Vi har fått problem med vår diskmaskin (en Asko) och hoppas att någon kan ge råd. Upptill på luckan finns en styrpanel, där man med touch-liknande funktion väljer diskprogram, startar maskinen etc.

På senare tid har panelen slutat reagera på tryck just där man trycker för att starta maskinen – alla andra delar av panelen funkar. Det gör alltså att vi inte kan använda maskinen. Det märkliga är att när den har fått stå oanvänd några dagar kan den plötsligt fungera igen. Då går det att använda maskinen några dagar ... innan den lägger av igen, med samma fel.

Vi har fått höra från Askos serviceverkstad att vi förmodligen behöver byta styrkort/styrpanel (olika benämning från olika personer). Dock naturligtvis inga garantier för att det kommer att funka då. Och om vi beställer en sådan och byter själva så kostar delen cirka tvåtusen kronor – tar vi hit servicetekniker blir det dyrare.

Jag funderar på om det kan vara så att det kommer in fukt som gör att en del av panelen tappar kontakten. Misstanken kopplar till att panelen/maskinen funkar igen efter att ha fått vila några dagar (och torka?). Någon som vet om det är en rimlig teori? Och vad vi i så fall kan göra åt det?

Vill helst försöka laga maskinen både av miljöskäl och ekonomiska skäl. Men det är ju inte så kul att lägga flera tusen om maskinen ändå inte fungerar sen, eller om den pajar igen om ett halvår–ett år.

Tacksam för input!

E
Vår asko beter sig likadant.

Brukar räcka om den får stå någon timme. Kanske går det snabbare om man värmer lite?

Byt maskin istället för att laga...

E erimos skrev:
Vår asko beter sig likadant.

Brukar räcka om den får stå någon timme. Kanske går det snabbare om man värmer lite?
Intressant! Hur länge har det varit så?

Värma med hårtork menar du?

Vonelffors Vonelffors skrev:
Byt maskin istället för att laga...
Det lutar kanske åt det med tanke på att reservdelen är så dyr. Men helst skulle vi som sagt undvika att köpa ny maskin.

P
Standard fel
Kass underleverantör och teknisk chef

E
M Modig skrev:
Intressant! Hur länge har det varit så?

Värma med hårtork menar du?
så länge jag ägt den, iaf 3 år. Den stod i ett hus jag köpte så jag vet inte riktigt hur gammal den är. Kanske 10 år.

har inte testat hårtorkstricket så jag kan inte garantera att det är rätt men jag kommer definitivt att göra det den dagen den fungerar ännu sämre. Vår maskin har rätt trötta gummilister också och bara dessa verkar gå på ca 1500. Oklart hur länge man ska hålla den igång med reservdelar. Dock är den stor och gör sitt jobb bra.

E erimos skrev:
så länge jag ägt den, iaf 3 år. Den stod i ett hus jag köpte så jag vet inte riktigt hur gammal den är. Kanske 10 år.

har inte testat hårtorkstricket så jag kan inte garantera att det är rätt men jag kommer definitivt att göra det den dagen den fungerar ännu sämre. Vår maskin har rätt trötta gummilister också och bara dessa verkar gå på ca 1500. Oklart hur länge man ska hålla den igång med reservdelar. Dock är den stor och gör sitt jobb bra.
Vi har haft vår maskin i sju år och det är först nu den har börjat krångla.

Jag testade maskinen igen i morse: först funkade den som väntat inte ... då blåste jag någon minut eller två med hårtork vid displayen. Tadaaa! Det funkade! Det KAN förstås ha varit en slump, men eftersom den inte funkade precis innan så tror jag att värmen gjorde susen. Stort tack för tipset, får köra vidare på det nästa gång den strular. Ska försöka komma ihåg att rapportera här då med.

• Gilla
erimos
  • Laddar…
Passar på att uppdatera här. Vi är nu ganska säkra på att vajsingen med styrpanelen uppstod p.g.a. att det letade sig in fukt där.
Tidigare hade maken för vana att fälla ner diskmaskinsluckan helt efter avslutat diskprogram, för att låta allt ånga ur ordentligt. Jag brukade bara glänta på luckan, vilket kanske kan förklara att felet uppstod med viss oregelbundenhet :) Nu gör vi båda så att vi bara gläntar på luckan, och sedan har vi inte haft ytterligare problem med styrpanelen (peppar, peppar). Alltså, förmodligen fanns det fukt som rann ner i styrpanelen när luckan fick stå i nedfällt läge. Ett tips till andra som stöter på samma fel, kanske.

