Hej,
jag har problem med hur jag ska dimensionera bjälklaget i tillbyggnaden av mitt hus.Tillbyggnaden är på knappa 6 gånger 6 meter utan möjlighet att få till vare sig någon bärande innervägg under eller en synlig underliggande bärlina. Bjälklaget på det existerande huset är 220mm vilket gör det lämpligt att använda det här också.

Jag funderar på att dela av ytan i två delar med hjälp av någon form av balklösning (Någonting liknande en dold bärlina tvärs bjälklaget) antingen en I eller HEA-balk på max 220mm's höjd helst lägre alternativt en limträbalk. Och sen hänga upp ett "vanligt" bjälklag 220x45mm på balken. Vad tror ni är det en vettig lösning då jag tror att golvet kommer att bli för svajigt med att bara använda 6 meters 220x45mm bjälklag cc 600 eller tätare.

/Björn

Redigerat:
Det finns två principlösningar. 1) Någon form av bärlina (limträ eller stål) samt korsande bjälkar av konstruktionsvirke. Tänkbara dimensioner är 90x450 limträ för bärlina samt 45x220 C 24 c/c 600 mm konstruktionsvirke för korsande bjälkar. 2) Limträbalkar 90x270 c/c 600 mm.

Man kan skruva lite på dimensionerna. Vanligt konstruktionsvirke går inte att använda på spännvidder kring 6 meter.

Tack för svaret!

Om jag använder stål istället för bärlinan/orna?

Om jag väljer en IPE eller HEA-balk, vilken dimension behöver jag då? Jag kan även tänka mig att använda två bärlinor om det gör att jag kan gå ner i dimension.

HEA 220 eller IPE 270. Väljer du två bärlinor kan dessa ha dimensionerna 90x405 i limträ (HEA 200 eller IPE 240) och golvbjälkarna göras med 45x145 C 24. Frågan är vad som är viktigast? Gäller det att hålla ner konstruktionshöjden är mitt andra förslag i inlägg #2 tveklöst mest effektivt. Tänk på att stål måste brandskyddsisoleras på något sätt och att det är betydligt dyrare än både konstruktionsvirke och limträ. En 6 m lång IPE 270 kostar ca 5500 kr. Limträ är det mest flexibla materialet eftersom det finns en möjlighet att variera bredden för att minska på höjden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.