17 251 läst ·
25 svar
17k läst
25 svar
Dimensioner högt staket till stor odlingsträdgård 8 x 15 m
Hej!
Dags för årets uteprojekt. Gamla potatislandet ska bli 144 kvm odlingsträdgård 2022.
ca 2000 mm högt staket med armeringsnät som väggar. cc 2500 mellan stolparna/sparrarne. Har avverkat ett par staket i min bygghistorik, men inget över 800 mm eller längre än 10 meter.
Eftersom staketväggarna (med armeringsnät och inga växter mot ytterväggarna) har minimalt med vindfång lutar jag åt dimension 95x95, men har även sett 125x125 ohyvlat hos min C24-butik.
Armeringsnätet kommer "klämfästas" mellan sparrarna, samt en enkel överliggare som skydd mot vassa nät-ändarna. Det blir 21 st totalt.
Frågan är om någon byggt högt, längre eller kralligare staket?
I mitt fall: Blir det overkill/onödigt med 125x125, eller kommer 95x95 funka utmärkt?
Vill helst undvika lågt stående 45 gradigt stöd på mitten av långsidan eller snedslå i överkant i hörnen men kanske en bra idé som extra stabilitet?
Inputs?
Detaljer som jag ser som kritiska är att vända U-stolpskorna rätt (minimera svaj) och att de gjutna stolparna blir stabila (djup och armering).
Inhägnade trädgården blir en rektangel om 8 x 15 m.
Bilder för intresserade
Inspiration
Dags för årets uteprojekt. Gamla potatislandet ska bli 144 kvm odlingsträdgård 2022.
ca 2000 mm högt staket med armeringsnät som väggar. cc 2500 mellan stolparna/sparrarne. Har avverkat ett par staket i min bygghistorik, men inget över 800 mm eller längre än 10 meter.
Eftersom staketväggarna (med armeringsnät och inga växter mot ytterväggarna) har minimalt med vindfång lutar jag åt dimension 95x95, men har även sett 125x125 ohyvlat hos min C24-butik.
Armeringsnätet kommer "klämfästas" mellan sparrarna, samt en enkel överliggare som skydd mot vassa nät-ändarna. Det blir 21 st totalt.
Frågan är om någon byggt högt, längre eller kralligare staket?
I mitt fall: Blir det overkill/onödigt med 125x125, eller kommer 95x95 funka utmärkt?
Vill helst undvika lågt stående 45 gradigt stöd på mitten av långsidan eller snedslå i överkant i hörnen men kanske en bra idé som extra stabilitet?
Inputs?
Detaljer som jag ser som kritiska är att vända U-stolpskorna rätt (minimera svaj) och att de gjutna stolparna blir stabila (djup och armering).
Inhägnade trädgården blir en rektangel om 8 x 15 m.
Bilder för intresserade
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inspiration
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag tänker mig ett liknande projekt denna sommar, hur gick det?
Jodå, det går framåt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jäklar vad snyggt! Vad är det för mått på stolparna? Andra goda råd?
Redigerat:
Papprör, weber allroundbetong, balksko, murarsnöre, vattenpass, tålamod, betongblandare, muskelkraft.
Stolparna 95x95
Stolparna 95x95
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
En kompis har tjatat på mig att det inte behöver gjutas utan räcker med stolpspjut, men när jag ser din konstruktion känns den ju betydligt stabilare. Armeringsnäten väger ju en del. Min är nog någon meter kortare på varje ledd, men det här ser väldigt imponerande ut.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Japp, har provat stolpspjut i annat staketprojekt men blev inte imponerad. Upplevde de svåra att få raka, och är det sten i backen blir det ännu värre.
B BSOD skrev:
Hej,Solrosen skrev:
Snyggt staket och massa bra info! Har några funderingar:
Hur djupt gjöt du fundamenten till stolparna? Vad använde du för dimension på armeringsnätet?
Hej,H Huspålandet2 skrev:
Grävde ur ca 50 cm djupt. På nåt ställe blev det bara 20-30 cm pga stenbumlingar.. grävde bredare än röret och gjöt en bred kaka i botten ca 15 cm tjock som bas. Stack ner röret i mitten och fyllde upp.
Rören: 190mm
Nätet: 6-150 eller om det skrivs i andra ordningen. 6 mm gods, 150x150 mm hål
Börjat bygga odlingslådorna. Lite olika höjd och storlekar av diverse spillvirke på gården. Fyllt upp med grannens fjolårs-kobajja men först blev de klädda i byggplast och ett varv i botten med 50cm vedklabbar för småkrypens skull. Svart slipersolja för utseendets skull
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Just nu byggs det fler odlingslådor i vårt odlingsprojekt. Vi hade inte riktigt tänkt på hur mkt jobb det var för att bygga dessa - och det visade sig vara det tunga posten i hela bygget haha.
Så till våren har vi förhoppningsvis fler tomma lådor att placera ut. Färdigbyggda i en av ekonomibyggnaderna.
Odlingsmässigt hann vi med jordgubbar, ”sugar snaps” och majs samt årsförbrukning av diverse kryddor som vi fryst in.
Så till våren har vi förhoppningsvis fler tomma lådor att placera ut. Färdigbyggda i en av ekonomibyggnaderna.
Odlingsmässigt hann vi med jordgubbar, ”sugar snaps” och majs samt årsförbrukning av diverse kryddor som vi fryst in.
Dags för en updatering. Odlingsträdgården fortskrider. Fler lådor har byggts under vintern och vi blev dessutom med växthus för en vecka sedan. Ramen fick 6 st gjutna plintar vilket tog lite tid, men annars gick monteringen smärtfritt.
Grann-kobajs kommer i veckan till gödselplattan, för lite mixande med minigrävaren innan påfyllning i lådorna.
I år blir det jordgubbar, gurka, rädisor, hallon, tomter, ärtor, physalis, chili, dill, sallad… och utanför på annat ställe björnbär, rabarber, krusbär, svarta vinbär.
Vi provar lite allt möjligt så får vi se vad som funkar och inte funkar.
Grann-kobajs kommer i veckan till gödselplattan, för lite mixande med minigrävaren innan påfyllning i lådorna.
I år blir det jordgubbar, gurka, rädisor, hallon, tomter, ärtor, physalis, chili, dill, sallad… och utanför på annat ställe björnbär, rabarber, krusbär, svarta vinbär.
Vi provar lite allt möjligt så får vi se vad som funkar och inte funkar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto