Hej!

Vi vet egentligen precis vilken diskbänk vi vill ha (en Intra Chef), men.... eftersom de bara finns i färdiga längder och placeringar av hoerna så är de egentligen inte optimala för oss... Så nu undrar jag:
Är det ett ekonomiskt rimligt alternativ att måttbeställa en diskbänk med samma (eller åtminstone liknande) utseende? Var vänder man sig för att beställa (om det nu är ett rimligt alternativ)? Är det någon som har tips?

Här kommer ett tips på en firma som specialtillverkar tex. diskbänkar, de kan alldeles säkert göra något i stil med Intra´s Chef :D.

Priserna när det gäller den typen av diskbänk vet jag inte så mycket om annat än att det antagligen lär bli rätt kostsamt, om det sen är "ekonomiskt rimligt" är också svårt att svara på, fast det är nog rätt många som skulle fråga sig om priset på Intras Chef-modell är ekonomiskt rimlig  ;) så det är väl en personlig prioriteringsfråga som så mycket annat, MEN attans snygga är dom iaf. så har man bara råd så varför inte ...... ;)

//Christina.

http://www.sjoo.se/produkter.html

Är det ett ekonomiskt rimligt alternativ att måttbeställa en diskbänk med samma (eller åtminstone liknande) utseende? Var vänder man sig för att beställa (om det nu är ett rimligt alternativ)? Är det någon som har tips? [/quote]

Decosteel har vi beställt våran specialare ifrån, de svetsar in samtliga marknadens hoar i diskbänkar enligt Dina mått å ritningar. De levererar också till destora köksfirmorna så bli inte förvånad om Du varit hos köksfirmorna först och fått ett pris och Decosteels pris är halva det (FNISS). Väntar på våran lev i slutet av Augusti -> vi får vad vi vill ha för 75oo kr. ....köksformorna skulle ha dubbla det och lite till ( och samma firma hehe). Nu vet jhag inte hur bra rismässigt deta ligger till jämfört med intra etc men denna firma har bra pris för specialmått.

Finska STALA gör måttbeställda diskbänkar till bra priser. Dessutom trevlig design, tycker åtminstone jag!

Kolla in STALA Seven!

www.stala.se

Jag undersöker hur man gör när man beställer / designar rostfri diskbänk...

Har en design från en köksleverantör som jag ändrar något;
Skall man begränsa sig till en rak rostfri diskbänk i ett L-kök?

L-kök med 3,09m med överskåp:
0,8m djup från höger till vänster:
tvättmaskin öppet skåp/endast lucka ca 78 cm
en diskho 80cm skåp (med avfallskvarn & quooker)
diskmaskin 60 cm skåp
Hörnskåp ca 110 cm

Andra delen 298cm / 60 djup... ( Bör den vara något djupare för att vara i linje med kyl & frys?...)

Kylfrys 90cm
Avlastningsyta / skåp 45cm
Induktionshäll / ugn....
Hörnskåps del...

Hur gör jag då - min gissning...
Jag pratar med snickare & plåtslagare (Vilket rekommederas...)
- Kollar måtten med snickare & plåtslagare som installerar diskbänk...0
Beställer från speciell tillverkare... Hittar bara tillverkare i Halland & skåne

Kan någon tipsa om bra & billiga tillverkare i Stockholms regionen?

Jag vill ha en avrinningsyta med egen avledning;
Jag vill en ho den största möjliga i ett 80 skåp...
Avrinningsyta går ned i tvättmaskåp i bakkant...
Quookern & blandare sätter jag så långt in som möjligt - maximerar diskho & minskar risken för att de minsta skall nå utan pall / eller stol...
Till vänster om diskho så vill jag förmodligen ha en lite kant som försvinner när jag lämnar...

Hur knyter man samman rostfria ytor i ett L kök?

Tacksam för snabbt svar - Stommarna kommer snart!

/// Håkan

N
Hej, olika leverantörer har olika system för att knyta ihop två bänkar. Men egentligen räker det om man skruva fast bänkar i stommen.

Rostfria diskbänkar säljs ju mycket sällan direkt från fabriken, det är 95% som sälja via återförsäljare. Men varför vill du inte går via din köksbutik då.

Skickade förresten ett PM till dig ... Där finns lite fler svar.

Hörde att Landskrona och Decosteel är samma firma (olika lokaler) så priserna borde vara likartade (samma?)

Franke gör måttanpassade diskbänkar. Inte speciellt dyrare än standard tror jag fast det är svårt att jämföra. Det känns som om det är bra kvalitet dessutom.

Jag har köpt en rak bänk från Landskrona, och är kanonnöjd, finns några flera leverantörer som också säljer till privatpersoner.

Jag håller på att beställa från Landskrona. Ska man ta det exakta måttet mellan väggarna man vill ha diskbänken mellan, eller ska man ha någon centimeter tillgodo för silikonfog?

J
Köpt via Franke, mycket duktiga och bra priser.

Liten Tuva skrev:
Jag håller på att beställa från Landskrona. Ska man ta det exakta måttet mellan väggarna man vill ha diskbänken mellan, eller ska man ha någon centimeter tillgodo för silikonfog?
Tänk på att väggarna kan vara snea, isåfall är bredden olika i bakkant som i framkant, och det kan isåfall bli stumt med ett exakt mått.

Vad har du på sidorna? Har du något högskåp mot ett hörn brukar man ha en passbit där som man kan ljustera bredden med.

/Magnus

Blev sugen på att beställa en måttanpassad diskbänk, någon som har en prisbild på det?

Beror helt på vilka lådor du väljer, ju "modernare" låda (raka kanter och liten radie) desto dyrare. Landskrona kanske börjar på knappt 10000 för en enkel bänk med en låda och slutar på 30000 för en längre variant med ett par helt kantiga lådor (typ Intra Zerox). Sen finns det ju special special också och då finns det nog inget tak öht. Har för mig att Kvik hade en bänk för 60000:- i sin katalog härom året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.