M Matten skrev:
Skulle också vilja se lite fler bilder. Sitter det ett perilexuttag i garaget? Eller menar du ett CEE uttag? Sitter det nära golv, eller mitt på väggen? Om det är ett gammalt perilex till någon spis som suttit där tidigare sitter den antagligen nära golvet, på ett ställe som är rätt olämpligt att sätta en central.

Om det är en 1.5mm2 blå och gulgrön som du sagt är detta tokfel och kan absolut inte användas som ny matning. Eventuellt kan du dra in ordentliga trådar i rören, men det skulle jag bara göra som en sista lösning. Be din elektriker försöka få fram en bättre matning, gärna 5G6 istället. Det beror helt på förutsättningarna. Ibland kan man gå ner genom en krypgrund eller kunna dra in en 5G4 I röret och gå med kabel från dosan du har fram till centralen med ett näslock (eller ta ett hål på väggen i bra höjd och dra ut röret där.)

Skulle även titta på en central av lite högre kvalite än Jula's färdigmonterade.
Vad är det för fel på Julas/Biltemas central? Satte en sådan i förrådet när jag byggde solcellsanläggningen, men köpte lösa delar.

H Husqvarna220Ac skrev:
Vad är det för fel på Julas/Biltemas central? Satte en sådan i förrådet när jag byggde solcellsanläggningen, men köpte lösa delar.
Vad menar du med detta Huskvarna, tillverkar Jula och Biltema elcentraler? Eller du tänker på något specifikt märke?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
M Matten skrev:
Varför jag rekommenderar andra märken är mestadels personlig erfarenhet. Dels upplever jag deras saker som av en lägre kvalité än andra produkter, samt när jag går på en felsökning när en komponent i centralen har slutat fungera har det 7/10ggr varit en Rutab, malmbergs, eller någon enstaka biltema. Sen upplever jag att installationerna med dessa märken mycket oftare har brister, så jag får lite av ett negativt intryck redan när jag öppnar locket och ser märket.

Det sista vet jag med mig är en fördom, man kan självklart göra en bra och säker installation med Rutab säkringar, men bättre märken finns för bara några extra kronor per säkring. Rutab kostar 44.90kr st på jula, Hager kostar 47kr på typ Elbutik.se. Har du en schysst elektriker som inte tar mer än 15 % påslag så hamnar du oftast under till och med elbutik.[/QUOTE]
Kort sagt: Endast några kronor billigare för vad jag anser vara mycket sämre kvalite och säkerhet. När man ser sådana centraler ute så är det rätt stor chans att personen som satt den antingen varit lite dumsnål eller inte haft särskilt bra koll.

Hänger inte med, en lysknapp som jag trycker av/på några hundra ggr kan jag förstå, men en huvudbrytare samt säkringar och Jfb, samt plastlådan, ”samma” plastkvalitet som nåt annat, bara dumt att köpa en dyrare.

Ska bygga en till kåk på gården och dra elen där, blir en likadan, alt Malmbergs eller liknande..

Biltema har ju eget märke på alla prylar. Men de har naturligtvis inte egen tillverkning. Biltema och Malmbergs tycks vara från samma tillverkare när det gäller vissa prylar. De säljs säker under fler varumärken. Det är väl samma sak med Julas Anslut.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Du har TN-S, 5 ledare. Då får du avlägsna bygeln 0-PE.

Men kolla schemat noggrant innan du spänningssätter något så du är säker.
Är detta vad som menas med TN-S

15-1_inkopplingsschema_normcentral.png

Ja

Är rätt säker på att Julas och Biltemas dvärgbrytare kommer från kinesiska Chint.
Kineserna är kända för mycket, men inte god kvalitet.

Nu är jag fd. Verksam elektriker sedan många år och jag upplevde kvaliteten sämre i malmbergs dvärgbrytare. När man drar åt kring fasskena så spricker det isär lite i plasten på Malmbergs. På Biltemas hade jag svårt att få RKn att sitta fast på undersidan dvärgbrytare.

