13 029 läst ·
64 svar
13k läst
64 svar
Din-monterade DC-brytare mm
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Det spelar ingen roll vad du säger där eller vad du kallar dom. Dom klarar att bryta men det sliter skiten ur dom. Det är elementärt att inte bara dra isär en mekanisk brytare med 900V och 19AT Thomas_Blekinge skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Du skall ha säkringarna på var sträng, innan de kopplas ihop. Du kan även avsäkra inkommande till riktaren, men det är inget krav.P Mattiaz skrev:
Det kan man, är det långa sträckor? Kablarna är inte jättedyra, under 10kr/m för 6mm2. Men varför skall du ha säkringar? Det skiljer ju max 0,5A mellan nominell och kortslutningsström.P Mattiaz skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Jag har konstruerat brytare för 245 kV och 40 kA så jag är ingen novis där. Visst spelar det roll om du kallar dom för brytare eller frånskiljare. Skillnaden är just brytförmågan.F fsn skrev:
Det är inte kostnaden, det är mer krångligt rent praktiskt.
Har förberett redan för elektrikern och isf får jag göra om.
Är det inte krav på strängsäkringar? Är det onödigt?
Alternativet skulle kunna vara att stoppa i 20A. Eller att göra om.
Har förberett redan för elektrikern och isf får jag göra om.
Är det inte krav på strängsäkringar? Är det onödigt?
Alternativet skulle kunna vara att stoppa i 20A. Eller att göra om.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Man brukar ha DC lådorna på tak eller nära tak så man får ihop strängarna tidigt. Där kan man även sätta brandmansbrytaren.P Mattiaz skrev:
Det finns inga krav på säkringar, bara rekommendationer. Rekommendationen i SEK handboken är från 3 parallella strängar för att man anser att backdioderna skall kunna klara av att hantera kortslutning i en av två strängar, men inte två som matar mot 1.
Nu pratar du om industriella eller stora installationer igen? Det är ett tveksamt nöje och mervärde med brandkårsbrytare. En relästyrd brytare för att göra kabeln mellan växelriktaren och brandkårsbrytaren spänningslös.... vad handlar det om på en normal villa 5-8m kabel? Man behöver fö inga DC-lådor på en normal villainstallation, finns MC4 som löser det.R Robert-san01 skrev:Man brukar ha DC lådorna på tak eller nära tak så man får ihop strängarna tidigt. Där kan man även sätta brandmansbrytaren.
Det finns inga krav på säkringar, bara rekommendationer. Rekommendationen i SEK handboken är från 3 parallella strängar för att man anser att backdioderna skall kunna klara av att hantera kortslutning i en av två strängar, men inte två som matar mot 1.
Vad tillför säkringen?
Vad är det som gör det svårt att dra 4 kablar istället för 2? Och är det en normal villainstallation eller ett lantbruk?P Mattiaz skrev:
Njae, krångligt att sätta dc-centralen på i närheten av taket avsåg det svaret.
När det gäller kabeldragningen så är det mer att det är jädrigt trångt. Har dragit separata vp-rör till plus och minuskabeln till respektive tak. Jag skulle kunna dra ytterligare men slipper gärna det jobbet igen om det inte innebär några uppenbara fördelar.
Vad är mervärdet med att dra ner alla kablar? Förutom möjligen lägre förlust.
Det är en större villa och garage så inget lantbruk.
När det gäller kabeldragningen så är det mer att det är jädrigt trångt. Har dragit separata vp-rör till plus och minuskabeln till respektive tak. Jag skulle kunna dra ytterligare men slipper gärna det jobbet igen om det inte innebär några uppenbara fördelar.
Dra inte upp det på taket, det är ju ologiskt som fan. Du minimerar inkopplingspunkter på utsatta positioner med separat dragning och du minimerar förluster men det kan mycket väl vara hårklyveri. Hur grova rör har du? Du kan ju samdra röda resp. svarta kablar och du får lätt in två kablar i ett 16 rör.P Mattiaz skrev:Njae, krångligt att sätta dc-centralen på i närheten av taket avsåg det svaret.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
F fsn skrev:
Säkring på varje sträng behövs bara om du har tre eller fler parallellkopplade strängar.P Mattiaz skrev:
Det är ju ingen större skillnad på märkström och kortslutningsström, så med två solcellsmoduler där det blir kortslutning i den ena kommer inte att generera en felström som kan identifieras. Det är först vid tre st som två av dem tillsammans kan det. Jag är osäker på om det är krav på överströmsskydd, men det är ju en god ide att bryta bort den kortslutna modulen. Ett annat sätt är backdioder. Här är ett felfall med säkring respektive med backdiod. Det är kortslutning i en del av strängen till vänster. I fallet med säkring kommer säkringen i strängen till vänster att lösa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder