Jag bygger pool och ska beställa elmaterialet till den undercentral som ska betjäna poolen och några uttag för belysning kring poolområdet.
Undercentralen kommer att vara placerad i ett teknikutrymme bredvid poolen
Nu behöver jag hjälp och tips kring den planerade installationen vad ska jag passa på att installera när jag ändå har elektrikern här.
Hur ser dimensioneringen ut för er som kan räkna på det? Avståndet mellan central och pool är 20-25m.
matningen blir förlagd i 50mm kabelrör i mark.
Jag hade hoppats på att klara mig på 5G2,5mm.
Det blir i nuläget inga 3-fas förbrukare.
All inkoppling kommer att ske av behörig elektriker.
Hur hade ni gjort?
Undercentralen kommer att vara placerad i ett teknikutrymme bredvid poolen
Nu behöver jag hjälp och tips kring den planerade installationen vad ska jag passa på att installera när jag ändå har elektrikern här.
Hur ser dimensioneringen ut för er som kan räkna på det? Avståndet mellan central och pool är 20-25m.
matningen blir förlagd i 50mm kabelrör i mark.
Jag hade hoppats på att klara mig på 5G2,5mm.
Det blir i nuläget inga 3-fas förbrukare.
All inkoppling kommer att ske av behörig elektriker.
Hur hade ni gjort?
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Hur tänker du värma poolen, utan trefas?
Jag har funderat i de banorna men det kommer ett uterum i anslutning till huset med separat matning så då blir det inte fler förbrukare runt poolområdet.macgunde skrev:
Har du räknat utifrån mina förbrukare bortsett från framtida behov när du säger 6mm2? Hur nära Belastningsgränsen ligger jag på 2,5mm2 för att klara mig på det? Ändå en viss prisskillnad på 2,5 och 6
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
För att kunna besvara frågan krävs uppgift om förimpedans i matande punkt.L Lanson skrev:
Men har du ett normalt starkt elnät som matar ditt hus så kan man tumregelmässigt säga att 1.5 mm² räcker för detta avstånd och belastning. Så 2.5 mm² ger lite marginal.
6 mm² stöder uppemot 24 kW. Vad på altanen tänker du belasta med så mycket? En elbil? Hade TS sagt 250 m istället för 25 meter så hade kanske 6 mm² behövts.macgunde skrev:
för en relativt liten kostnad enligt mig så får TS ett utbyggbart nät för framtida belastningar. Hur tomten ser ut vet jag ej, men för enbart poolen är det såklart overkill.Bo.Siltberg skrev:
För att kunna besvara frågan krävs uppgift om förimpedans i matande punkt.
Men har du ett normalt starkt elnät som matar ditt hus så kan man tumregelmässigt säga att 1.5 mm² räcker för detta avstånd och belastning. Så 2.5 mm² ger lite marginal.
6 mm² stöder uppemot 24 kW. Vad på altanen tänker du belasta med så mycket? En elbil? Hade TS sagt 250 m istället för 25 meter så hade kanske 6 mm² behövts.
Nu kom det fram att TS skulle ta fram egen matning till altanen och inte har behov att dra fram en överdimensionerad kabel.
Tack för alla svar!
Ju mer jag läser på och frågar lutar det åt att 2,5mm blir lagom i detta fallet.
Jag har några komponenter sedan tidigare och vill såklart använda dem till denna installationen om det är rätt grejer.
Vilka av dessa är utdaterade eller olämpliga av annan anledning? Är de av rätt dimension för det jag ska få installerat?
Ju mer jag läser på och frågar lutar det åt att 2,5mm blir lagom i detta fallet.
Jag har några komponenter sedan tidigare och vill såklart använda dem till denna installationen om det är rätt grejer.
Vilka av dessa är utdaterade eller olämpliga av annan anledning? Är de av rätt dimension för det jag ska få installerat?