K
Byter ut dessa 2 fönster till en 3m garageport på gaveln av min lokal. Har nu öppnat väggen på insidan, har 4 lager gips och 2 lager utegips under panelen på utsidan. Lokalen är 6,5m lång och har en limträbalk i topp istället för vanliga takstolar, osäker på vad denna konstruktion benämns som. Dom 2 reglarna i mitten går ju upp till limträbalken i nock. Jag måste nu sätta en limträbalk över garageporten samt dubbla 120 x 45 reglar på varje sida. Försöker Googla vilken dimension jag skall ha på limträbalken, men får det inte att fungera med min konstruktion, (Kollar Svenskt Trä, byggbeskrivningar). Kanske någon kan hjälpa mej räkna ut det. Taklutning 27grader, plåttak och snözon 2,5.

Renoveringsarbete, isolering synlig, oskyddat fönster, väggskivor borttagna, inre byggnadsstruktur exponerad, oavslutad inramning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av en byggnadssektion med takbjälke markerad som "Limträbalk, 6,5m" och fönsterparti.
Skapa konto

Skärmdump av datorprogram, visar ett felmeddelande, konstruktionsberäkning pågår, grafisk takdesign och navigationsfält.
Skapa konto

K
Jag hade tydligen inte fattat måtten B1 och B2, skrev in fel bredder där, därav error. Får nu fram en limträbalk på 115×270 GL30c.

Spontant så tycker jag att det känns klent.

Med de mått du anger och som man kan gissa från bilden, så ser det ut som du har en takyta på ca 40 kvm. Vilket borde ge en total vikt på 10 - 12 ton. Hälften av det vilar på nockbalken, och halva nockbalkens belastning skall föras ned till din nya balk, som då får en punktlast på typ 3 ton mitt på.

Men har du fått in rätt siffror i beräkningen så skall man nog kunna lita på det.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
K
Ja, ca 40m2 tak är det. Beräkningen på Svenskt trä kollar ju inte vad det är för slags tak, för tyngdens skull. Om jag skall gå upp i dimension, är det bäst på bredden eller höjden då? Får ju plats med en 120 bred, och höjden kan jag ju bestämma fritt.

B
Gå upp i höjd i sådana fall.

Bredden är väl standard på limträ. Det är i huvudsak höjden som är viktig för balkens styrka. Därav är balkar i normala fall smala och höga, inte t.ex. fyrkantiga.

• Gilla
Ken
  • Laddar…
K
Beijer har en 115 x 315, det får bli den, nästa storlek är över 400, verkar overkill.
Svenskt Trä rekommenderar 90 x 90 limträ för sidostolparna, (Nyttjandegrad 30% står det, betyder det att 30% av styrkan i stolpen utnyttjas?), jag hade tänkt dubbla 120 x 45. Funkar det? Tänkte att jag tar ju bort 4 st 120 reglar, så jag ersätter med 4. Jag kan ju sätta 3 dubbla stolpar också, utrymme finns. Är limträ även starkare som stolpar?

Redigerat:
Personally, I would use 3 pcs 245x45, screwing them together and additionally gluing them with boatbuilding glue for wood

• Gilla
Ken
  • Laddar…
Nu är väl ingreppet en bygglovspliktig ändring så om du sökt bygglov så bör väl balken vara uträknad men om inte så hade jag köpt så stor balk som går att få dit utan större bekymmer..

Jag gjorde nåt liknande och tog en typ 160*360, minns inte exakt men snickaren som hjälpte mig tyckte det var väldigt stort...
Lika med pelarna, dunka dit så mycket du kan.

Just limträbalk är ju inte dyrt när det blir en, tror det var under 2000 för min

• Gilla
Ken
  • Laddar…
K
S sturnus skrev:
Personally, I would use 3 pcs 245x45, screwing them together and additionally gluing them with boatbuilding glue for wood
I can't get 245 in there, space is 120, max is 165 if I also cut the horizontal 45 x 45 on the outside. But I can get 3 in there though, glue is good, I'll do that.

Delvis isolerad vägg med synlig mineralull och träreglar under pågående renovering eller konstruktion.
Skapa konto

K Ken skrev:
I can't get 245 in there
245 vertical x 3

Svartvit illustration av fyra böcker stående tätt intill varandra.
Skapa konto

• Gilla
Ken
  • Laddar…
K
S sturnus skrev:
245 vertical x 3

[bild]
Oh, you mean instead of the "limträbalk" (don't know the english word for it). I was thinking about the poles holding it up. I already bought one now, 315 x 115, but thanks anyways.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.