Jag behöver lite hjälp att beräkna kabel dimesion och säkring för att installera 7st dubbeluttag till 7st datorer.Temperatur 25C K11=1,0 K13=0,71 .15m EKLK 2,5mm2
skall förläggas på stege till dosplåt,från resp dosplåt 2m EKK 1,5mm2 till uttag .Enligt
Starkströmsguiden kap 43 433.2 sidan 45 Ib<In<Iz skall uppfyllas i samband 1 och
samband 2 uppfylla om I2<1,45xIz. Vad är faktor 1,45 och 1,6för gGsäkring?Är det rätt att installera enligt bifogade bilden?
tacksam för all hjälp .
skall förläggas på stege till dosplåt,från resp dosplåt 2m EKK 1,5mm2 till uttag .Enligt
Starkströmsguiden kap 43 433.2 sidan 45 Ib<In<Iz skall uppfyllas i samband 1 och
samband 2 uppfylla om I2<1,45xIz. Vad är faktor 1,45 och 1,6för gGsäkring?Är det rätt att installera enligt bifogade bilden?
tacksam för all hjälp .
va?ronaldo skrev:Jag behöver lite hjälp att beräkna kabel dimesion och säkring för att installera 7st dubbeluttag till 7st datorer.Temperatur 25C K11=1,0 K13=0,71 .15m EKLK 2,5mm2
tacksam för all hjälp .
borde kanske dela uttagen på 2 olika grupper, om det är mycket belastningar vid varje dator.
Ns =Iz/k
Omräkning enligt tabell 12 och 13 behövs dock inte göras för kablar med ledararea lika med eller mindre än 4mm Cu om kablarna är förlagda i ETT lager och dimensioneringen sker enligt tabell 3.
Ns enligt tabell 3
1,5mm 14A
2,5mm 20A
4mm 26A
6mm 33A
.....
....
..
Jag förstår inte riktigt din ritning men är det som jag tror så kan du inte gå ner från 2,5 kvadrat till 1,5 kvadrat utan att säkra ner till 10A, dvs. matar du alla uttagen från en 16A säkring så måste du ha 2,5 kvadrat ända fram till uttagen.
Rent generelt, om datorerna drar max 3,5kw tillsammans, så matar du alla uttagen från en 16A säkring och drar 2,5 kvadrat ända fram till uttagen från säkringen. Det är ok att dela kabeln i koppling lådor vid varje brytare. Säkringengens uppgift är att skydda den fasta installationens kablar vid fel i anläggningen (dina datorer i detta fall).
Rent generelt, om datorerna drar max 3,5kw tillsammans, så matar du alla uttagen från en 16A säkring och drar 2,5 kvadrat ända fram till uttagen från säkringen. Det är ok att dela kabeln i koppling lådor vid varje brytare. Säkringengens uppgift är att skydda den fasta installationens kablar vid fel i anläggningen (dina datorer i detta fall).
Tack till el Rickard och Jakim!
Vad är det som du inte förstår på ritningen Jakim?
en 2,5mm2 EKLK från central till kdos nr1 ,därifrån en 1,5mm2 EKK till uttag samt från kdos nr1 vidare med en 2,5mm2EKLK till nästa dosa och reps uttag o. s. v.
totalt 5 stkopplingsdosa IP 65 och 7 st dubbeluttag.
säkring är redan på 10A.
Finns det några program som man kan köpa eller ladda ner för att rita elschema även
beräkna dimension och säkring?
Tack
Vad är det som du inte förstår på ritningen Jakim?
en 2,5mm2 EKLK från central till kdos nr1 ,därifrån en 1,5mm2 EKK till uttag samt från kdos nr1 vidare med en 2,5mm2EKLK till nästa dosa och reps uttag o. s. v.
totalt 5 stkopplingsdosa IP 65 och 7 st dubbeluttag.
säkring är redan på 10A.
Finns det några program som man kan köpa eller ladda ner för att rita elschema även
beräkna dimension och säkring?
