A andreasikalmar skrev:
Kul bygge och ser ju ut att bli riktigt snyggt!

Har samma fundering kring tryckimpregnerat eller inte. Vi har också järnvitriol på huset. Har du kommit längre i de funderingarna?
Hallå,
Egentligen inte. Jag vill absolut inte dra på behovet av utvändig målning så kanske att lutar åt impregnerat.
 
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Egentligen inte. Jag vill absolut inte dra på behovet av utvändig målning så kanske att lutar åt impregnerat.
I mitt fall är jag rädd att impregnerat inte riktigt smälter in med den mörkt järnvitriolade husfasaden. Men det impregnerade virket kanske bleknar med tiden?
 
A andreasikalmar skrev:
I mitt fall är jag rädd att impregnerat inte riktigt smälter in med den mörkt järnvitriolade husfasaden. Men det impregnerade virket kanske bleknar med tiden?
Kanske är så att du bygger i anslutning till huset? Vår pergola blir fristående, rätt många meter från huset, så det är inget jag har funderat på.
 
N nybyggarn3 skrev:
Kanske är så att du bygger i anslutning till huset? Vår pergola blir fristående, rätt många meter från huset, så det är inget jag har funderat på.
Ja, det är i direkt anslutning.
 
A andreasikalmar skrev:
Ja, det är i direkt anslutning.
Då är ju läget ett annat. En sak jag funderade på tidigare är om man kunde köra egna limträbalkar av av typ ytterpanel , så man får en finsågad yta istället för hyvlad. Det tycker jag borde kunna bli snyggt med järnvitriol.

Just järnvitriol ser jag dock inte som ett alternativ för oss eftersom vi ska ha betong som golv.
 
Nu när vädret är lite mildare och dagarna aningens lite längre börjar man kunna ana peppen på att bygga utekök igen. Jag hoppas på en tidig vår så jag hinner färdigt innan sommaren.

Här kommer några bilder från senhöstens ansträngning med grundläggning.
 
  • Grävmaskin vid en tom tomt med uppgrävd jord och ett hus i bakgrunden vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning för utekök med armeringsjärn på träformer vid ett hus med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning för utekök vid solnedgång med utsikt över ett fruset hav och strand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Matar på med en fundering till här. Takåsarna till pergolan hade jag tänkt tillverka av 120X45. Längden på dessa blir ca 2.5 meter och spännvidden ca 2 meter.

Eftersom jag ska ha en spänd duk på taket kan jag inte monter tvärgående läkt ovanpå takåsarna. Detta eftersom det skulle medföra att vatten inte kan rinna av. Jag funderar på hur jag bäst fäster takåsarna samt om det behövs något mer för att inte riskera att de vrider sig eller blir bananformade? Om så, hur löser jag det på ett enkelt och snyggt sätt?

3D-skiss av en pergola med parallella takåsar utan tvärgående läkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan fästa reglarna med skråspikning/skruvning
 
F fribygg skrev:
Du kan fästa reglarna med skråspikning/skruvning
Låter vettigt. Men håller dom sig raka med tiden utan något ytterligare som stabiliserar? Spännvidden är ju inte jättelång men man har ju sett riktiga propellrar på brädgården när tryckta reglar legat och torkat.
 
N nybyggarn3 skrev:
Låter vettigt. Men håller dom sig raka med tiden utan något ytterligare som stabiliserar? Spännvidden är ju inte jättelång men man har ju sett riktiga propellrar på brädgården när tryckta reglar legat och torkat.
Jo men "proppelrarna" tar du väl inte hem från brädgårn? Köp gärna lite bättre virke och inte det billigast möjliga tryckta.
 
Du kan jacka ur och fälla in för att få lite extra stabilitet, blir då inte i vägen för duken.
 
  • Undersida av terrasstak med belysta träbjälkar och fäst lampor, med mörk himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fribygg skrev:
Jo men "proppelrarna" tar du väl inte hem från brädgårn? Köp gärna lite bättre virke och inte det billigast möjliga tryckta.
Nä dom får stanna. Däremot är jag inne på tryckat. Tryckade reglar brukar ju bara finnas i en prisklass och vara väldigt blött. Sen torkar det ju på plats
 
N nybyggarn3 skrev:
Nä dom får stanna. Däremot är jag inne på tryckat. Tryckade reglar brukar ju bara finnas i en prisklass och vara väldigt blött. Sen torkar det ju på plats
Vill du ha snabbvuxen tryckt fura?
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Du kan jacka ur och fälla in för att få lite extra stabilitet, blir då inte i vägen för duken.
Tack för bilden, snyggt! Tanken har slagit mig men sådär kan jag inte ha det. Eftersom lutningen är så svag är risken att vatten blir stående ändå. Alternativet vore att fälla in dom lite djupare eller att fälla in dom från undersidan. Vet dock inte hur snyggt det blir.
 
F fribygg skrev:
Vill du ha snabbvuxen tryckt fura?
Nja. Jag vill inte behandla alls och att det ska hålla så länge som möjligt. Är inte alls säker på att tryckat är bästa alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.