Hej
Har ett 60-talshus med elvärme och upprivna påreglade golv där jag tänkte förbereda för vattenburet värmesystem. Förutsättningarna är enligt bilden, kök matplats och vardagsrum är ett stort rum utan vägg. Ca 55 m2, yttervägg på tre sidor, sparsamt med isolering. Tänkt värmekälla luft/vattenpump dvs framledning 55gr.
Tanken är att dra en stam enligt bilden och sedan gå utvändigt när det väl blir dags att konvertera.
Effektbehoven som räknats fram vid bygget är totalt 1275+610+4040 Kcal/h, dvs ca 7 kW, vilket känns väl saftigt. Betänkt förutsättningarna skulle jag nog ändå inte vilja gå under kanske 5 kW.
Hade över en vvs-gubbe som utan att tveka hävdade att pex 16 skulle räcka med råge, något jag betvivlar. Kollar jag i Uponors tabeller ligger rördimensionen snarare på 25-28 för att få över den effekten vid strömningshastighet ca 1m/s. Vad är rimligt, har jag tänkt fel?!
Bonusfråga:
Finns det några poänger med att inte dra det som ett tvårörssystem? T.ex. sätta alla radiatorer i serie eller liknande, de är ju trots allt i samma rum som viss effektskillnad dem emellan spelar ingen större roll, även om det kanske inte är önskvärt.
Väldigt tacksam för svar av någon som kan tolka tabellerna bättre än jag...
Har ett 60-talshus med elvärme och upprivna påreglade golv där jag tänkte förbereda för vattenburet värmesystem. Förutsättningarna är enligt bilden, kök matplats och vardagsrum är ett stort rum utan vägg. Ca 55 m2, yttervägg på tre sidor, sparsamt med isolering. Tänkt värmekälla luft/vattenpump dvs framledning 55gr.
Tanken är att dra en stam enligt bilden och sedan gå utvändigt när det väl blir dags att konvertera.
Effektbehoven som räknats fram vid bygget är totalt 1275+610+4040 Kcal/h, dvs ca 7 kW, vilket känns väl saftigt. Betänkt förutsättningarna skulle jag nog ändå inte vilja gå under kanske 5 kW.
Hade över en vvs-gubbe som utan att tveka hävdade att pex 16 skulle räcka med råge, något jag betvivlar. Kollar jag i Uponors tabeller ligger rördimensionen snarare på 25-28 för att få över den effekten vid strömningshastighet ca 1m/s. Vad är rimligt, har jag tänkt fel?!
Bonusfråga:
Finns det några poänger med att inte dra det som ett tvårörssystem? T.ex. sätta alla radiatorer i serie eller liknande, de är ju trots allt i samma rum som viss effektskillnad dem emellan spelar ingen större roll, även om det kanske inte är önskvärt.
Väldigt tacksam för svar av någon som kan tolka tabellerna bättre än jag...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju tekniskt möjligt, men isåfall får jag dra dubbla rör hela vägen till värmekällan, dvs 10-15m per radiator. Det blir en himla massa rör. Finns tyvärr inget rimligt ställe att lägga ett fördelarskåp på vägen.Krilleman skrev:
Det är ju tillåtet att skarva värmerör dolt så dra ett rejält rör längs med väggen och sätt 16mm avstick till varje radiator.
Om du vill göra som du har tänkt så är det ju snyggare att gå på med kopparrör och en lödd koppling. De blir mycket nättare och smidigare än vad en klämringskoppling blir. Då bör du ganska diskret kunna gå från grov matning till klenare rör utan att det sticker i ögonen.
Om du vill göra som du har tänkt så är det ju snyggare att gå på med kopparrör och en lödd koppling. De blir mycket nättare och smidigare än vad en klämringskoppling blir. Då bör du ganska diskret kunna gå från grov matning till klenare rör utan att det sticker i ögonen.
1 m/s är vad de specar röret ska klara innan det börjar ta skada i långa loppet av friktionen.
Det är inget du ska dimensionera ett värmesystem med som gräns då mottrycket är högt vid de hastigheterna. Mellan 500-900 Pa/m beroende på rör.
