1 598 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Dip
Sida 1 av 2
Har äntligen lokaliserat ett elproblem så nu återstår hur man kan lösa problemet.
Har ett internetmodem som kopplar ned med ojämna mellanrum. Efter en himla massa trixande, byte av modem etc har jag insett att nedkopplingen beror på den strömrusning/spänningsdip som uppstår när bergvärmepumpen i källaren går igång.
De ligger på samma säkring eftersom första jacket ligger i ett rum där allt ligger på samma säkring, tillsammans med bl.a pumpen.
Jag vet att det kanske löser sig om man lägger modemet på annan säkring men finns det inga andra trick (förutom en svindyr APC som räddar spänningsnivån)?
Har ett internetmodem som kopplar ned med ojämna mellanrum. Efter en himla massa trixande, byte av modem etc har jag insett att nedkopplingen beror på den strömrusning/spänningsdip som uppstår när bergvärmepumpen i källaren går igång.
De ligger på samma säkring eftersom första jacket ligger i ett rum där allt ligger på samma säkring, tillsammans med bl.a pumpen.
Jag vet att det kanske löser sig om man lägger modemet på annan säkring men finns det inga andra trick (förutom en svindyr APC som räddar spänningsnivån)?
De alternativ du har är:
-Att få pumpen att starta mjukare. Vissa pumpar har en mjukstart som man tydligen kan slå på (inte min avdelning ännu, kör med elvärme)
- Att flytta modemet till annan fas om nu inte pumpen är en trefasare förstås
- Skaffa en mindre ups. Den troligen effektivaste lösningen. Skaffa en med inbyggt åskskydd så slår du två flugor i en smäll
-Att få pumpen att starta mjukare. Vissa pumpar har en mjukstart som man tydligen kan slå på (inte min avdelning ännu, kör med elvärme)
- Att flytta modemet till annan fas om nu inte pumpen är en trefasare förstås
- Skaffa en mindre ups. Den troligen effektivaste lösningen. Skaffa en med inbyggt åskskydd så slår du två flugor i en smäll
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Jag hade problem med att det "small" i högtalarna till min PC varje gång kompressorn till frysskåpet som låg på samma grupp startade.
Detta löste jag med ett billigt överspänningsskydd med filter inköpt på Jula.
Problemet försvann inte helt, men det blev BETYDLIGT bättre.
Liknar denna (art: 406015) som finns för 189 på Jula:

Detta löste jag med ett billigt överspänningsskydd med filter inköpt på Jula.
Problemet försvann inte helt, men det blev BETYDLIGT bättre.
Liknar denna (art: 406015) som finns för 189 på Jula:

Om det är en bergvärmepump som är inkopplad på alla tre faserna kan det inte hjälpa att byta säkring. Du kommer att få samma spänningsfall i hela systemet. Jag kan inte hela tänka mig att ett överspänningsskydd hjälper (fungerar för transienter, ej för underspänning). Det är inte överspänning som är problemet. Skaffa en spänningsstab, finns på Elfa. Är Dyra, tyvärr.
Ny trafo kan definitivt göra sitt till.
Sen kan det också vara du som har lång kabelväg till trafon/"tunna" ledare.
Frågan är om du har 3X2,5+2,5 som matningsledning till huset, en sån "tunnis" kan hjälpa till med dippen.
Dock blir det garanterat dyrare att byta matning än att skaffa ups:en
Sen kan det också vara du som har lång kabelväg till trafon/"tunna" ledare.
Frågan är om du har 3X2,5+2,5 som matningsledning till huset, en sån "tunnis" kan hjälpa till med dippen.
Dock blir det garanterat dyrare att byta matning än att skaffa ups:en
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Har du för låg inkommande spänning skall du garanterat vänta tills elbolaget bytt eller stegat om trafon innan du själv köper dyr extrautrustning.zingo skrev:
Parantes:
Självklart löser inte "mitt" överspänningsskydd problem med underspänning, men jag ville bara beskriva ett liknande fenomen som jag botade billigt.
Ursäkta om jag missvisade någon med mitt föregående inlägg.