Hej!
Dags för årets uteprojekt. Gamla potatislandet ska bli 144 kvm odlingsträdgård 2022.

ca 2000 mm högt staket med armeringsnät som väggar. cc 2500 mellan stolparna/sparrarne. Har avverkat ett par staket i min bygghistorik, men inget över 800 mm eller längre än 10 meter.
Eftersom staketväggarna (med armeringsnät och inga växter mot ytterväggarna) har minimalt med vindfång lutar jag åt dimension 95x95, men har även sett 125x125 ohyvlat hos min C24-butik.
Armeringsnätet kommer "klämfästas" mellan sparrarna, samt en enkel överliggare som skydd mot vassa nät-ändarna. Det blir 21 st totalt.

Frågan är om någon byggt högt, längre eller kralligare staket?
I mitt fall: Blir det overkill/onödigt med 125x125, eller kommer 95x95 funka utmärkt?
Vill helst undvika lågt stående 45 gradigt stöd på mitten av långsidan eller snedslå i överkant i hörnen men kanske en bra idé som extra stabilitet?
Inputs?

Detaljer som jag ser som kritiska är att vända U-stolpskorna rätt (minimera svaj) och att de gjutna stolparna blir stabila (djup och armering).

Inhägnade trädgården blir en rektangel om 8 x 15 m.

Bilder för intresserade
En övergiven gräsplätt som visar konturerna av ett gammalt potatisland redo att omvandlas till en odlingsträdgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minigrävare i arbete med att förbereda mark för anläggning av ny odlingsträdgård.
Skapa konto
Markområde förberett för odlingsträdgård med mätt utrymme och synligt staketarbete på landet.
Skapa konto

Inspiration
Trädgårdsstaket med trästolpar och rostigt armeringsnät, med grönska och blå blommor i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
Jag tänker mig ett liknande projekt denna sommar, hur gick det?

Jodå, det går framåt

Nybyggd trädgård med stängselstolpar och grusad yta på landet.
Skapa konto

Nyuppställt stängsel vid röd lada och vit byggnad med grön gräsmatta och stenbelagd gång.
Skapa konto

Stolpar och nätstaket i början av uppförande på en lantlig tomt.
Skapa konto

Armeringsnät uppsatt framför en trädgård under byggnation med grönsaker i bakgrunden.
Skapa konto

Två grushögar framför en röd ladugård med vita detaljer under en molnig himmel.
Skapa konto
Vy från grävmaskinens hytt över jordbearbetning och skapade jordrader.
Skapa konto
Närbild av trästaket med en rostig spik och naturlig bakgrund.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Andersaco och 3 till
  • Laddar…
Jäklar vad snyggt! Vad är det för mått på stolparna? Andra goda råd?

Redigerat:
Papprör, weber allroundbetong, balksko, murarsnöre, vattenpass, tålamod, betongblandare, muskelkraft.

Stolparna 95x95
Grundläggning för stolpe med grus i utgrävd hålighet och snöre för riktlinjer.
Skapa konto
Två betongfundament med papprör och balksko förberedda för stolpar i en grävd mark.
Skapa konto
Vattenpass på en balksko mellan två trästolpar med murarsnöre i bakgrunden.
Skapa konto
Papprör i mark med betong och stolpsko installerad, grön lina sträckt mellan stolpar under uppbyggnad.
Skapa konto

• Gilla
BowsieBowz
  • Laddar…
En kompis har tjatat på mig att det inte behöver gjutas utan räcker med stolpspjut, men när jag ser din konstruktion känns den ju betydligt stabilare. Armeringsnäten väger ju en del. Min är nog någon meter kortare på varje ledd, men det här ser väldigt imponerande ut.

B
Måste säga att jag inte blev helt imponerad av stabiliteten på de stolpspjut/jordankare jag sett.

Kanske beror på jordsort? Jag kommer i alla fall fortsätta gräva och gjuta...

Till så högt är plintjärn stadigare men då baserat på att det kommer upp klängväxter i nätet någon gång. Utan klängväxter lär det där vara stadigt nog.

• Gilla
Daft Prick
  • Laddar…
Japp, har provat stolpspjut i annat staketprojekt men blev inte imponerad. Upplevde de svåra att få raka, och är det sten i backen blir det ännu värre.

B BSOD skrev:
Måste säga att jag inte blev helt imponerad av stabiliteten på de stolpspjut/jordankare jag sett.

Kanske beror på jordsort? Jag kommer i alla fall fortsätta gräva och gjuta...

