Eftersom jag inte sett något i ämnet så tänkte jag kort dela med mig av min lyckade dimning (eller hur det stavas)

Jag kör ett Domoticz system för hemautomation, nu bygger jag om källaren och det skall upp massor av nya spottar. Alla säger då att det måste vara led idag... och samtidigt så är många överens om att det är svårt att dimma led med dimmer.

Så, nu har Qubino börjat leverera en 0-10V dimmer som matas med 12-24 VDC. Denna dimer är tänkt till att styra fläktar som det verkar vara gott om i Centraleuropa.

När jag såg den och efter att ha läst på om leddrivdon så såg jag i Jollys spec att man kunde dimma med 1-10V, fick den mindre än 1V så släcktes donet.

Jag har alltså satt ihop nedanstående

1) Domoticz på Win
2) Qubino 0-10V
3) 12VDC trafo
4) LED drivdon
5) LED 350mA

(om man kan ha Jolly Maxi kan man slå samman 3 & 4 eftersom det donet har 12V utgång)

Leden dimmrar bra ned till 8% sen slocknar den, något hackig under dimnings sekvensen men helt stabil utan något flimmer när rätt nivå nåtts.

LED-belysningskomponenter för hemautomation på bänk, inklusive en tänd LED-spot, drivdon, dimmer och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriska komponenter för hemautomation, däribland en Qubino 0-10V dimmer och LED drivdon, på matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kul att det funkar! Jag håller på att titta på precis samma lösning. Vart är knappen kopplad och hur funkar den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.