2 326 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Dimensionering huvudledning
Förutsättningar:
100 m N1XV, TN-S. 10 mm², förlagd i rör i mark.
Zk1 i matande ände = 0,400 Ω, Ik3 = 1,074 kA.
Vad är max huvudsäkring utifrån de olika kriterierna?
Försöker få något vettigt ur eldim, men vid > 35 A huvudsäkring blir den jättearg och klagar på:
Ogiltig kombination av avsäkring/area är inmatad.
Max strömtäthet är ca 6A/mm² lite mer på tunna areor och lite mindre på grova.
100 m N1XV, TN-S. 10 mm², förlagd i rör i mark.
Zk1 i matande ände = 0,400 Ω, Ik3 = 1,074 kA.
Vad är max huvudsäkring utifrån de olika kriterierna?
Försöker få något vettigt ur eldim, men vid > 35 A huvudsäkring blir den jättearg och klagar på:
Ogiltig kombination av avsäkring/area är inmatad.
Max strömtäthet är ca 6A/mm² lite mer på tunna areor och lite mindre på grova.
100m 10mm2 bidrar med 0,366 Ω vid kalla ledningar, det ska ju sen egentligen kompenserar med en faktor 1,5 för varma ledningar (har jag för mig).C cpalm skrev:
Så du börjar med en förimpedans på ca 0,9 Ω.
Det ger en maximal kortslutningsström på 255A.
För att lösa en 25A diazed inom 5 sekunder (för kabelskydd) så krävs 110A.
(Jag har inte värde på högre än 25A lättillgängligt nu)
Så det verkar som att du kan klara både 25, 35 och kanske 50A någorlunda.
Men någonstans här kommer spänningsfallet bli väl högt.
Sen är förimpendans på minst 0,9 Ω ingen rolig start i en gruppcentral, men det ska gå att få till en korrekt anläggning som blir hyfsad.
OK najs, tackar!Mikael_L skrev:
Nä, får bakslag i eldim för större spänningsfall än rekommenderat redan på 20A.
Och som du säger är det inte självklart att utlösningsvillkoret blir uppfyllt med normal dimensionering av gruppledningarna.
Nån som fattar varför eldim bråkar om strömtätheten?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Hur/var matar du in värden i eldim? Strömtätheten beräknas på gruppledningen (anläggningsfliken) och där kan man inte ange någon huvudsäkring. Den säkring som anges i huvudledningsfliken används inte i några beräkningar.
Hur som helst, eldim ger detta meddelande i resultatfliken om gruppsäkring / area > 6. 6 A/mm² är dock lite lågt så du behöver inte fästa så stor vikt vid den.
Titta istället på utlösningsvillkor och spänningsfall.
Hur som helst, eldim ger detta meddelande i resultatfliken om gruppsäkring / area > 6. 6 A/mm² är dock lite lågt så du behöver inte fästa så stor vikt vid den.
Titta istället på utlösningsvillkor och spänningsfall.
Om jag rensar bort AppData\Roaming\ElDim\ElDim för att börja på ett "blankt papper", går till Huvudledning-fliken och fyller i:Bo.Siltberg skrev:
Förimpendans: 0,4
Huvudsäkring: 36
Huvudledning längd: 100
Så kommer felmeddelandet upp när jag trycker på Beräkna. Sätter jag Huvudsäkring: 35 så går det igenom.
Lyckas inte komma runt det genom att skruva på värdena under Anläggning-fliken.
Den vägrar också spotta ur sig något resultat, så jag kan inte ignorera det heller.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag kan inte återskapa detta. Men jag tror jag kör en debugversion jag fått direkt från Krille även om den heter 4.0 beta 34.
Du kan prova att ändra inställningar för separat inmatning av belastningsström. Då får du ett fält till där man kan ange denna, och då är det det värdet som används för beräkning av spänningsfallet, om det nu skulle göra någon skillnad.
Då det är denna ledning du ska dimensionera så kan du också sätta längden till noll på huvudfliken och göra alla beräkningar i anläggningsfliken.
Du har ju Mikael's app också, som jag själv inte provat ännu
https://www.byggahus.se/forum/threads/utveckla-nytt-eldim.319990/
Du kan prova att ändra inställningar för separat inmatning av belastningsström. Då får du ett fält till där man kan ange denna, och då är det det värdet som används för beräkning av spänningsfallet, om det nu skulle göra någon skillnad.
Då det är denna ledning du ska dimensionera så kan du också sätta längden till noll på huvudfliken och göra alla beräkningar i anläggningsfliken.
Du har ju Mikael's app också, som jag själv inte provat ännu
Den är inte designad för mer än 25A och 16mm2Bo.Siltberg skrev:
Sen tror jag att nu att den räknar fel någonstans, på något vis. Men jag har inte riktigt haft tid att kolla upp noga.
Men jag märkte en gång att resultatet inte ändrades trots att jag ändrade någon parameter, så det verkar som att något fallit bort.
Ah, jag har den versionen som finns för nedladdning på sourceforge: V 4.0-Beta build: 29.Bo.Siltberg skrev:
Får exakt samma fel om jag slår på separat inmatning av belastningsström och sätter den till t.ex. 1 A (och lämnar huvudsäkring på 36). Vänder jag på det går det bra, men då blir det irrelevanta siffror under Gruppledning.
Försökte faktiskt få igång Mikaels app. Har ingen Android-enhet så jag testade med emulatorn på datorn, men det var lite för mycket krångel för att jag skulle orka ro det i mål.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag kommer inte ihåg varifrån jag laddade ned beta 34 eller om jag fick den direkt till mig. Men det är ingen installation man behöver göra utan det är endast en exe-fil så jag kan enkelt dela den här:
Eldim V 4.0 build:34.exe
Eldim V 4.0 build:34.exe
Klicka här för att svara