Om du har 10 meter tur och 10 meter retur rör så försvinner nästa 2 meter från din cirkulationspump i bara stammen/rören. Då är inte koppel,böjar etc inräknade. Vill det sig illa så ligger största delen av mottrycken i rören/böjar/koppel så du inte får knappt någon tryckfall över radiatorventilerna, då blir injusteringen marig.
100-125 Pa/m är någon slags VVS regel.
Det är inget du ska dimensionera ett värmesystem med som gräns då mottrycket är högt vid de hastigheterna. Mellan 500-900 Pa/m beroende på rör.
Om du har 10 meter tur och 10 meter retur rör så försvinner nästa 2 meter från din cirkulationspump i bara stammen/rören. Då är inte koppel,böjar etc inräknade. Vill det sig illa så ligger största delen av mottrycken i rören/böjar/koppel så du inte får knappt någon tryckfall över radiatorventilerna, då blir injusteringen marig.
100-125 Pa/m är någon slags VVS regel.
Vi brukar alltid setill att det är under 100pa/m när vi projekterar på jobbet. Skulle sikta på något liknande även om de kanske inte är lika viktigt om systemet är väldigt litet. Höga hastigheter kan även ge oljud i rören.
Jag ritar aldrig dolda skarvar på värmesystemet då det är då är stor risk för vattenskador innan man upptäcker något.
Det snyggaste blir att ha egna rör till varje radiator men andra alternativ är att gruppera radiatorerna två och två om du då kan få ner storleken på rören. Det alternativ du hade tänkt med en matning och sedan på väggen ska funka bra också men föreslår då kopparrör då dessa har mindre godstjocklek och ser då inte lika klumpiga ut.
Förövrigt brukar radiatorventilerna oftast ha 5-10 kPa
Jag ritar aldrig dolda skarvar på värmesystemet då det är då är stor risk för vattenskador innan man upptäcker något.
Det snyggaste blir att ha egna rör till varje radiator men andra alternativ är att gruppera radiatorerna två och två om du då kan få ner storleken på rören. Det alternativ du hade tänkt med en matning och sedan på väggen ska funka bra också men föreslår då kopparrör då dessa har mindre godstjocklek och ser då inte lika klumpiga ut.
Förövrigt brukar radiatorventilerna oftast ha 5-10 kPa
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Är ingen guru på dimensionering och sånt men värt att tänka på är ju att de flesta pannor normalt har anslutningar för typ 28mm rör och det ska ju uppenbarligen räcka till hela fastigheten. Då låter det långsökt att man ska behöva det till enskilda radiatorer ?
Det är väl ingen som har förordat 28 mm till en enskild radiator.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
nä så menade jag inte men om det normalt är så så talar det ju emot det resonemanget som förs att det ska behöva vara grovt i ts fall.Måste ju vara nån tankevurpa nånstans ? Det är ju inte ofta man i normala hus ser särskilt grova ledningar till varje enskild radiator och det låter ju inte som ts hus är enormt heller.TotalControl skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Vad för tankevurpa?
Men jag tror inte det är normalt med så stora rör som 28 mm till varje radiator. Du får skilja på avstick till radiator där flödet är just för den radiatorn medans stammen som ska klara flödet till alla radiatorer. Där är ju inte 28mm något ovanligt. Själv har jag 32mm.
Vad för tankevurpa?
Men jag tror inte det är normalt med så stora rör som 28 mm till varje radiator. Du får skilja på avstick till radiator där flödet är just för den radiatorn medans stammen som ska klara flödet till alla radiatorer. Där är ju inte 28mm något ovanligt. Själv har jag 32mm.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Nu är jag ju ingen expert i dimensioneringen som jag redan nämnt men ts skriver ju att rörgubben säger att 16mm räcker och blir över medans han själv kommit fram till 25-28mm i tabeller........Då menar jag att 28mm till detta måste ju vara konstigt om det normalt är 28mm ut från en panna som ska räcka till allt. Visst blir det förluster i längre rör och mycket böjar men det låter konstigt om det skulle bli så mycket i ett normalt mindre hus där man normalt sett inte drar särskilt grovt till varken radiatorer eller andra rör.
Hej!
Tack för alla svar hittills!
Jag trodde i min enfald att 1m/s var mer av ett riktvärde än ett maxvärde, men noterade sen också de höga R-värdena som uppstod.
