Jag har en dimmer modell Schneider ATD315, där man stänger av och på ljuset genom att trycka in hela knappen. Denna har sedan ett tag tillbaka hängt sig så att man inte längre kan tända och släcka genom att trycka in knappen. Den är seg och reagerear helt enkelt inte riktigt. Ibland går det efter att man tryckt på den tusen gånger typ.

Någon som vet om det finns något vettigt sätt att få knappen att reagera igen? WD40/Plocka isär hela dimmern och byta någon fjäder/etc etc?

MultiMan
Absolut inte WD40 på plast som nöter mot annat, kommer bara fungera en kort stund, sedan blir det trögare än innan. Kommer du åt att smörja runt axeln till potentiometern (justerbart motstånd) genom att dra loss knappen, så prova med silikonspray så brukar det lösa sådana problem. Ratten borde sitta fast på en pinne (potentiometerns axel). Spraya lite, vrid och tryck flera gånger, spraya och upprepa tills det börjar fungera igen.

Allra lämpligast är smörjande elektronikrengöring, t ex CRC eller Teslanol. Finns två varianter, med eller utan smörjmedel och till detta använder man den smörjande. Dock är det inte lika lätt att hitta som silikonspray, och i detta fallet tror jag det fungerar lika bra eftersom det bara är mekanismen som ska smörjas, inte glidbanan.

Edit: Gör dimmern strömlös innan du meckar så du inte råkar komma åt fel saker och får en stöt.

Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Har kört ner ett gäng med silikonspray där nu, men det hjälpte tyvärr inte... Går inte ta isär själva axeln mer även om man öppnar upp allt heller... :(
Ska spraya lite till och sen vänta ett tag, det kanske ger med sig.

MultiMan
Då sitter kanske mekanismen som kärvar i bakkant av potentiometern och då måste du ta isär dimmern. Vet inte exakt hur denna är konstruerad. Någon annan kanske vet exakt var det brukar kärva. Det kan ju också vara så illa att någon del är utsliten.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Jo, det är nog så att lite mer silikon-spray gjorde susen!
Spraya lite, trycka på knappen/axeln några gånger så att silikonet rör sig inåt, och upprepa detta 5-10 gånger så verkar det fasiken som att det funkar bättre nu! :)
För info så hade jag skruva ur dosan och sprayade på axeln så att gravitationen gjorde sitt också. Kanske hjälpte, kanske inte.

Dessutom, om någon annan hamnar i denna situation så bifogar jag en bild på hur själva apparaturen ser ut när man lossat skyddslocket. Här ser man då att det inte går att lossa axeln utan att gå in på finmekanik. Finns antagligen en anledning till att dimmers kostar så jäkla mycket...

Tack för hjälpen Multiman!

• Inuti en öppnad dimmerapparat med synlig mekanik och elektroniska komponenter på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har gjort dina försök, slutade med en ny dimmer.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Kan bekräfta att silkonsrpay löser detta problem.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Silikonbaserade kemikalier bör ej ens komma i närheten av elektrisk utrustning.

• Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Silikonbaserade kemikalier bör ej ens komma i närheten av elektrisk utrustning.
För att...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Belfrage skrev:
För att...
Den vandrar och fungerar som isolator. Tills det blir en gnista (båge) då det bildas kiseloxider (sand) som är en ännu bättre isolator.

Här är en forskningsartikel som visar på problemen. Det finns säkert fler.

Jag uppfostrades hårt vad gällde silikon som industrielektriker, men eftersom det var på en bilfabrik, där man definitivt inte vill få in silikon "löst" så vet jag inte hur mycket som var av oro för elektriska system.

• Gilla
Johan Gunverth och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag rekommenderade det till att smörja själva axeln, där det är metall och plast samtidigt, då fungerar silikonbaserade smörjmedel utmärkt. Aldrig haft problem under de årtionden jag använt silikon på sådana ställen. Spreja in det i vägguttag och liknande okontrollerat, eller duscha hursomhelst utan koll är olämpligt.

I de sammanhang som det gäller i den här tråden har jag aldrig sett några problem.

De som annars vet annat kan väl presentera exempel på dimmers som tagit skada av silikonspray, så ändrar jag mig gärna. Som jag också skrev så bör man använda särskilda elektronikspray om man ska in i ledningsbanorna i potentiometrar och annat och behandla.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag rekommenderade det till att smörja själva axeln, där det är metall och plast samtidigt, då fungerar silikonbaserade smörjmedel utmärkt.
[...]
Som jag också skrev så bör man använda särskilda elektronikspray om man ska in i ledningsbanorna i potentiometrar och annat och behandla.
Skumma gärna artikeln som som sagt handlar om förslutna reläer. Trots förslutningen så vandrade silikon in.

Så jag hade smort med något annat. Det finns ju många alternativ så varför använda något som vi vet är problematiskt?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har laddat ner pdf-filen och ska läsa så fort jag hinner. Tack!

Ibland kanske det enkla är att föredra, typ symaskinsolja ?

MultiMan MultiMan skrev:
De som annars vet annat kan väl presentera exempel på dimmers som tagit skada av silikonspray,
Inte just en dimmer. Men på 70 talet tillverkade Philips en vanlig liten radio där man i fabriken smorde lagret till volympotentiometern med silikonfett. Det är en potentiometer även i en dimmer. Efter typ 2 år hade fett vandrat ut på kolbanan i potentiometern och den slutade fungera. Det var ett standardfel påå den produkten. Jag arbetade extra under min gymnasietid på en TV service verkstad, jag har bytt något 100 tal sådana potentiometrar.

Det påstås ha inträffat att en stor fabrik blev totalförstörd efter en liten begränsad brand i en maskin där det fanns silikonolja (har använts i industrin bla vid ultraljudsvetsning av plast). Oljan förångades i branden och kondenserade sedan på alla metallytor i fabriken, så i princip varenda maskin som innehåller någon som helst elektrisk kontakt slutade fungera. Det blev en tunn isoleraden hinna i alla brytare och kontakter.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.