3 632 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Dimensionering av kabel och komponenter
Dina två JFB fabrikat AEG och ABB är av bra kvalitet men tyvärr typ AC som du inte ska nyinstallera den från Malmbergs är typ A som är ok men av många med viss rätt ses som av lägre klass. Du ser det på symboliken i rektangeln där de två har en sinusvåg och den andra en kombo med halvvågor och ren sinus som symbol för typ A.L Lanson skrev:
Sen får vi ge Uffe endast halv poäng för påståendet att den tvåpoliga ABB JFB:n skulle vara en PSA det är den inte.
Problemet är väl i första hand om du måste dra ut multipla gruppledningar till alla apparaterna, det går åt onödigt mycket kabel.
Om hela anläggningen kan försörjas av en grupp så är det ingen större skillnad. Samtidigt så är det inte helt lämpligt att t.ex. pumpen delar grupp med belysningen. Jobbigt att då utföra service på pumpen om man måste bryta spänningen till belysningen också.
Om hela anläggningen kan försörjas av en grupp så är det ingen större skillnad. Samtidigt så är det inte helt lämpligt att t.ex. pumpen delar grupp med belysningen. Jobbigt att då utföra service på pumpen om man måste bryta spänningen till belysningen också.
Det med att ha central och annat i en grop i marken vid poolen . Tja det går. Hur har du tänk att det lilla teknikgropen ska vara/se ut.L Lanson skrev:
Jag tänker mest om det finns några el-säkerhetsmässiga nackdelar.tommib skrev:
Problemet är väl i första hand om du måste dra ut multipla gruppledningar till alla apparaterna, det går åt onödigt mycket kabel.
Att inte behöva dra ut multipla gruppledningar går ju att lösa genom en kopplingsbox.
Det blir 3 grupper ut så då borde jag kunna kringgå problemet med belysning och pumpservice.
Inga problem att veta, bara att det går att göra på flera sätt. En grop i marken med brädinfordring , massa fukt och väta som knäcker grejerna och ingen värme, rostar upp, eller sambyggd med isoblock och värme. Lite stor skillnad för att få behålla grejerna intakta
Nej, om det är en kabel till en dosa så är det en grupp. Det kan för all del vara en enfas-, tvåfas- eller trefasgrupp men det är en (1) grupp. Det är bra om man inte delar upp sådana i oträngt mål.L Lanson skrev:
Varför skulle du inte sätta en liten undercentral i teknikutrymmet? Vad ser du för nackdel med det?
Jag är inte hemma i facktermerna men då blir det 3 enfasgrupper
Kanske inga större fördelar men jag vill väga alternativen.
Om jag har det inne i huset så kan jag använda ett befintligt tidur för en styrning och slipper då kostnad för UC, huvudbrytare säkringar eftersom jag kan använda vad som redan finns ledigt i HC
Kanske inga större fördelar men jag vill väga alternativen.
Om jag har det inne i huset så kan jag använda ett befintligt tidur för en styrning och slipper då kostnad för UC, huvudbrytare säkringar eftersom jag kan använda vad som redan finns ledigt i HC
Klicka här för att svara