32 069 läst ·
126 svar
32k läst
126 svar
Din absolut sämsta köksdetalj.
Skulle vilja bidra med trådens ämnes motsats! Vårt kök har ett antal saker jag är mycket NÖJD med. ETT; Det är ganska stort, ca 20 kvadrat. Det är ett eget rum! Man kan vara i vardagsrummet utan att behöva vara i köket på samma gång. TVÅ; Vi har upphöjd diskmaskin. Helt kanon! Man slipper stå böjd som en märla för att plocka in gafflar. Dessutom kunde vi bygga en naturlig plats för micron ovanpå diskmaskinsskåpet. Skåpen porslinet står i är i nära anslutning till diskmaskinen. Man slipper flänga runt. TRE; Eluttagen sitter rätt placerade. Man behöver t.ex. kunna koppla in elvispar och stavmixrar i ett uttag hyfsat nära spisen. Våra sitter dessutom inte under skåpen, utan på väggen så att man kan se vad man gör. Dessutom är de många! FYRA: Inga skåp under bänkskivan. Bara sköna tysta lådor så att man kan dra ut hela och inte ha en massa saker längst in som man sen aldrig mer ser... Vi har däremot ett fack för skärbrädor! FEM; Belysningen är placerad på ett sånt sätt att man inte skuggar arbetsytan på bänken med kroppen. SEX; Våra skåp och luckhandtag är utformade så att man inte fastnar i eller gör illa sej på dom. Dessutom får man in fingrarna ordentligt utan att riskera att kladda ner skåpluckorna. Inte en massa snirkelisnorkel nånstans som samlar på sej en massa fett och kladd.
Att vi har plåtdiskbänk har du nog redan gissat.... Grymt nöjd faktiskt
Att vi har plåtdiskbänk har du nog redan gissat.... Grymt nöjd faktiskt
Finns en separtat tråd för detta.oskis 123 skrev:
http://www.byggahus.se/forum/koek/140312-din-absolut-baesta-koeksdetalj.html
Oskis - blir nyfiken på vilka handtag ni har valt? Vi har nu modell "jättehäftklammer" och de har jag tröttnat på. Min tvååring har också kommit på hur man klättrar på dem så till nya köket skulle jag vilja ha någon mindre variant, helst inte klätter-bara men ändå inte bara "grepplist" och liknande nakna lösningar (som är snyggt, men inte passar i vårt kök/hus).
sämsta köks delen, diskho från ikea, är nöjd med resten av köket från ikea men man skall nog köpa ho någon annan stans, det är skillnad på rostfritt och rostfritt
Med risk för att det nog redan finns på en annan tråd, så svarar jag i alla fall.Bellasmamma skrev:Oskis - blir nyfiken på vilka handtag ni har valt? Vi har nu modell "jättehäftklammer" och de har jag tröttnat på. Min tvååring har också kommit på hur man klättrar på dem så till nya köket skulle jag vilja ha någon mindre variant, helst inte klätter-bara men ändå inte bara "grepplist" och liknande nakna lösningar (som är snyggt, men inte passar i vårt kök/hus).
Handtagen är Beslag Design 44324.
Alla andra är det sämsta jag nånsin haft i ett kök.
Som flera andra sagt innan, detta är guld värt att höra!!! Håller på att planera nytt kök i det nya huset som ska uppföras om 6-8 månader. Det kommer bli väldigt neutrala färger i köket för att sen jobba med detaljer. Bänkskiva kommer vara svart granit där diskho blir en Blanco Zerox planlimmad, induktionshällen blir rejäl (80cm eller 90cm) nedsänkt. En fruktansvärt massa eluttag. Kommer bara vara rullådor under bänkskivan.
Men här kommer en fråga, bra eller dåligt att sätta spisen i ett hörn? Visst, det "dödar" en hel del yta men samtidigt känns det bra och ger bra arbetsytor runt om.
I mitt nuvarande kök har jag träbänkskiva som är av bra kvalitet men är börjar bli lite halvsunkig. Källsorteringen är riktigt dålig då det är små skithinkar som inte rymmer ngt alls!
Men här kommer en fråga, bra eller dåligt att sätta spisen i ett hörn? Visst, det "dödar" en hel del yta men samtidigt känns det bra och ger bra arbetsytor runt om.
I mitt nuvarande kök har jag träbänkskiva som är av bra kvalitet men är börjar bli lite halvsunkig. Källsorteringen är riktigt dålig då det är små skithinkar som inte rymmer ngt alls!
Vi har spisen, eller rättare sagt i vårt fall hällen, i ett hörn och trivs med det. Vad det framför allt "dödar" är litet förvaring men jag tycker inte att det känns som en stor förlust eftersom jag inte gillar hörnskåp - har aldrig träffat på någon lösning för sådana som känts särskilt praktisk trots karuseller, hyllor som svänger ut o dyl. Arbetsytorna omkring hällen är som du säger riktigt bra.Snickrahus skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Håller med om detta.b8q skrev:
DEt är det jag är mest missnöjd med i vårt nya kök.
Inte för att hällen går bärsärk, för det är den för smart för - den blinkar istället -E- om det kommer vatten på den.
Men det betyder också att är man lite slabbig med pastavattnet så måste man torka av både häll och händer för att få på den - dessutom är den svår att styra, man får prova att trycka både en två och tre ggr ibland
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Jag har provat "en lätt touch" också - tyckte inte det blev lättare.meea skrev:
Dessutom tycker jag att hårdheten i "trycket" inte borde spela ngn roll egentligen - om det skall vara användarvänligt alltså...
Jag skall prova en än lättare touch nästa gång, så får vi se om det hjälper...
/K
Servo-drive var kanske inte en sån strålande idé... http://www.youtube.com/watch?v=9Wa86dUsTUM