Tyvärr har ett nytt fel uppstått: det läcker ut vatten som samlas i maskinens underrede, vilket utlöser överfyllnadsskyddet. Eftersom jag/vi inte känner någon överväldigande lust att montera isär maskinen för att se vad som eventuellt läcker har jag nöjt mig med att montera bort "sparksockeln" under luckan. Den var inte helt lätt att få bort, men det lyckades med hjälp av en youtubevideo. Kör just nu lite konstgjord andning: när vi kör diskmaskinen sätter jag en låg ugnsform framför diskmaskinen. Blöter och kramar ur en wettextrasa (för att få bra uppsugningsförmåga), låter ena änden ligga in i diskmaskinsunderredet och den andra ner i ugnsformen. Med hjälp av uppsugning/kapillärkraft sugs vattnet från maskinens underrede och ner i formen som enkelt kan tömmas efter avslutad disk. Ingen optimal lösning, men inget större problem heller ...

• Gilla
Knorren
  • Laddar…
P
M Modig skrev:
Passar på att uppdatera här. Vi är nu ganska säkra på att vajsingen med styrpanelen uppstod p.g.a. att det letade sig in fukt där.
Tidigare hade maken för vana att fälla ner diskmaskinsluckan helt efter avslutat diskprogram, för att låta allt ånga ur ordentligt. Jag brukade bara glänta på luckan, vilket kanske kan förklara att felet uppstod med viss oregelbundenhet :) Nu gör vi båda så att vi bara gläntar på luckan, och sedan har vi inte haft ytterligare problem med styrpanelen (peppar, peppar). Alltså, förmodligen fanns det fukt som rann ner i styrpanelen när luckan fick stå i nedfällt läge. Ett tips till andra som stöter på samma fel, kanske.

Tyvärr har ett nytt fel uppstått: det läcker ut vatten som samlas i maskinens underrede, vilket utlöser överfyllnadsskyddet. Eftersom jag/vi inte känner någon överväldigande lust att montera isär maskinen för att se vad som eventuellt läcker har jag nöjt mig med att montera bort "sparksockeln" under luckan. Den var inte helt lätt att få bort, men det lyckades med hjälp av en youtubevideo. Kör just nu lite konstgjord andning: när vi kör diskmaskinen sätter jag en låg ugnsform framför diskmaskinen. Blöter och kramar ur en wettextrasa (för att få bra uppsugningsförmåga), låter ena änden ligga in i diskmaskinsunderredet och den andra ner i ugnsformen. Med hjälp av uppsugning/kapillärkraft sugs vattnet från maskinens underrede och ner i formen som enkelt kan tömmas efter avslutad disk. Ingen optimal lösning, men inget större problem heller ...
Om du kan hålla undan vattnet då enkelt är det troligen bara spolarmsväxlaren

electroluxaren skrev:
Kan det inte vara packningen till sumpen som börjat ge med sig?

electroluxaren skrev:
Tack för svar! Vi har inte märkt några problem med ojämn diskeffekt etc. mellan övre/undre/mellankorg, men det kan alltså vara spolarmsväxlaren ändå?

Skulle gissa att det är några dl vatten som rinner ut. Testade nu, med halv koppling till din kommentar om spolarmsväxlaren, att plocka bort den nedre spolarmen och locket över den lilla rombformade "tuben" där bakom. Det satt lite avlagringar i den sistnämnda, inga större mängder men rensade bort dem.

@Joakim Ågren Det kan det kanske vara. Har försökt kika in under maskinen när den går för att försöka lokalisera var det läcker, men har inte lyckats se någonting. Ska försöka kika igen nästa gång vi kör maskinen.

P
Den börjar med att läcka innan de skjuter kretskortet.
Enklast att se från baksidan

P
J Joakim Ågren skrev:
Kan det inte vara packningen till sumpen som börjat ge med sig?
Har jag aldrig varit med om på en cylinda

electroluxaren skrev:
Den börjar med att läcka innan de skjuter kretskortet.
Enklast att se från baksidan
Tack, får försöka kolla på det! Det blir nog till att titta på ny maskin också, vill inte köpa dyra reservdelar till en sju år gammal maskin (Det här är en Asko förresten, men likt nog en Cylinda då förmodar jag )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.