det samma felkod igen och det är väl nåt som sitter fast i tömningspumpen igen vad jag förstår. Kan gissa äggskal som jag läste något fått här i tråden. Läste ovan att man kommer åt tömningspumpen från framsidan.

Finns det någon beskrivning hur man kommer åt, var den sitter, hur den ser ut och hur man tar bort den? Jag har inte tummen mitt i näven men har nada koll på just detta. Kanske finns en instruktionsvideo eller så??
    Tacksam för svar!

12. B
    Medlem · Nivå 19
    Hej och välkommen till forumet!

Skulle tro att det underlättar att svara på dina frågor om du berättar vilken modell du har.

13. L
    Medlem Nivå 1
    Hej! Tack för svaret

QB6163 Husqvarna gäller det

14. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Den sitter på samma ställe dvs till höger innanför socklen
    Lättast är att ta bort ytterluckan på dörren 6 st små skruvar från insidan
    Därefter dekor socklen kan ju var a vad som helst i ditt kök
    Nu kommer man åt maskinens plåtsockel som sitter med 2 - 6 skruv beroende på hur många polacken orkade skruva dit.
    Längst till höger sitter pumpen kan vara blå eller svart med två elsnslutningar åt höger
    Se till att maskinen är strömlös dvs skilld från nätet.
    Ta tag i pumpen och vrid den moturs det är en bajonett

15. L
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar! Ska prova detta imorgon! Låter ju inte helt som rocket sience iaf!