Byggahus.se
Planerar att dra PEM-slang runt poolen innan trallen åker på. Det blir 3-4 tappställen varav det sista blir en soluppvärmd dusch, ca 20m från utkastaren. Utkastaren blir en självtömmande Gustavsberg som har rör på 15mm. Även rördragningen på insidan är 15mm ett par meter, innan det 22. Har kommunalt vatten med bra tryck.

- Tjänar jag nåt på att gå upp till 20mm PEM, eller duger det med 16mm?

Klämmer in en till fråga...
Solduschen vi tittar på har tydligen gardenakoppling. Kan man lita på att själva kopplingen håller för konstant tryck? Kommer inte ha nån trädgårdsslang inblandad.
 
Redigerat:
tommib
Du tjänar absolut på att gå upp till 20 mm. Tänk på att materialet i en PEM-slang är mycket tjockare än ett kopparrör vilket påverkar innerdiametern.

Ang solduschen så skulle jag kolla på om inte gardenakopplingen går att gänga av och ersätta med en vanlig PRK (vinkel kanske, för ett nedifrån kommande rör).

Tänk på hur du ska göra för att dränera slangen (och duschen) inför vintern. Kanske en avtappningsventil på lämplig lågpunkt i slangen?
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du tjänar absolut på att gå upp till 20 mm. Tänk på att materialet i en PEM-slang är mycket tjockare än ett kopparrör vilket påverkar innerdiametern.

Ang solduschen så skulle jag kolla på om inte gardenakopplingen går att gänga av och ersätta med en vanlig PRK (vinkel kanske, för ett nedifrån kommande rör).

Tänk på hur du ska göra för att dränera slangen (och duschen) inför vintern. Kanske en avtappningsventil på lämplig lågpunkt i slangen?
Perfekt, 20mm får det bli. Det där med innerdiametern hade jag inte tänkt på.
Ja, jag hoppas att Gardena-kopplingen går att skruva bort, framgår inte av dokumentationen.
Ang. vintertömning har jag tänkt att blåsa med tryckluft, men det kan nog vara bra med en ventil på lägsta punkten. Duschen tar vi nog in.
 
Jag tittade på tryck och flödestabeller och valde 40mm när jag köpte slang. Den är snart helt i backen.
MEN, då har jag inte så högt tryck från hydroforen och ville minimera tryckförlusterna. I ditt fall hade jag nog trots allt gått upp till 25.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Rickard.
16mm pem har 1 mm mindre innerdiameter än 15mm koppar och samma dimension som 16mm pex. Hålls det i rimliga längder räcker det som matning till en lägenhet med ett badrum så jag tycker det bör räcka även för dig om det inte är så långt.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Tack för ytterligare svar. Lite olika bud men jag tror kanske 20 mm bör räcka.

Ytterligare en fråga:
Finns det nåt slags PRK unionskopplingar eller motsvarande, så att man enkelt kan lossa vid t ex utkastaren utan att pilla med klämringen?
 
Rickard.
7ender 7ender skrev:
Tack för ytterligare svar. Lite olika bud men jag tror kanske 20 mm bör räcka.

Ytterligare en fråga:
Finns det nåt slags PRK unionskopplingar eller motsvarande, så att man enkelt kan lossa vid t ex utkastaren utan att pilla med klämringen?
Tveksamt att det finns något rakt av men prk har med rörgängor så man kan bygga ihop lite vad som helst efter behov. Du skulle t ex kunna använda en vatette övergång och en dubelmutter som du använder istället för unionkopppling. Ett annat alternativ är något med löpande mutter och packning om det är enklare.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Tveksamt att det finns något rakt av men prk har med rörgängor så man kan bygga ihop lite vad som helst efter behov. Du skulle t ex kunna använda en vatette övergång och en dubelmutter som du använder istället för unionkopppling. Ett annat alternativ är något med löpande mutter och packning om det är enklare.
Börjar bli dags att beställa och skulle gärna kolla med dig om detta kan funka:

PRK-vinkel https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-406-vinkel-20x20r-utv/

Koppling med lekande mutter https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rak-koppling-g20-inv-xg20-lekande/

...som kopplas i duschens anslutning som en gardena-koppling passar i:
Mätinstrument mäter gängad stång, nära 2 centimeter, precisionsverktyg, teknisk kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Dom två delarna du länkat funkar bra ihop med valfri gängtätning men det på bilden är inte g20 utan g15.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Jäkla knepigt det blev, men nu tror jag får ihop det med bilderna nedan i tur och ordning.

Det kommer alltså slang under trallen > PRK-vinkel upp > slang upp genom trallen > övergång > metallvinkel > rak koppling > dusch.

Efter vinkeln ovanför trallen ska det bygga så lite som möjligt, därför förminskar jag på vägen upp så att säga.

Vinkelplaströrskoppling för rörsystem, beige och svart, produktinformation, webbutik, prisangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rak plaströrskoppling för VVS, mässing och svart plast, produktspecifikation och pris visat, online shop gränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En mässingsvinkel för rörkoppling, produktinformation, prisangivelse, och onlineköpsalternativ visas på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metall rak koppling, G15 dimensioner, säljs online, lagerstatus visad, 119 kronor, trygg e-handel, returrätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Det ser väl ut att funka, vill du så finns det vinklar inv 15-15 löpande mutter om det är där du vill minimera att det bygger, billigare lär det dock inte bli.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Följer upp med lite bilder på hur det blev. Jag tackar för hjälpen.

Mässingsventil ansluten till blå plaströr, monterad på träyta, del av ett vatten- eller värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörledning passerar under träkonstruktion bredvid en metallstruktur med mässingskoppling på en grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ptlf och 10 till
  • Laddar…
Man bli ju tårögd. Vackert!
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.