Hej,
Jag tänkte byta en av strömbrytarna här hemma till dimmer. Tänkte köra med en vanlig dimmer (20-300w) eftersom jag har 5 LED lampor på taklampan och tillsammans ligger de på 35W. Problemet är att det finns ett eluttag nedanför strömbrytaren och när jag kopplade in dimmern så funkade taklampan utan problem, men eluttaget slutade fungera.
Idag sitter det 6 sladdar på strömbrytare.
2 bruna (fas)
2 blåa (nollan)
2 gulgröna (jord)
1 svart (till taklampan)
Alla sladdarna var kopplade på den befintliga strömbrytaren (bruna till L, svart till pil u och resten till X, det fanns 6 uttag på strömbrytaren)
På dimmern har jag bara 2 uttag, en för fas (L) och och en ut till taklampan (sinuskurvan). Hur kan man få till det så att både eluttaget och lampan funkar med dimmern? Testade och koppla båda de bruna till L på dimmern, men eluttaget funkade fortfarande inte.
Bifogar en skiss på hur den befintliga strömbrytaren är kopplad.
Tacksam för svar
Jag tänkte byta en av strömbrytarna här hemma till dimmer. Tänkte köra med en vanlig dimmer (20-300w) eftersom jag har 5 LED lampor på taklampan och tillsammans ligger de på 35W. Problemet är att det finns ett eluttag nedanför strömbrytaren och när jag kopplade in dimmern så funkade taklampan utan problem, men eluttaget slutade fungera.
Idag sitter det 6 sladdar på strömbrytare.
2 bruna (fas)
2 blåa (nollan)
2 gulgröna (jord)
1 svart (till taklampan)
Alla sladdarna var kopplade på den befintliga strömbrytaren (bruna till L, svart till pil u och resten till X, det fanns 6 uttag på strömbrytaren)
På dimmern har jag bara 2 uttag, en för fas (L) och och en ut till taklampan (sinuskurvan). Hur kan man få till det så att både eluttaget och lampan funkar med dimmern? Testade och koppla båda de bruna till L på dimmern, men eluttaget funkade fortfarande inte.
Bifogar en skiss på hur den befintliga strömbrytaren är kopplad.
Tacksam för svar
Du använder kopplingsplintar typ wago 3 st 3-poliga. Försök inte knöla in 2 st kablar under samma skruvanslutning.
Se inlägg #78 i länk nedan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-6#post-2974279
Se inlägg #78 i länk nedan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-6#post-2974279
Kolla i länken.
Tekniken är den samma för alla dimmer för bra resultat.
Tekniken är den samma för alla dimmer för bra resultat.
Tusen tack.
En sista fråga bara, såg att den dimmern du hade i länken var en Plejd med uttag för N och jorden. Den dimmern jag har, har inte dessa två, bara L och sen den som går ut till taklampan. Ska man då köpa en sån isåfall för att få bäst resultat?
En sista fråga bara, såg att den dimmern du hade i länken var en Plejd med uttag för N och jorden. Den dimmern jag har, har inte dessa två, bara L och sen den som går ut till taklampan. Ska man då köpa en sån isåfall för att få bäst resultat?
Problemet med dimmer som ligger i serie med lasten är att det är inte säkert att en Led släcker helt. Ofta gliser en Led lite.
Dom flesta enkla dimmer har därför en mekanisk brytare för onoff.
Smarta dimmer för Led så som PLEJD har dessutom timers/astrour och alla inställningar i en app, du kan även tända o släcka från mobilen.
Sök på youtube efter
PLEJD dimmer test
Smarta dimmer för Led så som PLEJD har dessutom timers/astrour och alla inställningar i en app, du kan även tända o släcka från mobilen.
Sök på youtube efter
PLEJD dimmer test
Ah okej, förstår det. Om jag kör med kopplingsplintar och kopplar in L, N och jorden i en dimmer som har alla dessa 3 uttag så ska både taklampa och eluttag funka?L Leif i Skåne skrev:Problemet med dimmer som ligger i serie med lasten är att det är inte säkert att en Led släcker helt. Ofta gliser en Led lite.
Sök på youtube efter
PLEJD dimmer test
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Du behöver inte en Plejd dimmer för att uttaget ska fungera även om den i övrigt verkar lösa alla världens problem. Vad har du gjort med (de du i alla fall tror är) nolla och jord nu? Blindplintarna (X) på din gamla strömställare kopplade ihop respektive par av dessa, om motsvarande plintar saknas på dimmern får du koppla ihop dem sidan om med kopplingsklämmor, lämpligen Wago.
Jo det förstår jag. När jag testade den idag så tejpade jag bara för nollan och jordtråden och kopplade inte in dem, eftersom min dimmer inte hade uttag för dessa. Om jag köper en annan dimmer som har uttag för nollan så kan jag koppla in dem också. Det kanske var därför eluttaget inte funkade (bara lampan funkade), jag hade bara kopplat in L trådarna till dimmern och såklart tändtråden.Bernieberg skrev:
Du behöver inte en Plejd dimmer för att uttaget ska fungera även om den i övrigt verkar lösa alla världens problem. Vad har du gjort med (de du i alla fall tror är) nolla och jord nu? Blindplintarna (X) på din gamla strömställare kopplade ihop respektive par av dessa, om motsvarande plintar saknas på dimmern får du koppla ihop dem sidan om med kopplingsklämmor, lämpligen Wago.
Edit: Jag körde dock inte med kopplingsplintar för L trådarna till dimmern, försökte och klämma in båda på dimmerns L plint. De kanske inte kopplades in båda två helt och hållet.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Då var det alltså bara fasen som var ansluten till uttaget och inte konstigt att det inte fungerar. Du behöver koppla ihop respektive par så att uttaget även får nolla och jord. Det gör du bredvid dimmern med kopplingsklämma som sagt, efter som dimmern uppenbarligen varken behöver nolla eller jord, eller har några blinda plintar för att koppla ihop trådar.
Om du inte inser detta på egen hand är jag med all välmening tveksam till om du ska pilla med det.
Om du inte inser detta på egen hand är jag med all välmening tveksam till om du ska pilla med det.
Okej, förstår det nu hur det funkar.Bernieberg skrev:
Då var det alltså bara fasen som var ansluten till uttaget och inte konstigt att det inte fungerar. Du behöver koppla ihop respektive par så att uttaget även får nolla och jord. Det gör du bredvid dimmern med kopplingsklämma som sagt, efter som dimmern uppenbarligen varken behöver nolla eller jord, eller har några blinda plintar för att koppla ihop trådar.
Du har helt rätt, man ska låta en kunnig fixa det. Har kopplat en dimmer förr och då funkade det utan problem. Men nu blev det annorlunda med eluttaget.
Ska be någon elektriker fixa detta i veckan. Tack för all info.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Men hur ser det ut just nu? Du bör kanske bryta säkringen som går till denna grupp tills du får hem en elektriker så att du inte råkar ha en uttag som ser ut att fungera men som saknar skyddsjord. Det här är ett väldigt väldigt enkelt fall. Det misstag du gjorde var att tro att du kunde prova dig fram här utan att förstå hur det fungerar. Det är fortfarande väldigt enkelt att fixa men du verkar ha en rejäl uppförsbacke inom detta område så jag vågar inte ge några instruktioner.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Det säger mig ingenting eftersom det kan ha varit generalfel tidigare också och jag ser inte resultatet av din återställning, men chansen är ju lite högre att uttaget är i sin ordning. Jag skulle ändå rekommendera att du låter bli att använda skyddsjordade apparater i uttaget tills vidare.