Det känns som att kombinationen av stort dåligt isolerat rum, långa sträckor till VP och min ovilja att skarva dolt gör det här till ett riktigt delikat problem.
Har laddat hem Purmos program och trixat runt lite och har kommit fram till följande två scenarion. I båda exeplen kör jag fyra radiatorer på ca 1200W.
1. Som i skissen i första inlägget drar jag en tjock stam till väggen och grenar där ut till en radiator åt ena hållet och tre åt andra hållet. Stammen blir då 28 PEX och grenarna blir 22mm koppar första två radiatorerna för att sedan gå ner till 15mm koppar. R ligger mellan 60-95Pa/m på allt.
Fördelar: Enkel dragning som är lätt att gömma undan just nu (bara två uppstick). Behöver inte bestämma exakt radiatorplacering.
Nackdel: Går det ens att skarva på kopparn på PEX-ledningen snyggt? Prisol 22 är ett alternativ som stam rent dimensionsmässigt men är den möjlig att jobba med? Skulle någon kunna visa hur en sådan tvåvägskorsning på vägg skulle kunna se ut?
2. Två pex-rör till varje radiator, dolt i golvet. Förgrening sker vid VP. R ligger runt 100Pa/m med 16-rör men bara runt 70 Pa/m med 18-rör. Lönt att gå upp i dimension, eller är det försumbart? Total rörlängd i detta fall blir ca 70m (räknat med både till och retur).
Fördelar: "Rent o fint". Billiga rör av bara en typ.
Nackdelar: Måste bestämma exakt radiator nu. Många avstick genom golv som inte är kopplade tills jag gör konverteringen. Många rör som ska in till pannrummet genom ett rätt begränsat hål. Större värmeförluster?
Tacksam för vidare feedback.
Tack för alla svar hittills!
Jag trodde i min enfald att 1m/s var mer av ett riktvärde än ett maxvärde, men noterade sen också de höga R-värdena som uppstod.
Det känns som att kombinationen av stort dåligt isolerat rum, långa sträckor till VP och min ovilja att skarva dolt gör det här till ett riktigt delikat problem.
Har laddat hem Purmos program och trixat runt lite och har kommit fram till följande två scenarion. I båda exeplen kör jag fyra radiatorer på ca 1200W.
1. Som i skissen i första inlägget drar jag en tjock stam till väggen och grenar där ut till en radiator åt ena hållet och tre åt andra hållet. Stammen blir då 28 PEX och grenarna blir 22mm koppar första två radiatorerna för att sedan gå ner till 15mm koppar. R ligger mellan 60-95Pa/m på allt.
Fördelar: Enkel dragning som är lätt att gömma undan just nu (bara två uppstick). Behöver inte bestämma exakt radiatorplacering.
Nackdel: Går det ens att skarva på kopparn på PEX-ledningen snyggt? Prisol 22 är ett alternativ som stam rent dimensionsmässigt men är den möjlig att jobba med? Skulle någon kunna visa hur en sådan tvåvägskorsning på vägg skulle kunna se ut?
2. Två pex-rör till varje radiator, dolt i golvet. Förgrening sker vid VP. R ligger runt 100Pa/m med 16-rör men bara runt 70 Pa/m med 18-rör. Lönt att gå upp i dimension, eller är det försumbart? Total rörlängd i detta fall blir ca 70m (räknat med både till och retur).
Fördelar: "Rent o fint". Billiga rör av bara en typ.
Nackdelar: Måste bestämma exakt radiator nu. Många avstick genom golv som inte är kopplade tills jag gör konverteringen. Många rör som ska in till pannrummet genom ett rätt begränsat hål. Större värmeförluster?
Tacksam för vidare feedback.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt inlägg! Det här får mitt ingenjörs fejs att le. Exemplariskt!
Båda idéerna är bra. Ang mottryck i 16 kontra 18 rör, försumbart. Kör 16.
Jag gillar ide 2 då jag själv kör så. Men det är tackvare att jag har mina rör samlade på en golvvärmefördelare med flödesmätare för varje radiator.