Solrosen Solrosen skrev:
Papprör, weber allroundbetong, balksko, murarsnöre, vattenpass, tålamod, betongblandare, muskelkraft.

Stolparna 95x95
[bild] [bild] [bild] [bild]
Hej,

Snyggt staket och massa bra info! Har några funderingar:
Hur djupt gjöt du fundamenten till stolparna? Vad använde du för dimension på armeringsnätet?

H Huspålandet2 skrev:
Hej,

Snyggt staket och massa bra info! Har några funderingar:
Hur djupt gjöt du fundamenten till stolparna? Vad använde du för dimension på armeringsnätet?
Hej,
Grävde ur ca 50 cm djupt. På nåt ställe blev det bara 20-30 cm pga stenbumlingar.. grävde bredare än röret och gjöt en bred kaka i botten ca 15 cm tjock som bas. Stack ner röret i mitten och fyllde upp.
Rören: 190mm

Nätet: 6-150 eller om det skrivs i andra ordningen. 6 mm gods, 150x150 mm hål

Börjat bygga odlingslådorna. Lite olika höjd och storlekar av diverse spillvirke på gården. Fyllt upp med grannens fjolårs-kobajja men först blev de klädda i byggplast och ett varv i botten med 50cm vedklabbar för småkrypens skull. Svart slipersolja för utseendets skull
Odlingslåda under konstruktion med byggplast och vedklabbar som grund, gjord av återanvänt trä.
Skapa konto
Nybyggd odlingslåda av spillvirke, behandlad med slipersolja, klädd i byggplast, med vedklabbar i botten.
Skapa konto
Odlingslåda under konstruktion av spillvirke, klädd i byggplast och fylld med vedklabbar.
Skapa konto
Hemmagjorda odlingslådor av spillvirke fyllda med jord, stående på grus bredvid ett staket.
Skapa konto
Hög med fjolårs-kobajja bredvid en odlingslåda klädd i byggplast, med nätstaket i bakgrunden.
Skapa konto
Olika höga odlingslådor under konstruktion av spillvirke, behandlade med slipersolja, bredvid släpvagn.
Skapa konto
Odlingslådor i olika storlekar byggda av spillvirke, fyllda med jord, bredvid en skottkärra.
Skapa konto
Olika storlekar av odlingslådor under konstruktion, klädda i byggplast, med en tillhängare i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
maer031 och 1 till
  • Laddar…
Just nu byggs det fler odlingslådor i vårt odlingsprojekt. Vi hade inte riktigt tänkt på hur mkt jobb det var för att bygga dessa - och det visade sig vara det tunga posten i hela bygget haha.

Så till våren har vi förhoppningsvis fler tomma lådor att placera ut. Färdigbyggda i en av ekonomibyggnaderna.

Odlingsmässigt hann vi med jordgubbar, ”sugar snaps” och majs samt årsförbrukning av diverse kryddor som vi fryst in.

• Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Dags för en updatering. Odlingsträdgården fortskrider. Fler lådor har byggts under vintern och vi blev dessutom med växthus för en vecka sedan. Ramen fick 6 st gjutna plintar vilket tog lite tid, men annars gick monteringen smärtfritt.

Grann-kobajs kommer i veckan till gödselplattan, för lite mixande med minigrävaren innan påfyllning i lådorna.

I år blir det jordgubbar, gurka, rädisor, hallon, tomter, ärtor, physalis, chili, dill, sallad… och utanför på annat ställe björnbär, rabarber, krusbär, svarta vinbär.
Vi provar lite allt möjligt så får vi se vad som funkar och inte funkar.

Metallram utomhus, grusmark, träd, soligt, konstruktion pågår eller demontering, delvis monterat staket eller hylla.
Skapa konto

Svart metallkonstruktion, kanske växthus, under uppbyggnad på en grusig mark med klarblå himmel.
Skapa konto

Montage av växthusstomme på grusgång, stege, trädgårdsredskap, soligt, träd, klart väder, utomhus.
Skapa konto

Ett växthus och odlingslådor med växter i en solig trädgård.
Skapa konto

En planta i förgrunden med ett växthus och klar himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Lantgård, grönt gräs, soligt, blå himmel, gård, träd, moln, byggnad, hage, odling, vår eller sommar.
Skapa konto

• Gilla
Genomklok och 5 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Det är precis något sådan här vi planerar till sommaren.

Vad är det för ribbor som klämmer fast näten? Om stolparna är 95x95 så gissar jag att de är klart mindre än 45x45?

Tack på förhand.

/Ola

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.