Jag har försökt att felsöka diskmaskinen inte tömmer vattnet som står kvar i avloppet.
Avloppet är rensat med rensband. Den spolar ut nästan allt vatten så pumpen funkar. Jag kör kortprogram nu.
Är det fel på programmen så den inte tömmer allt?
Interiör av öppen diskmaskin med vatten i botten och synligt filter och sprutarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
FreQa FreQa skrev:
Jag har försökt att felsöka diskmaskinen inte tömmer vattnet som står kvar i avloppet.
Avloppet är rensat med rensband. Den spolar ut nästan allt vatten så pumpen funkar. Jag kör kortprogram nu.
[bild]
Ska det inte vara vatten kvar där så att inte lukt från avloppet sprider sig upp i maskinen:thinking:

Maskintok skrev:
Ska det inte vara vatten kvar där så att inte lukt från avloppet sprider sig upp i maskinen:thinking:
Jo så är det men bara en slurk i botten.
Nu står vattnet precis ovan metallfiltret så hela hålet ner är fylld med vatten. Det verkar som att finns det kvar vatten torkar inte disken.

• Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
A
FreQa FreQa skrev:
Jo så är det men bara en slurk i botten.
Nu står vattnet precis ovan metallfiltret så hela hålet ner är fylld med vatten. Det verkar som att finns det kvar vatten torkar inte disken.
Kan det vara magneten i avtappningsslangen som börjar säga upp sig kanske.. :thinking:

Den fick jag byta på min maskin..
Efter 1 år... :thumbdown:

Maskintok skrev:
Kan det vara magneten i avtappningsslangen som börjar säga upp sig kanske.. :thinking:

Den fick jag byta på min maskin..
Efter 1 år... :thumbdown:
Ok finns det sånt. Vad gör den då?

A
FreQa FreQa skrev:
Ok finns det sånt. Vad gör den då?
Den öppnar och stänger så att inte avloppsvatten från diskhon eller slasken skall rinna ner i maskinen.

Det är den som går från maskinen och till avloppet under diskbänken..

Redigerat:
Maskintok skrev:
Den öppnar och stänger så att inte avloppsvatten från diskhon eller slasken skall rinna ner i maskinen.

Det är den som går från maskinen och till avloppet under diskbänken..
Ok då måste magneten sitta i/under maskinen så det är bara slang utanpå.
Byter man hela slangen eller bara magneten?

Förresten, den tömde ordentligt efter kortprogrammmet och nu testar vi med autoprogram. Vi brukar köra på eko.

A
FreQa FreQa skrev:

Förresten, den tömde ordentligt efter kortprogrammmet och nu testar vi med autoprogram. Vi brukar köra på eko.
Kör kortprogram.
Och rengör även ordentligt i maskinen.
Finns tabletter att köpa som löser upp en massa grejs..

A
FreQa FreQa skrev:

eko programmet har bara krånglat för mig..
Jag kör bara kort programmet och sköljer noga av disken innan jag fyller maskinen.
samt att jag kör rengöring 1 gång i månaden..
Det har fungerat utmärkt.. Och sedan dess inga problem längre..

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Kör kortprogram.
Och rengör även ordentligt i maskinen.
Finns tabletter att köpa som löser upp en massa grejs..
Har du tips på tabletter?

A
FreQa FreQa skrev:
Har du tips på tabletter?
Jag har kört med yes maskinrengöringstabletter
Men skulle tro att finish eller Ica duger lika bra

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Maskintok skrev:
eko programmet har bara krånglat för mig..
Jag kör bara kort programmet och sköljer noga av disken innan jag fyller maskinen.
samt att jag kör rengöring 1 gång i månaden..
Det har fungerat utmärkt.. Och sedan dess inga problem längre..
Vi bytte från tabletter till pulver från en firma som säljer tvättmedel till lantbruk och sen dess är disken renare och inga avlagringar.
Filter mm rengörs typ en gång i månaden.
Tack för tips. Vi kollar på slang sen.

A
FreQa FreQa skrev:
Vi bytte från tabletter till pulver från en firma som säljer tvättmedel till lantbruk och sen dess är disken renare och inga avlagringar.
Filter mm rengörs typ en gång i månaden.
Tack för tips. Vi kollar på slang sen.
Jag bytte från yes till Lidls märke eller Ica och dels så är det billigare men också bättre (y)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maskintok skrev:
så att inte lukt från avloppet sprider sig upp i maskinen
bör inte vara möjligt om man kopplat in avloppet rätt, kopplas ju in ovanför vattenlåset i vaskskåpet

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
J
FreQa FreQa skrev:
[bild]
Det är inget fel på programmet. Problemet ligger i det som tidigare nämnts som ”magneten”. Det som avses är den backventilsannordning som sitter efter avloppspump och avloppsslang. Den ser till att det vatten som finns i avloppsslangen inte rinner tillbaka in i maskinen när pumpen stängs av. Från din felbeskrivning är det tydligt att backventilen är trasig.

Den bör finnas som reservdel och brukar vara enkel att byta.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.