Hallå hej.
Jag har en Diom Vedunic 835 men ingen manual.
Jag har hyfsad koll på pannan som fanns när vi flyttade in men förre ägaren har eldat lite häftigt ibland så det har sotat igen på framsidan så det går inte att läsa vad respektive ratt och visare ska representera. Finns det nån som vet vad det ska stå?
Det jag är mest intresserad av är mätaren längst till vänster, se bild.
20131111_170629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

står det inte 1 och 2 och kanske 3? Låter som tryck

Jo, det står 1,2, 3 osv men vilket tryck är det?
Mätaren står konstant på 0.5

Det är angivet i bar och beror på höjden av systemet, vad du har för säkerhetsventil osv. Jag har 1,5 bar i ett 2 våningshus men det är ventilens förtjänst, 1,5 bar motsvarar 15m vattenpelare tror jag.

Edit: Insåg nu att det beror på om du har öppen eller sluten expansion, men det dyker nog upp någon som kan förklara närmare :)

Redigerat:
jag har sluten expansion. vet ej vad det är för säkerhetsventil.

Blöt en pappers- eller tygtuss med vatten, doppa den i lite ren, gråvit aska och skura mätarna och pannan med detta

Här kommer några bilder, bry dig inte om att den är smutsig du ser antagligen det du vill här. Jag har för mig att det enligt boken så ska rattarna stå vi dom gröna områdena, men som jag minns från när vi använde denna pannan så höjde vi laddningspump för annars så går den tills pannan är kall.

Tror att jag ska kunna leta fram bruksen för den.

85_2BEN3P6DTY8081385027741.jpg

85_2M0R1MBXVEUC41385027740.jpg

Hej Saabdea.
Snart ett år har gått, jag hade glömt det här inlägget.
Pannan min är ju inte nå bättre tyvärr, den har fått nåt spel nu, den blir fort varm som tusan och kylslingan går igång och spolar vatten, har du nån susning vad som kan vara fel då?
Har du kvar bruksanvisning som du kan skanna in?
Jag blir evigt tacksam isåfall.

/Peter

• Gilla
Palle81
  • Laddar…
Har du nån laddomat? Går den? Kan ju vara att pumpen där inte går, då kyls ju inte pannan.

Jag ska kolla imorgon om bruxen hänger kvar.

Jag satt just och kolla sortimentet av laddomater på Rinkabyrör.
Eftersom jag inte är så haj på vedpannor är jag inte säker men jag tror det sitter en laddomat på röret som går in/ut ur pannan nere till vänster. Det sitter en elkoppling och en elledning som går in i pannan på pumpen.
Säkringen som sitter på insidan av panelen (liten glassäkring), är den för laddomaten?

Vet ej ang säkringen, har du möjlighet att ta nåt foto på panna/installation så underlättar det för vidare felsökning.

Den jag tror är laddomaten låter som den går, sätter en skruvmejsel mot och lyssnar med örat och den gnisslar inte utan brummar på bara.
En dum fråga, det står att pannan rymmer 125 liter. Är den en del av hela systemet eller har den en egen kran?
Hittar ingen sån i alla fall. har alltid fyllt i expansionskärlet så mycket som det ska vara och har luftat alla element.
Kan det vara så att det lilla styrkortet i panelen inte skickar signal till laddomaten att börja ladda acktankarna?

Tar ett foto imorron.

P PeterPin skrev:
Hallå hej.
Jag har hyfsad koll på pannan som fanns när vi flyttade in men förre ägaren har eldat lite häftigt ibland så det har sotat igen på framsidan så det går inte att läsa vad respektive ratt och visare ska representera. Finns det nån som vet vad det ska stå?
[bild]
Diskmedel och varmt vatten gör susen!.
Mätaten tv. Visar mvp
P PeterPin skrev:
Hallå hej.
[bild]
MVP alltså meter vattenpelare...
10 mvp motsvarar 1 kg tryck i värmeelementen givet höjden på expansionskärlet!
Sen kan Du tvätta bort skiten enkelt med diskmedel och varmt vatten!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.