Är i diskmaskinköpartankar, har inte mycket pengar, behöver en billig. Väljer mellan dessa:

1. Ikea 3.995:-
https://www.ikea.com/se/sv/p/medelstor-integrerad-diskmaskin-gra-20385799/
+ Går att integrera med kökslucka
+ 5 års garanti
+ 47 DB
- Gamla forumtrådar säger att disken inte blir ren till Ikeas modeller
- 9 kuvert

2. Electrolux 3.789:-
hemmy.se/Electrolux-ESF4511LOW
+ Priset, kostar dubbelt så mycket överallt utom denna sida
- 1 års garanti
- 9 kuvert
- 49 DB

3. Cylinda 3.389:-
https://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskin/underbyggd-diskmaskin/product/cylinda-dm-3105-vit/
+ Billigast
+ 10 kuvert
- 1 års garanti
- 49 DB

Har ni någon erfarenhet från märkena eller tankar om hur ni skulle resonera?

Tack på förhand!

• Gilla
MattiasWe och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Av dom 3 IKEA maskinen, tror det är en variant av Bosch billigare 45cm variant. Om du kan ta ett högre pris skulle jag nog köra på en Bosch SPV66TX01E, lite bättre och tystare

[länk]

Finns en icke integrerad också
SPS66TW00G
[länk]
Tack för svar! :)
Boschen du länkade är dubbelt så dyr så den är tyvärr inte aktuell.
Hur vet man om Ikeas är en variant av Bosch?

Man kollar i den om det står Bosch någonstans.
Alla dessa maskiner utom Bosch maskinen är ganska högljudda, så ta den som är tystast.

När det gäller ikeas vitvaror så går dom i prisklass
Electrolux<Whirlpool<Bosch där deras bästa ofta är en mellanklassmodell från Bosch på diskmaskinerna. Jämför man hyllorna så ser man det ganska tydligt. Det varierar alltså mycket mellan modellerna hos IKEA, vissa gamla modeller var usla medans andra kan vinna bäst i test

• Gilla
MattiasWe
  • Laddar…
Min 45cm Electrolux är nu 15 år och har gått utmärkt. Har för mig att den då gick på närmare 5' dvs dyrare än TS' exempel men jag vet inte var den tillverkades. Den har ingen separat sköljningsfunktion vilket är en nackdel.

• Gilla
MattiasWe
  • Laddar…
BirgitS
Lång garantitid är mycket bra att ha, för det är inte ovanligt med problem nu för tiden.

• Gilla
MattiasWe
  • Laddar…
Vi köpte precis en Electrolux. Samma modell i princip fast den hade en annan undre spolarm med någon roterande ring som skulle vara extra bra på något vis. Vi hade en Elux innan också men den gav upp med en sprucken undre spolarm så den läckte som ett såll.

Tyst och fin maskin men bestickkorgen är helt åt helsike så den bytte vi ut mot den vi hade i den gamla maskinen.

• Gilla
MattiasWe
  • Laddar…
BirgitS
M MattiasWe skrev:
Gamla forumtrådar säger att disken inte blir ren till Ikeas modeller
Hade släktingar med 45 cm diskmaskiner från Ikea som köptes för drygt 5 resp. drygt 10 år. Disken blev ren men de torkade dåligt och den första (Whirlpool) hade mycket rangliga korgar.

• Gilla
MattiasWe
  • Laddar…
AXS
Köp en begagnad Miele.

-blir extremt rent.
-du behöver inte rensa silen.
-bra för miljön med begagnat.
-bra korgar och justeringar.

P
Ovanliga dock

Bor man inte helt avigt dyker det upp bra 45 maskiner på blocket titt som tätt. Slängde precis ut en 3 år gammal bosch helintegrerad i stugan då värmaren pajade. Borde ha meckat själv men tiden fanns inte så det blev en två år gammal Siemens på blocket för 1500.

P
Dock inte miele

electroluxaren skrev:
Dock inte miele
Nej, de kommer väldigt sällan.

AXS
Såg det nu när jag gjorde en sökning. Men annan bra premiummärke borde finnas med någon eller några veckors bevakning.

P
definiera premium

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.