Och sen så kör jag elektroniska väggtermostater mot ställdon på fördelaren istället för "vanliga" radiatortermostater. Bättre styrning på dessa, mindre P band och lite PWM i dem. Termostaterna hamnar också mer i rummet när de är på väggen 1.5 meter upp. Men det är mest geek-punkter jag rabblar upp som fördelar.
En fördel med fördelare är också att vi eventuell byte av radiator eller vad det vara så slipper du tömma hela den stammen på vatten.
Båda idéerna är bra. Ang mottryck i 16 kontra 18 rör, försumbart. Kör 16.
Jag gillar ide 2 då jag själv kör så. Men det är tackvare att jag har mina rör samlade på en golvvärmefördelare med flödesmätare för varje radiator.
Och sen så kör jag elektroniska väggtermostater mot ställdon på fördelaren istället för "vanliga" radiatortermostater. Bättre styrning på dessa, mindre P band och lite PWM i dem. Termostaterna hamnar också mer i rummet när de är på väggen 1.5 meter upp. Men det är mest geek-punkter jag rabblar upp som fördelar.
En fördel med fördelare är också att vi eventuell byte av radiator eller vad det vara så slipper du tömma hela den stammen på vatten.
Rörgubben har fel. 16 räcker inte i det här fallet. 28 mm är ingen konstigt alls. Man ska inte stirra sig blind på vad pannan har för gänga/koppling och tro att det ska räcka till allt.S Stefan1972 skrev:Nu är jag ju ingen expert i dimensioneringen som jag redan nämnt men ts skriver ju att rörgubben säger att 16mm räcker och blir över medans han själv kommit fram till 25-28mm i tabeller........Då menar jag att 28mm till detta måste ju vara konstigt om det normalt är 28mm ut från en panna som ska räcka till allt. Visst blir det förluster i längre rör och mycket böjar men det låter konstigt om det skulle bli så mycket i ett normalt mindre hus där man normalt sett inte drar särskilt grovt till varken radiatorer eller andra rör.
Det är värmesystemets flöden/effekt som bestämmer vilka dimensioner man ska använda sig av.
Som i TS fall. Han ska köra 55°C framledning då antar vi att han kör 45°C retur. Dvs 55/45
Han vill få ut 1kW effekt på en radiator. Vi säger att han har en c22 600x1200 stor radiator.
Då ska den ha 90 l/h i flöde.
Men skulle TS istället sätta in en el-panna och köra ut 80°C och få tillbaka 40°C på samma radiator och samma effekt på 1kW. Då behöver flödet bara vara 42 l/h för samma effekt.
Edit: ville påvisa att de är skillnader mellan olika system. Äldre hus som har haft oljepanna och kört ut 80 gr vatten har klarat sig med tunna rör. Skicka in en bergvärmepump på de rören med betydligt högre flöde och lägre temp kan bli knas.
Redigerat:
Är man ingenjörsskadad så är man..TotalControl skrev:
Härligt inlägg! Det här får mitt ingenjörs fejs att le. Exemplariskt!
Båda idéerna är bra. Ang mottryck i 16 kontra 18 rör, försumbart. Kör 16.
Jag gillar ide 2 då jag själv kör så. Men det är tackvare att jag har mina rör samlade på en golvvärmefördelare med flödesmätare för varje radiator.
Och sen så kör jag elektroniska väggtermostater mot ställdon på fördelaren istället för "vanliga" radiatortermostater. Bättre styrning på dessa, mindre P band och lite PWM i dem. Termostaterna hamnar också mer i rummet när de är på väggen 1.5 meter upp. Men det är mest geek-punkter jag rabblar upp som fördelar.
En fördel med fördelare är också att vi eventuell byte av radiator eller vad det vara så slipper du tömma hela den stammen på vatten.
Bör jag isolera rören? Har rätt ont om plats så det kanske räcker att isolera tilloppet?
Är det någon praktisk skillnad (verktyg etc) mellan att använda "vanliga" pex med skyddsrör eller typ alupex med skyddsrör? Priskillnaden är marginell.
Vissa förespråkar att man kan köra värmerör utan skyddsrör över huvud taget, men det känns konstigt då alla bockfixturer för golvgenomföring är utformade efter skyddsrör. Det skulle vara om man kör alupex utan skyddsrör och bockar "på frihand", men det känns väldigt ömtåligt. Någon som har erfarenheter av detta?