Jag håller på att bygga på en vindsvåning på min villa i Stockholm och skall dimensionera bjälklag.

Huset är putsat betonghålsten + tegel där upplag för det nya bjälklaget är tänkt att vara en 200x200 betongbalk (4⌀10, ⌀8s400-N) som gjutes ovanpå muren runt hela huset, m leca 90 utvändigt.

Bjälklaget är tänkt att vara 90x360 LT cc 60 med laxtstjärtsplåt som övergjutes med 50 mm Betong C20/C25 och skruvas och armeras för samverkan .
Spännvidd 820 bredd 930 (se bild).
Nu har jag dock lite funderingar om det finns något sätt att få ner bjälklagstjockleken.

Är det någon som har några goda ideer?

Kan tex stålbalk vara något? Isf vad kan vara lämpligt?
Arkitektonisk ritning av en vindsvåningsplan med mått och bjälklagsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ser våningarna ut under? Finns det inga väggar eller dylikt att lägga upp bjälklaget på?

Dessvärre är det rätt usla förutsättningar för att ställa pelare på de två underliggande våningarna. I nödfall kanske det skulle gå att pruta in men egentligen inte utan att ändra för mycket i den öppna planlösningen.

Du har inga mer ritningar, planer och sektioner?

B bossespecial skrev:
Du har inga mer ritningar, planer och sektioner?
Är lite feg att stöka runt alltför mycket eftersom den är vattenburen golvvärme som flytspacklats in i båda underliggande planen. Därtill är det rätt många hål tagna kring murstocken för FTX-spiro, ny el och vatten (allt omgjort, dock inte av mig), men jag kanske nojar mig i onödan.

Entreplanet saknar egentligen bärande väggar, bortsett en vägg av lite oklart sort, men jag tycker det ser misstänkt ut att vara blåbetong. Huset är byggt 1945, men rätt ordentligt ombyggt för 12 år sedan (inte av mig).

Ritning över en entrévåning med markerade väggar, kök, vardagsrum och WC, inklusive tekniska installationer.
Skapa konto
Ritning av bottenvåning med väggstrukturer i tegel och betong, samt dimensioner för olika material.
Skapa konto

Vad är det för bjälklag idag och vad är det för typ av tak? Det verkar, som du säger, svårt att hitta en bra väg ner till grunden för att bära av det nya bjälklaget. Skulle det gå att hänga upp det i nya taket kanske?

B bossespecial skrev:
Vad är det för bjälklag idag och vad är det för typ av tak?
Entreplanets bjälklag är ett betongbjälklag sedan byggår (1945), med golvvärmeslang som lagts i flytspackel för 12 år sedan. Taket 45 gr med nockbalk 90x405 och en LT 90x90 pelare som står på 610/320, takbalkar 56x315 dimensionerat för plåttak.
70 cm förhöjt fasadliv på vindsplanet.
Vindsplanets befintliga bjälklag är någon slags träbjälklag som av olika skäl inte kan vara kvar.

Bjälklaget på höger sida av väggen vid trappan skulle man kunna ställa på väggar våningen under. Bjälklagets riktning parallellt med husets bredd. Sedan skulle du kunna vända bjälklaget på delen över vardagsrummet och lägga en balk från kaminen till yttervägg. Kräver dock åtgärd på bottenvåningen. Sen ställer trappan till det lite då den skär av bjälklaget. Man skulle kunna lägga en balk till vänster om trappan och hänga upp ena änden av denna i nockbalken.

B bossespecial skrev:
Bjälklaget på höger sida av väggen vid trappan skulle man kunna ställa på väggar våningen under. Bjälklagets riktning parallellt med husets bredd. Sedan skulle du kunna vända bjälklaget på delen över vardagsrummet och lägga en balk från kaminen till yttervägg. Kräver dock åtgärd på bottenvåningen. Sen ställer trappan till det lite då den skär av bjälklaget. Man skulle kunna lägga en balk till vänster om trappan och hänga upp ena änden av denna i nockbalken.
Tackar och bockar för ideer - skall funderas på.

Vad tror du om stålbalk som ersätter 90x360 tex en HEB-180 (som mina högst blygsamma och ej vidmakthållna kunskaper trots allt lyckats räkna fram skulle vara på säkra sidan i jämförelse med en LT 90x360, map momentkapacitet och böjstyvhet)?

En HEB180 är nästan dubbelt st styv som din föreslagna limträbalk så den lär fungera förutsatt att balken är rätt dimensionerad.

B bossespecial skrev:
En HEB180 är nästan dubbelt st styv som din föreslagna limträbalk så den lär fungera förutsatt att balken är rätt dimensionerad.
Innan jag travar vidare på detta spår- något jag borde fundera på i jämförelse med limträ?
Verkar vara rätt impopulärt att dimensionera på detta vis. Jag kan för lite för att förstå varför.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Är det du som gör ritningarna själv? Är det rätt uppfattat att det skulle vara en inre pelare till takbalken utöver gavelväggarna förresten? Fortsätt att rita in på planerna var den invändiga pelaren från taket hamnar och följd den hela vägen ner till grund. Rita sedan en tvärsektion och fyll på denna med information gällande tak- vägg- och bjälklagsuppbyggnad. Är du osäker på hur man räknar fram dimensioner rekommenderar jag att anlita någon som kan hjälpa dig.
Så fort man börjar rita så ser man snabbt vad som fungerar eller inte.

B bossespecial skrev:
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Är det du som gör ritningarna själv? Är det rätt uppfattat att det skulle vara en inre pelare till takbalken utöver gavelväggarna förresten? Fortsätt att rita in på planerna var den invändiga pelaren från taket hamnar och följd den hela vägen ner till grund. Rita sedan en tvärsektion och fyll på denna med information gällande tak- vägg- och bjälklagsuppbyggnad. Är du osäker på hur man räknar fram dimensioner rekommenderar jag att anlita någon som kan hjälpa dig.
Så fort man börjar rita så ser man snabbt vad som fungerar eller inte.
Jag gör ingen konstruktion själv, är bara ute efter ideer och rimliga antaganden om det överhuvudtaget går att få ner bjälklagstjockleken (som dimensionerats av konstruktör) mha stål istället.

För att få ner bjälklagstjockleken gäller det att hitta upplagspunkter för att få ner spännvidderna. Dessa kan som sagt vara väggar, balkar, pelare under bjälklaget, eller att bjälklaget hängs upp i exempelvis ovanliggande balk. Oavsett är det viktigt att skissa på idéerna i skala.

B bossespecial skrev:
För att få ner bjälklagstjockleken gäller det att hitta upplagspunkter för att få ner spännvidderna. Dessa kan som sagt vara väggar, balkar, pelare under bjälklaget, eller att bjälklaget hängs upp i exempelvis ovanliggande balk. Oavsett är det viktigt att skissa på idéerna i skala.
Tack @bossespecial för idéer och kommentarer.
Jag har som sagt noggrant beaktat möjliga avbärning, men det blir mycket knepigt som det ser ut på underliggande plan.

Är stålbalk uteslutet, eller finns det någon här som har erfarenhet av liknande dimensionering (spännvid 8,2 m med samverkande laxstjärtsplåt med 50 mm betong, samt möjligt 4-sidigt upplag över bredden 9,3 m)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.