Hej!
Jag tänkte bygga en liten pergola som skall sträcka sig ut 2 meter från husvägg. Totalt 4 meter längsmed huset.
Jag har försökt se på bilder för att få lite inspiration och är lite fundersam kring dimensionering.
Jag hade tänkt mig enligt detta:
Stolpar 95x95 3 st
Bärlina Vägg 45x70
"Yttre bärlina" 28x120 2 st varsin sida om stolpen
Överliggare 28x95 med 40-50 cm mellanrum (ca: 2m långa + överhäng)

Men efter att jag läst hur andra byggt känns det som mina överliggare är klena ? De flesta verkar använda 45x95 eller ännu större på överliggare ?
Jag tycker dock att det ser lite klumpigt ut med 45x95.
Någon som har tips att komma med inför mitt bygge ?
Väljer jag för klent virke för överliggare ?
Någon som byggt med 28x95 som kanske har bilder / tips ?

Mvh
Marcus

Det är väl ingen tyngd som ligger på överliggarna (förutom ev. klängväxter) så för den skull borde det väl funka med 28x95. Frågan är bara om det inte ser något fjuttigt ut...?? :-) Fast du tycker ju tvärtom, kanske mest estetiskt?

Ursäkta att jag nästan snor tråden lite, men vi funderar på samma sak. En pergola i ungefär den storleken, bara halvmetern bredare och dryga metern längre (2,6x5,4 meter). Vi funderade på mer åt det grövre hållet för att det inte ska se fjuttigt ut, men man vill ju inte ta i för mycket heller.

Och fall på "taket", ska man ha det eller inte? Alltså rent utseendemässigt. Jag är så dålig på att föreställa mig hur något ska se ut i huvudet så jag behöver tycke-hjälp!! ;)

Är det någon som kanske kan kasta upp några bilder på en pergola och berätta vad man använt så man får en uppfattning? :) Försökt rita i scetcher, men jag blev galen på det programmet, det ville inte som jag ville..haha

"Fjuttigt" är ett starkt och lite missvisande ord. Rent estetiskt beror det hela förstås på sammanhanget. Mycket små skillnader i utförandet kan förändra helhetsintrycket från katastrof till succé. Man får helt enkelt ta hänsyn till villans formspråk.

Eftersom konstruktionen saknar helt täckande tak kommer den aldrig att belastas av snö. En så smäcker konstruktion duger därför, och takfall blir också helt överflödigt. Frågan är sedan vilken funktion er pergola ska fylla.

Vill man ha en garanterat sval och skuggig plats som skydd för stekhet sol bör man förstås minska cc-avståndet och kanske öka dimensionen til 28x120. Man bör dessutom vara observant på väderstrecken, och om möjligt skapa maximal skuggbildning när solen står som högst.

Men vill du ha ett klättertak för klängväxter är det en fördel med kanske ännu mer smäcker konstruktion. Då vill man helst slippa slagskuggan från ett markerat tak. Man vill istället att en vandrande skugga på marken bildas av lövmassan som sådan.

Nej, man behöver ju inte göra det svårare än det är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.