Jag har precis påbörjat planeringen av nästa sommarprojekt där jag ska ersätta taket på garaget med ett sadeltak.
Problemet är att jag inte har en aning om hur jag ska dimensionera takstolarna.
Eftersom garaget är tämligen lågt så tänker jag mig en låg takvinkel, säg 20 grader för att taket inte ska se ut som en"hatt".
Garaget är 2925 mm brett och höjden är 2210 mm. (Garaget är byggt på 70-talet, därav den blygsamma bredden). Avståndet mellan befintliga takstolar är ca 1100 mm och jag tänkte hålla mig till det med de nya takstolarna. Taket byggs sedan med råspont och kläds med plåt.
Någon som kan hjälpa mig med dimensionering?

Garaget finns i Sundsvall och snözonen är således 3.0.
 
Redigerat:
Om du går upp till 22 grader har du fler alternativ när det gäller taktäckning. Eftersom byggnaden är så smal räcker det med 45x95 C 24 till högbenen. Vill du använda en lägre hållfasthetsklass, C 14, får du gå upp till 45x145. Du behöver också ha en hanbjälke/underram. Dess dimensioner beror på placering och om den skall användas till någon form av förvaring också.
 
Du kan t.ex knycka den här ur Takstolsboken. Med plåttak i snözon 3 kan hela stolen byggas med 45x120, kval C18.

Schematisk illustration av en takstol för plåttak i snözon 3, uppbyggd av dimensionerade träreglar med beteckningar.
 
J justusandersson skrev:
Om du går upp till 22 grader har du fler alternativ när det gäller taktäckning. Eftersom byggnaden är så smal räcker det med 45x95 C 24 till högbenen. Vill du använda en lägre hållfasthetsklass, C 14, får du gå upp till 45x145. Du behöver också ha en hanbjälke/underram. Dess dimensioner beror på placering och om den skall användas till någon form av förvaring också.
Tack för ett bra svar.
Kan absolut tänka mig att gå upp till 22 grader.
Behövs inget stöd en från nocken ned till hanbalken?
Och hur ska jag tänka med hanbalken dimension? Någon förvaring mer än lite virke och möjligen familjens skidutrustning ovanpå takstolarnas hanbalkar blir det inte fråga om. Hur menar du med att hanbalkens placering påverkar dess dimension? Exempel
 
fahlis fahlis skrev:
Du kan t.ex knycka den här ur Takstolsboken. Med plåttak i snözon 3 kan hela stolen byggas med 45x120, kval C18.

[bild]
Hej. Tack för ett bra svar. Kan alltså även hanbalken byggas med 45×120? Tycker det verkar lite för den spännvidden... 2925 mm.
 
J justusandersson skrev:
Om du går upp till 22 grader har du fler alternativ när det gäller taktäckning. Eftersom byggnaden är så smal räcker det med 45x95 C 24 till högbenen. Vill du använda en lägre hållfasthetsklass, C 14, får du gå upp till 45x145. Du behöver också ha en hanbjälke/underram. Dess dimensioner beror på placering och om den skall användas till någon form av förvaring också.
Hej. Jag undrar hur jag ska tänka med hanbalken dimension. Om det endast är fråga om mindre förvaring, räcker det då med 45×145 C14 eller blir det onödigt kraftigt?
Behövs det något stöd från högbenen ned till hanbalken?
 
Inga skarvar. Om du inte tänker göra fackverk bör du öka underramens dimensioner typ 45x195
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.