Tack
Skulle man inte kunna kunna använda 5G2,5 EKLK hela vägen (till och mellan dosorna) och sedan vid resp kulodosa avgöra vilken fas man kopplar in uttaget på?el richard skrev:
Det blir ju väldigt flexibelt, men är det tillåtet? Kanske med tydlig märkning?
Det jag inte begrep var dina kopplingsdosor :-[
Dalles förslag känns otillåtet. Finns det inte nån bestämmelse som säger att man inte får koppla in olika belastningar på en trefassäkring? Eller är det så att det går bra bara man inte använder sig av tre st enfassäkringar? Fast då kommer ju allt att slockna om det blir fel på en fas. (Spekulationer bara)
Dalles förslag känns otillåtet. Finns det inte nån bestämmelse som säger att man inte får koppla in olika belastningar på en trefassäkring? Eller är det så att det går bra bara man inte använder sig av tre st enfassäkringar? Fast då kommer ju allt att slockna om det blir fel på en fas. (Spekulationer bara)
Skulle man inte kunna kunna använda 5G2,5 EKLK hela vägen (till och mellan dosorna) och sedan vid resp kulodosa avgöra vilken fas man kopplar in uttaget på?dalle skrev:
Det blir ju väldigt flexibelt, men är det tillåtet? Kanske med tydlig märkning?[/quote]
japp, tillåtet, så gör man i teorin och praktiken, större kontor, mm. då kan 15-30 datorer dela på en 3-fas matning, och man överkopplar i vägguttagen (detta är ej godkänt i vanliga hushåll).
Tack för info! Vad är det specifikt som inte är godkänt i vanliga hushåll, själva överkopplingen i vägguttagen eller hela upplägget?el richard skrev:
7 vanliga kontorsdatorer är inget som helst problem för en 16 säkring. Det räcker tom med en 10A även om man då kan behöva vara lite försiktig vid strömavbrott och dylkt så att altihopa inte startar samtidigt
När vi kör stora LAN med 350-500 datorer kopplar vi 8-10 (krafiga) datorer på varje 16A enfas
I ditt fall tycker jag att du ska dra ut två el (helst) tre 10A faser. Lite dumt att du ska ha upp fyra el fler uttag, kolla om det funkar med tre/sex uttag och du får en jämn och fin belastning. Så som du ritat på bilden skall du undvika att koppla.
(Lite svårt och förklara när man inte har något program)
I ditt fall tycker jag att du ska dra ut två el (helst) tre 10A faser. Lite dumt att du ska ha upp fyra el fler uttag, kolla om det funkar med tre/sex uttag och du får en jämn och fin belastning. Så som du ritat på bilden skall du undvika att koppla.
(Lite svårt och förklara när man inte har något program)
Tack för info! Vad är det specifikt som inte är godkänt i vanliga hushåll, själva överkopplingen i vägguttagen eller hela upplägget?[/quote]dalle skrev:
ELvis heter programmet, sök på internet.
överkoppling med flera faser är ej tillåtet i områden där det kan tänkas att en lekman kommer att göra byte av vägguttag, p.g.a att man kan förväxla faser med nolla,
samt att om man bryter en nolla i en 3-fas grupp med 1-fas uttag anslutna så blir det mycket underliga spänningar i dom vägguttag som ligger efter uttaget man håller på och kopplar i.
Hoppas ni fick en liten bättre förklaring, (inte el-lärare, saknar lite utlärnings pedagogik )
Tack för alla tips och info .Jag kommer att dela upp uttagerna till 3st enfas grupper.
Angående program för att rita elschema,Netkoll är nog det bästa men lite avancerd och
dyrt för mina ändamål .Jag behöver lite enklare och biligare variant för pirivatbruk.Finns det ett sådan program?
Angående program för att rita elschema,Netkoll är nog det bästa men lite avancerd och
dyrt för mina ändamål .Jag behöver lite enklare och biligare variant för pirivatbruk.Finns det ett sådan program?