Detta vara ju några år sedan så det kan ha blivit bättre. Prylarna är däremot CE-märkta och håller på papperet god kvalitet. Jag har aldrig köpt sån skräp, däremot skruvat på det i befintliga anläggningar samt motvilligt installerat åt kunder som köpt själva.

Nåh, lägg några kronor extra på god kvalitet.
Hager, Schneider, Garo. Observera att Garos 6kA dvärgbrytare inte heller känns jättesköna att jobba med.

Man får vad man betalar för, man gör inga klipp I denna värld.

• Gilla
Matten
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lustigt att det blev rätt medans det hette 4 och 5 ledarsystem. Och tänk så enkelt det var.
Att säga 4- eller 5-ledarsystem är ju väldigt gångbart och alla kommer att lägga tolkningen TN-C respektive TN-S i detta. Det blir ett problem först när man kommer till en anläggning som avviker, t.ex en gammal enfaslägenhet som matas med fas + PEN.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Hänger inte med, en lysknapp som jag trycker av/på några hundra ggr kan jag förstå, men en huvudbrytare samt säkringar och Jfb, samt plastlådan, ”samma” plastkvalitet som nåt annat, bara dumt att köpa en dyrare.

Ska bygga en till kåk på gården och dra elen där, blir en likadan, alt Malmbergs eller liknande..
Om det viktigaste för dig är att spara en femhundring, gör så. Själv skulle jag aldrig sätta sådant skit hemma eller hos någon annan. Malmbergs har ett så dåligt rykte för låg kvalite att den enda frågan jag fick när jag pratade med kollegan om gårdagens felsökning där en JFB slutat fungera var ett litet leende och "Malmbergs?".

Det värsta är att du får mindre för pengarna. Skillnaden är bokstavligen någon tia per säkring, om ens det. Dumsnålt för någonting som är till för att skydda liv och egendom. Du kan oftast inte testa om produkten kommer hålla, en dag står du bara där och upptäcker att den inte gjorde det, och då hoppas jag bara att det inte kom med någon större påföljd än att du får byta ut den.

Jaja, Har då kört elcentralen från Jula i 6år i förrådet med 8.7kw solceller..är nog ”samma” skit som dina ”dyra”.

Och dyra saker går aldrig sönder..det vet vi ju..

Ligger nog mera i att har du det som yrke och med kunder som betalar för utfört arbete och material så väljer man produkter som är etablerade och man skaffat sig kunskap om hur de fungerar, men även utifrån ev. garantier. Också utifrån att det oftast finns ett helt system med många olika produkter anpassade att fungera tillsammans. Tar du dvärgbrytare från t.ex. Biltema så har de kanske bara A-karaktär. Gör man ett jobb själv hemma tar det lika lång tid tid oberoende av fabrikat att "läsa in sig på hur det ska göras" och man kan välja precis det som behövs, att det sedan inte finns så många varianter har ingen betydelse.

Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
t.ex en gammal enfaslägenhet som matas med fas + PEN.
Då kallar vi gamla elektrikersluskar det fortfarande för "4-ledar-matning, fast enfas ..." ;)

• Gilla
Levin_m och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Lustigt att det blev rätt medans det hette 4 och 5 ledarsystem. Och tänk så enkelt det var.
Fast det var ju för lätt.
Vi måste införa allt mer fikonspråk för att hålla distansen mot hempularna.

En gång i tiden räckte det ju att kunna namnet på 2-3 kabeltyper samt mumla något om 5-ledarsystem så var de ju helt bortkollrade. :) :cool:

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
M Matten skrev:
Rogy, Biltema, Malmbergs, och Rutab vägrar jag montera.
Min elektriker verkar gilla Rogy. Dom är iallafall snyggare än Rutab, så håller dom minst samma kvalitet är jag nöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.