Visa bilaga carport 2.pdfVisa bilaga Carport 1.pdf

Hej!

Tänkte höra om någon skulle kunna hjälpa mig med dimension på limträbalk och limträpelare till en carport. (Jag anar nästan att det krävs limträ och att det inte funkar med reglar?)

Det är alltså balken och pelarna på ritningen med de måtten som framgår. Jag funderade på balk 90x315 och stolpar 90x90, underdimensionerat? överdimensionerat?

Konstruktionen ska bära takstolar, brädor, papp, läkt och betongpannor.

Jag vet att det finns dimensioneringsprogram på lite olika ställen på nätet men har inte lyckats hitta nåt som passar just mitt projekt.

Tänkte även höra hur man bäst fäster balken mot förrådsdelen, med en balksko eller genom att lägga in balken på regelkonstruktionen i förrådet? Och isåfall hur mycket behöver man lägga in den?

Mvh Henrik

Antar snözon 2 så klarar du dig på en 45x220 C18. Stolparna kör du två limspikade 45x95.

Moelven har jättebra beräkningsprogram som är så lätt att använda att man inte alls behöver vara teknisk.
Finns webbaserat på deras site.
De har också en app för samma, som heter limträappen. Dessa verktyg har jag använt för att dimensionera hela huset i princip.

huggan skrev:
Antar snözon 2 så klarar du dig på en 45x220 C18. Stolparna kör du två limspikade 45x95.
Tack!
Snözon 1. Räcker det med 45x220 och 2st 45x95 så har jag ju verkligen överdimensionerat.

tobbew skrev:
Moelven har jättebra beräkningsprogram som är så lätt att använda att man inte alls behöver vara teknisk.
Finns webbaserat på deras site.
De har också en app för samma, som heter limträappen. Dessa verktyg har jag använt för att dimensionera hela huset i princip.
Jag kollade lite på denna. Jag blev faktiskt lite klokare av appen. Tack!

Fast allting övrigt funkar mot Internet, tex att installera appen så funkar den inte.
När man trycker beräkna så kommer det upp en Vänta-skylt som efter ett tag byts mot ett meddelande att det inte gick att koppla upp mot Internet, försök senare. :(
Dvs det är en oanvändbar app.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.