Okej, är det bara jag som tycker korgsil är praktiskt? Slipper man leta efter något att plocka upp potatisskalet med, bara raka ner, lyfta upp och slå av mot sophinkskanten!

-MH- skrev:
Okej, är det bara jag som tycker korgsil är praktiskt? Slipper man leta efter något att plocka upp potatisskalet med, bara raka ner, lyfta upp och slå av mot sophinkskanten!
jag har inte sett en korgsil som rymmer skal av 4-6 potatisar. Dom jag sett rymmer skalet av en halv potatis om man skalar tunt. Har du en större eller skalar du aldrig potatis där hemma ? :)
gaia

Hej,

Vi valde en korgsil från en leverantör av storköksutrustning som till utlopp passar till normal dimension (för konsument) och till inlopp ger en diameter som bygger ut så att det lätt rymmer riktigt gott om potatisskall, lökskal etc etc.

Mvh

TMC

gaia skrev:
jag har inte sett en korgsil som rymmer skal av 4-6 potatisar. Dom jag sett rymmer skalet av en halv potatis om man skalar tunt. Har du en större eller skalar du aldrig potatis där hemma ? :)
gaia
Den största korgsil i en vask jag använt rymmer lätt 4-6 potatisar med skal. Den är c:a 12 cm i diameter och 15 cm djup. Fast den sitter i ett storkök. För de flesta räcker det nog med en mindre.

Erik

gaia skrev:
gaia
Varför skalar ni inte potatisen direkt ner i återvinningslådan/återvinningspåsen? I övrigt håller jag med om att silarna suger.

Det största problemet med de flesta korgsilar jag har råkat ut för, inkl. vår egen, är att de stänger sig (alltså åker ned från läget där de släpper igenom vatten till det där vattnet stannar kvar) för lätt. T ex så fort det samlats tillräckligt med mög i silen för att dämpa flödet. I gemensamma kök, som pentryn på jobbet o s v, leder det ofta till att silen plockas bort för att vasken inte ständigt ska vara halvfull med stinkande soppa av matrester och vatten.

Vår sämsta köksdetalj är ett stort hörnunderskåp som har en så besynnerlig form att ingen hörnkarusell passar däri.

Rymmer hur mycket som helst men totalt omöjligt att hitta något annat än de som står precis längst ut.

#97 - ett sånt skåp har vi också, och jag håller delvis med. Men samtidigt är det ett superställe att ställa in sådant som man använder väldigt sällan. Så jag är lite kluven till om det är bra eller dåligt.

Hörunderskåpet är borta i vårt nya kök, saknat av ingen.
Där placerade också vi saker som inte användes så ofta. När det städades ur var kommentaren från vår då 15-åriga dotter "Har vi ett fonduesett också".
Vi planerade vårt nya kök i minst 3 år, så det blev inte så många missar. Dock kan inte storleken på arbetsytan mellan diskho och spis underskattas. Vår är för liten, men självvald.

gillar inte fläktens spottar - fylls med stekos, svåra att hålla rena (Franke, 60cm) borde kanske valt den större 90cm?

Induktion valde vi bort i nybygget - nu är det dags för byte. Bra eller dåligt?

Kjell G

Kjell_G skrev:
Gillar inte fläktens spottar - fylls med stekos, svåra att hålla rena (Franke, 60cm) borde kanske valt den större 90cm?
Prova med att, efter nästa rengöring sedan fläkten torkat, "polera" undesidan av fläken med outspätt diskmedel på en trasa, speciellt vid spottarna. Det bildar en hinna som smutsen inte fäster lika bra på.

Kjell_G skrev:
Induktion valde vi bort i nybygget - nu är det dags för byte. Bra eller dåligt?
Helt klart bra enligt mig. :)

Tack för tips om polering, ska prova det nästa "nedmontering" av spottarna :)

Induktion på plats - inte använd ännu dock:blushing: måste läsa på först

Kjell G

Rolig & intressant tråd! Planerar kök för framtiden...

Det sämsta med vårat nuvarande kök:
- inbyggd diskbänk med ekbänkskiva, vill ha en hel gammal hederlig diskbänk! (tycker dock att vita porslinshoar är fina, men känns opraktiskt)
- För små hoar, vill få ner hela ugnsplåten utan att det skvimpar över varje gång
- Fönster med morgonsol på avställningsytan, så smör och ost smälter i solen (vill ha fönster dock men utan morgonsol, kanske inte bättre med kvällsol:-)
- Har en Gorenje spis som blir så varm så man var orolig när barnen tultade omkring att de skulle få allvarliga brännskador när dom tog på ugnsluckan.
- Öppna hyllor brevid spisfläkten, allting blir fettigt och äckligt. Ett evigt gnuggande med rengöringsmedel.

Allez...tror jag..

Få ner hela plåten????

Påminner mig om att en av mina _bästa_ detaljer i köket är teflonbelagda plåtar/långpannor. De behöver inte diskas i ho, räcker att skvimpa runt lite med en svamp eller något.

#104 - håller faktiskt med. Jag känner inte heller något behov av att få ner en hel plåt i en ho. Dels är det bra beläggningar på plåtarna, dels använder jag alltid bakplåtspapper under vid bakning mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.