521 läst ·
3 svar
521 läst
3 svar
Dimmer med timer eller rörelsevakt. Gärna Plejd
Problemet som ska lösas: Automatiskt släckning av belysning på toaletten. Det är väldigt ofta som ”nån glömmer” att släcka. Dvs det lyser hela natten…
Idag är det en vanlig dimmer, styr trafo, kopplad till halogen-spot i taket.
I övriga huset har vi Plejd, dvs jag köper gärna deras produkter. Vill inte blanda in ett annat fabrikat smarta produkter.
Jag vill alltså ha funktionen att styra ljusstyrkan. Tända och släcka manuellt. Men att det slocknar automatiskt efter viss tid, ca 30 minuter.
Ett alternativ är plejd DIM-1, och plejd rörelsesensor.
Eller går det att programmera timer på DIM-1? Jag hittar inte det.
Eller finns det någon annan bra lösning?
Tacksam för tips.
Måste ju vara fler än jag som störs på lampor som lyser….
Idag är det en vanlig dimmer, styr trafo, kopplad till halogen-spot i taket.
I övriga huset har vi Plejd, dvs jag köper gärna deras produkter. Vill inte blanda in ett annat fabrikat smarta produkter.
Jag vill alltså ha funktionen att styra ljusstyrkan. Tända och släcka manuellt. Men att det slocknar automatiskt efter viss tid, ca 30 minuter.
Ett alternativ är plejd DIM-1, och plejd rörelsesensor.
Eller går det att programmera timer på DIM-1? Jag hittar inte det.
Eller finns det någon annan bra lösning?
Tacksam för tips.
Måste ju vara fler än jag som störs på lampor som lyser….
Blir till att sätta in en IR för lyset och den går att ställa tid och ljusstyrka på. Bara lyse över handfat så går det sämre med att tända separat. Men kan gå med att det sätts en trappbrytare som växlar mellan IR och brytare. Ska då koppla bort IR och bara direkt till lampan. Lite dimmrikt ljus med IR och fullt ljus med brytaren. Tänk då på att dom som inte släcker nu, har vanan att tända på en brytare, så det blir kanske utan direkt till att börja med, som lite fostran. Eller sätta brytaren högt upp.
När barnen var mindre, släckte dom aldrig lyset. Satte in en IR strax i väggen vid toan ( när den byggdes om ) som tände över handfatet och gammla brytaren tänder en i taket och duschen.
Klart sitter någon still på toan länge, så kommer det att bli svart, men troligtvis är det alltid en rörelse som detekteras.
När barnen var mindre, släckte dom aldrig lyset. Satte in en IR strax i väggen vid toan ( när den byggdes om ) som tände över handfatet och gammla brytaren tänder en i taket och duschen.
Klart sitter någon still på toan länge, så kommer det att bli svart, men troligtvis är det alltid en rörelse som detekteras.
Svarar mig själv 😊
Problemet fixat.
Plejd DIM-1, styr trafo till halogenspot. Manövreras som vanligt med fjädrande brytare.
Även en rörelsesensor. WMS-01.
Den tänder automatiskt till lagom dimrad nivå när man går in i rummet. Släcker automatiskt efter 25 minuter (givetvis ställbart)
Ljusstyrka regleras med knappen. Går även tända/släcka manuellt.
Dvs önskad funktion. Lampan släcks automatiskt. Som bonus tänds den även automatiskt. Trevligt.
Problemet fixat.
Plejd DIM-1, styr trafo till halogenspot. Manövreras som vanligt med fjädrande brytare.
Även en rörelsesensor. WMS-01.
Den tänder automatiskt till lagom dimrad nivå när man går in i rummet. Släcker automatiskt efter 25 minuter (givetvis ställbart)
Ljusstyrka regleras med knappen. Går även tända/släcka manuellt.
Dvs önskad funktion. Lampan släcks automatiskt. Som bonus tänds den även automatiskt. Trevligt.
Det går även att göra det du ville med dim-01. Man ställer in att den har en rörelsevakt inkopplad på en av ingångarna (även om det inte finns). Sen kan man ställa in att ljuset ska släckas efter X minuter.
Klicka här för att svara