Hej,

Önskar fråga vilken dimension av PEX-rör som bör användas mellan fördelaren vid inkommande vatten och badrum?

Jag fick tipset att köra varsin matning med 15mm till vasken i tvättstugan och diskho+diskmaskin i köket. Sedan 18mm till respektive fördelare i badrum och utifrån dessa köra med 15mm till handfat, dusch osv.

Låter det rimligt eller finns det ett bättre upplägg? Matningen för kallvatten kommer sannolikt ligga i gruset under isoleringen och varmvattnet mellan andra och tredje lagret av isolering. Om jag väljer 18mm så verkar det vara väldigt få som ersbjuder det. Finns det någon specifik återförsäljare man bör förhålla sig till eller kan man handla allt på exvis Biltema? Tyvärr verkar de inte ha 18mm.

Finns det någon vinning i att köra med rör-i-rör i plattan bortsett från det uppenbara att man kan byta ut slangen om man mot förmodan skulle behöva?

Jag bifogar en bild över hur jag tänker mig matningarna. Det finns ett förslag att jag bör koppla matningen till badrummen i serie men personligen så känns det som att man lika gärna kan lägga ner en matning till respektive badrum när man ändå har möjligheten.

• Planritning av en bostad med markerade PEX-rördragningar för vattenmatning till kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.