L Lanson skrev:
vad är det för fel på de andra?
Dina två JFB fabrikat AEG och ABB är av bra kvalitet men tyvärr typ AC som du inte ska nyinstallera den från Malmbergs är typ A som är ok men av många med viss rätt ses som av lägre klass. Du ser det på symboliken i rektangeln där de två har en sinusvåg och den andra en kombo med halvvågor och ren sinus som symbol för typ A.

Sen får vi ge Uffe endast halv poäng för påståendet att den tvåpoliga ABB JFB:n skulle vara en PSA det är den inte.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Tack för all er input.

en fråga till

Vad finns det för nackdelar med att inte installera en undercentral i poolens teknikutrymme utan istället låta all styrning, avsäkring osv sitta inne i husets central?

tommib
Problemet är väl i första hand om du måste dra ut multipla gruppledningar till alla apparaterna, det går åt onödigt mycket kabel.

Om hela anläggningen kan försörjas av en grupp så är det ingen större skillnad. Samtidigt så är det inte helt lämpligt att t.ex. pumpen delar grupp med belysningen. Jobbigt att då utföra service på pumpen om man måste bryta spänningen till belysningen också.

L Lanson skrev:
Tack för all er input.

en fråga till

Vad finns det för nackdelar med att inte installera en undercentral i poolens teknikutrymme utan istället låta all styrning, avsäkring osv sitta inne i husets central?
Det med att ha central och annat i en grop i marken vid poolen . Tja det går. Hur har du tänk att det lilla teknikgropen ska vara/se ut.

tommib tommib skrev:
Problemet är väl i första hand om du måste dra ut multipla gruppledningar till alla apparaterna, det går åt onödigt mycket kabel.

Om hela anläggningen kan försörjas av en grupp så är det ingen större skillnad. Samtidigt så är det inte helt lämpligt att t.ex. pumpen delar grupp med belysningen. Jobbigt att då utföra service på pumpen om man måste bryta spänningen till belysningen också.
Jag tänker mest om det finns några el-säkerhetsmässiga nackdelar.

Att inte behöva dra ut multipla gruppledningar går ju att lösa genom en kopplingsbox.

Det blir 3 grupper ut så då borde jag kunna kringgå problemet med belysning och pumpservice.

J jonaserik skrev:
Det med att ha central och annat i en grop i marken vid poolen . Tja det går. Hur har du tänk att det lilla teknikgropen ska vara/se ut.
Tekninutrymmet är redan byggt 2,5*2,5m
Googla på teknikutrymme pool, det är vanligt att bygga så för att ”gömma” all teknik

Inga problem att veta, bara att det går att göra på flera sätt. En grop i marken med brädinfordring , massa fukt och väta som knäcker grejerna och ingen värme, rostar upp, eller sambyggd med isoblock och värme. Lite stor skillnad för att få behålla grejerna intakta

tommib
L Lanson skrev:
Jag tänker mest om det finns några el-säkerhetsmässiga nackdelar.

Att inte behöva dra ut multipla gruppledningar går ju att lösa genom en kopplingsbox.

Det blir 3 grupper ut så då borde jag kunna kringgå problemet med belysning och pumpservice.
Nej, om det är en kabel till en dosa så är det en grupp. Det kan för all del vara en enfas-, tvåfas- eller trefasgrupp men det är en (1) grupp. Det är bra om man inte delar upp sådana i oträngt mål.

Varför skulle du inte sätta en liten undercentral i teknikutrymmet? Vad ser du för nackdel med det?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag är inte hemma i facktermerna men då blir det 3 enfasgrupper

Kanske inga större fördelar men jag vill väga alternativen.

Om jag har det inne i huset så kan jag använda ett befintligt tidur för en styrning och slipper då kostnad för UC, huvudbrytare säkringar eftersom jag kan använda vad som redan finns ledigt i HC

tommib
Ska du ha tre enfasgrupper blir det tre separata kablar ut. Osnyggt och inte heller det gratis.

Aha! Du menar att de tre grupperna och även tre olika faserna inte kan dela på den gemensamma nollan i kabeln?

tommib
Nej, då blir det som sagt en trefasgrupp.

Läs gärna Bo Siltbergs utmärkta introduktion till det svenska elsystemet så blir det lättare att förstå och diskutera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.