7 062 läst ·
35 svar
7k läst
35 svar
Dimensionera virke till pergola
Hallå,A andreasikalmar skrev:
Egentligen inte. Jag vill absolut inte dra på behovet av utvändig målning så kanske att lutar åt impregnerat.
Kanske är så att du bygger i anslutning till huset? Vår pergola blir fristående, rätt många meter från huset, så det är inget jag har funderat på.A andreasikalmar skrev:
Då är ju läget ett annat. En sak jag funderade på tidigare är om man kunde köra egna limträbalkar av av typ ytterpanel , så man får en finsågad yta istället för hyvlad. Det tycker jag borde kunna bli snyggt med järnvitriol.A andreasikalmar skrev:
Just järnvitriol ser jag dock inte som ett alternativ för oss eftersom vi ska ha betong som golv.
Nu när vädret är lite mildare och dagarna aningens lite längre börjar man kunna ana peppen på att bygga utekök igen. Jag hoppas på en tidig vår så jag hinner färdigt innan sommaren.
Här kommer några bilder från senhöstens ansträngning med grundläggning.
Här kommer några bilder från senhöstens ansträngning med grundläggning.
Matar på med en fundering till här. Takåsarna till pergolan hade jag tänkt tillverka av 120X45. Längden på dessa blir ca 2.5 meter och spännvidden ca 2 meter.
Eftersom jag ska ha en spänd duk på taket kan jag inte monter tvärgående läkt ovanpå takåsarna. Detta eftersom det skulle medföra att vatten inte kan rinna av. Jag funderar på hur jag bäst fäster takåsarna samt om det behövs något mer för att inte riskera att de vrider sig eller blir bananformade? Om så, hur löser jag det på ett enkelt och snyggt sätt?
Eftersom jag ska ha en spänd duk på taket kan jag inte monter tvärgående läkt ovanpå takåsarna. Detta eftersom det skulle medföra att vatten inte kan rinna av. Jag funderar på hur jag bäst fäster takåsarna samt om det behövs något mer för att inte riskera att de vrider sig eller blir bananformade? Om så, hur löser jag det på ett enkelt och snyggt sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo men "proppelrarna" tar du väl inte hem från brädgårn? Köp gärna lite bättre virke och inte det billigast möjliga tryckta.N nybyggarn3 skrev:
Tack för bilden, snyggt! Tanken har slagit mig men sådär kan jag inte ha det. Eftersom lutningen är så svag är risken att vatten blir stående ändå. Alternativet vore att fälla in dom lite djupare eller att fälla in dom från undersidan. Vet dock inte hur snyggt det blir.Luddis_1 skrev:




