Byggahus.se

direktkopplade apparatsladdar

1. M
    Medlem · Malmö · 1 inlägg

martin_ronnberg

Medlem
    hej.
    jag har en fundering över om det är tillförlitligt att ha en apparatsladd "gristryne" kopplad direkt i en utanpåliggande el dosa istället för att sätta upp ett vägguttag.

det jag ska göra är att koppla en projektor i taket och vill gärna slippa ett stort utanpåliggande vägguttag som blir fult och iögonfallande samt en lång hängande kabel.

finns det några nackdelar jag inte har tänkt på eller är de bara o tuta och köra!?

2. Patrick E
    Medlem · Stockholm · 1 973 inlägg

Patrick E

Medlem
    Till utanpåliggande dosor finns det dragavlastare, då är det OK. Ofta används denna variant vid inkoppling av belysning i undertak.
    Exempel på dosa är Clas Ohlsson 32-1683. För att hitta passande dragavlastare får du vända dig till en elfirma.
    Tyvärr är inte denna lösning så mycket mindre än ett vägguttag ;)

3. DjAlbert
    Medlem · Wärmland · 668 inlägg

DjAlbert

Medlem
    Kan du inte sätta en apparatdosa i taket med en anslutningsdosa i , typ denna

4. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Ett enkelt vägguttag är nog mindre än en utanpåliggande dosa med dragavlastning

5. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 900 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Nja, kanske, men stickkontakten bygger ju en aning också. :p

Tycker nog att "DjAlbert"s lösning var ganska bra. Anslutningsdosa bygger ju inte så överdrivet mycket, + att den är platt, jämfört med envägsuttag och stickkontakt. Det blir "stilrenare".

Kanske går att sätta en liten list snyggt från anslutningsdosan fram till projektorn med strömsladden i också.

//Patrik

6. DjAlbert
    Medlem · Wärmland · 668 inlägg

DjAlbert

Medlem
    Anslutningsdosan är väl inte direkt utanpåliggande , men bygger ju några mm.
    Ett enkelt vägguttag bygger ju nån mm mindre, men då bygger ju stickproppen lite mer, och vill man ha en list fram till apparaten med kabeln i så förfulas detta av en stor klumpig stickpropp.

Men det är väl vilket ts tycker är snyggas själv,det är ju inte vi som ska ha det i taket hemma utan just ts.

7. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 882 inlägg

Rrrrr

Medlem
    Sätt ett 1vägs infällt uttag så blir de snyggast. De man brukar göra till projektorer å dyl. Sen kan du dra sladden från uttaget till projektorn i en liten kanalsnutt.

8. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 997 inlägg

snuttjulle

Medlem
  9. Bloink
    Medlem · Skåne · 733 inlägg

Bloink

Medlem
    Redigerat 4 nov 2009 18:08
  10. N
    Medlem · Norrbotten · 3 393 inlägg

norrbottenstorpet

Medlem
    Nej, snarare är det så att projar nästan uteslutande ska jordas.

Jag hade samma problem som dig. Lösningen fick bli ett infällt uttag (Renova) samt vinklad kontakt i stickproppen. Bygger totalt ca 2,5-3 cm. Helst hade jag också valt att få göra apparatsladde själv, i matchande vit kulör. Men pryttlarna var i stort sett omöjliga att få tag i.

11. M
    Medlem · 1 613 inlägg
    Vit apparatkabel med vinklad schuko finns hos Nedis. Gå till valfri tv-handlare och be dom beställa hem "CABLE-703/W".
    Det finns också ett antal varianter att köpa hos Farnell.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.