27 728 läst ·
50 svar
28k läst
50 svar
Diskmaskin Bosch silence plus tömmer inte sista vattnet
Jag har försökt att felsöka diskmaskinen inte tömmer vattnet som står kvar i avloppet.
Avloppet är rensat med rensband. Den spolar ut nästan allt vatten så pumpen funkar. Jag kör kortprogram nu.
Är det fel på programmen så den inte tömmer allt?
Avloppet är rensat med rensband. Den spolar ut nästan allt vatten så pumpen funkar. Jag kör kortprogram nu.
Är det fel på programmen så den inte tömmer allt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
76 kr inkl moms
Läs mer
Ska det inte vara vatten kvar där så att inte lukt från avloppet sprider sig upp i maskinenFreQa skrev:
Kan det vara magneten i avtappningsslangen som börjar säga upp sig kanske..FreQa skrev:
Den fick jag byta på min maskin..
Efter 1 år...
Ok då måste magneten sitta i/under maskinen så det är bara slang utanpå.Maskintok skrev:
Byter man hela slangen eller bara magneten?
Förresten, den tömde ordentligt efter kortprogrammmet och nu testar vi med autoprogram. Vi brukar köra på eko.
Kör kortprogram.FreQa skrev:
Och rengör även ordentligt i maskinen.
Finns tabletter att köpa som löser upp en massa grejs..
eko programmet har bara krånglat för mig..FreQa skrev:
Jag kör bara kort programmet och sköljer noga av disken innan jag fyller maskinen.
samt att jag kör rengöring 1 gång i månaden..
Det har fungerat utmärkt.. Och sedan dess inga problem längre..
Vi bytte från tabletter till pulver från en firma som säljer tvättmedel till lantbruk och sen dess är disken renare och inga avlagringar.Maskintok skrev:
Filter mm rengörs typ en gång i månaden.
Tack för tips. Vi kollar på slang sen.
Jag bytte från yes till Lidls märke eller Ica och dels så är det billigare men också bättreFreQa skrev:
Det är inget fel på programmet. Problemet ligger i det som tidigare nämnts som ”magneten”. Det som avses är den backventilsannordning som sitter efter avloppspump och avloppsslang. Den ser till att det vatten som finns i avloppsslangen inte rinner tillbaka in i maskinen när pumpen stängs av. Från din felbeskrivning är det tydligt att backventilen är trasig.FreQa skrev:
Den bör finnas som reservdel och brukar vara enkel att byta.