Frun vill skydda våra bärbuskar från fåglar och jag tänker därför bygga en odlingsbur med hönsnät/putsnät. Det handlar om en yta på 10x9 meter och jag tänkte ha stolpar på plintar i tre rader.
För att skydda mot fåglarna ska det alltså vara nät även på "taket" och då blir det ett spann på 5 meter mellan sidoraderna och mittraden.
Fråga ett: Är det bättre med lutande tak än platt?
Fråga två: Räcker det med tr.imp 45x120? Det borde inte bli några större snölaster (fast det hade kunnat vara bra med tillfälligt regn-/snöskydd i form av presenning ...)
Jag har helnätad trädgård för katten och när det gäller snö tror jag att det kan vara lite bättre med sadeltakslösning än helt platt. Men är det blöt snö fastnar det ändå och tynger ner. Om du har tätt mellan reglarna "takstolarna" klarar nog nätet det bättre. Jag har tyvärr ingen riktig uppfattning om vad tillräckligt tätt är. Vi går gå ut och slå ner snön för att nätet ska hålla. Nu har vi väldigt sällan snö så det är inget problem.
Vad tänker ni ha för nät? Vi har viltnät med små maskor.
Jag kan tänka mig att det skulle gå att lägga tex armeringsnät under det riktiga nätet för att minska problemet med snön.