Hej!

Jag har ett problem med min AEG (Electrolux) diskmaskin, som jag inte lyckas hitta något svar på på nätet.

Om jag låter diskmaskinen stå tex över natten så är botten full med vatten på morgonen, kanske 1-2 cm vatten. Är det någon som vet vad det kan bero på och vad man i så fall kan göra åt det?

Jag har kollat undertill och vid anslutningen till vattenledningarna, men där finns inga läckage. Inte heller ger maskinen ifrån sig några felkoder.

Hittills har jag löst det genom att stänga av vattnet när jag inte använder maskinen (som diskar helt normalt), men jag vågar inte diska medan jag tex är på jobbet i fall det skulle bli något större läckage.
 
P
Byt inloppsventilen SNARAST!

Och använd aldrig en diskmaskin utan tillsyn!
 
  • Gilla
Jumpingjolly och 2 till
  • Laddar…
Det har väl kommit nåt skit i magnetventilen? Eller så har den gått sönder... Jag vet inte om det går att serva ventilen, men den borde inte vara så svår att byta om man hittar rätt reservdel.
 
  • Gilla
Jumpingjolly
  • Laddar…
Tack, jag ska leta efter reservdel :)
 
electroluxaren skrev:
Byt inloppsventilen SNARAST!

Och använd aldrig en diskmaskin utan tillsyn!
Konstigt nog passar ingen av de inloppsventiler som finns på AEG:s sida min modell. Det som finns är en flödesregulator, men det finns ingen bild på den, så jag är lite osäker på dess funktion?
 
Går det inte att hitta alla reservdelar med hjälp av modellnumret på maskinen?
 
P
Produktnummer???
 
electroluxaren skrev:
Produktnummer???
AEG F77011W0P
PNC: 911444042
 
useless useless skrev:
Går det inte att hitta alla reservdelar med hjälp av modellnumret på maskinen?
Jag har sökt på på Aegs sida, men hittar ingen inloppsventil
 

Bästa svaret

P
Det är zanussi som gör dessa och denna modellen finns i 8st variationer.
det du skall ha är ett sk aquastop
det sitter på inloppsslangen i början (klumpen under diskblandaren)
man byter hela slangen med ventil
405 51 25-06/8 är reservdelsnumret kostar styvt 800.-
 
  • Gilla
Jumpingjolly
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är zanussi som gör dessa och denna modellen finns i 8st variationer.
det du skall ha är ett sk aquastop
det sitter på inloppsslangen i början (klumpen under diskblandaren)
man byter hela slangen med ventil
405 51 25-06/8 är reservdelsnumret kostar styvt 800.-
Är det besvärligt att byta för den måttligt händige?
 
P

slangens anslutning inne maskinen kan vara besvärlig då den brukar sitta hårt och man vill ju inte bryta sönder något
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.