Hej!
Jag är bara nyfiken på vad ni tror angående dimensionering av denna takstol i pulpet-format.
Gäller en carport som byggs mot befintlig husvägg av tegel.
Med spännvidd 5.3m och taklutning ca 22grader.
Annan idé på takkonstruktion som blir billigare? t.ex limträ åsar?
Samt vad tror ni kostnad per takstol blir material + tidsåtgång?
Jag är bara nyfiken på vad ni tror angående dimensionering av denna takstol i pulpet-format.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Det kanske finns lite genvägar iom att det bara är en "halv" takstol.H husman123 skrev:Hej!
Men en hel takstol med den utformningen (W-takstol) och spännvidd på 11m i mellansverige (Snözon 1,5), bör byggas med 145x45 C24
Skall man bygga en carport så känns det kanske dumt att snåla på ett par tusenlappar i konstruktionen...särskilt som du antagligen (?) måste ha bygglov på det och kunna visa på tillräcklig hållfasthet ?
https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=000100
Jag är lite nyfiken på vad du anser att takstolen har för fördelar mot en med 45-virke?
Om jag sitter i bilen och ska välja mellan en bro som "troligtvis håller" och en som ligger en bit bort, som "garanterat håller". Då tar jag den en bit bort.
Om jag sitter i bilen och ska välja mellan en bro som "troligtvis håller" och en som ligger en bit bort, som "garanterat håller". Då tar jag den en bit bort.
Saken är egentligen bara att jag har 38x125 liggandes som räcker till det jag ska göra isåfall. Men håller det inte får jag köpa 45x145 istället. Jag tror dock att det skulle funka bra om man tog en till takstol så att dom står på cc 1000mm. Eller hur?TheOddOne2 skrev:
Nu vet jag inte hur lång din carport ska bli, men en kubikmeter blötsnö väger säkert 200 kg.H husman123 skrev:
Så totalvikten blir då [Längd]x5,3x[Förväntat snödjup]x200.
Så är den 6 meter och det blir ett bra skidväder om 1 meter snö, så blir vikten 6x5,3x1x200=6,36 ton.
Dvs ungefär som en traktor.
Det kan vara bra att ha i nackhåren innan man dimensionerar.
Om du har virket liggandes och kan ha stolarna på ett avstånd så mängden virke totalt blir samma som med rätt dimensionerade stolar, eller dubbla reglar i varje stol, ja då går det ju.
Klicka här för att svara