Hej !
Vi håller på att bygger ett hus som har en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. En konstruktör har tagit fram att lasten på ytterväggen där balken över den öppna planlösningen ansluter ligger på 57kN. Efter som vi har ett fönster under denna balk så behövs alltså yttligare en balk över fönsteröppningen. Husets spännvidd är 9m.

Dvs balken över fönsteröppningen behöver dimensioneras så den klarar 57kN och spännvidden är 1m. Jag vill helst använda en stålbalk då den bygger mindre än limträ, vad skulle det kunna tänkas att bli för balk som klarar denna last?

Nästa fråga gäller balken som löper över den öppna planlösningen, vad ska den ha för dimension om spännvidden är 4,1m?

Sista frågan gäller den motsatta sidan av rummet där tänkte jag gå ner med en pelare i plattan pelaren kommer vara ca: 2,6m ( lasten borde ju bli i stort samma som motsatt sida alltså 57kN !? vad rekommenderas där?

Huset är ett 1 1/2 plans hus med lättbetongstomme , trä bjälklag och takstolar
Bifogar även en ritning där molnet visar första frågans balk.

Mycket tacksam för svar
husbyggare i örebro:blushing:

Kanske inte är ett direkt svar på din fråga, men, om man istället för att montera fönstren på långsidan karm mot karm sätter en stolpe (regel) mellan varje fönster så får du helt andra förutsättningar och kanske inte behöver nån balk ovanför fönstren. Vilket kanske oxå är enklare om ni bygger själva...

Men, det kan ju vara så att ni vill ha så lite som möjligt mellan fönstren... bara en tanke iaf...

Inser nu att jag missförstod din fråga.. och svarade på en helt annan sak...oops

Ingen fara jag e nöjd att någon orkar engagera sig i huvudtaget:)

Tanken var från början precis som du föreslår men vi vill istället ha ett fönster utan bärande mittpost.

Finns det några fler som har tips eller åsikter?

Tack!

För en riktig dimensionering av balken över fönstret behöver man veta hur lasten 57 kN är framtagen, (dimensioneringsvärde eller karaktäristiskt värde, andel egenvikt, nyttig last etc). Belastas balken av något mer än lasten på 57 kN?

Balkens spännvidd lär väl bli väl drygt en meter om fönstret är 1 m brett, upplagen hamnar ju i väggen utanför fönstret.

Oavsett detta så klarar en HEB120, i material S275 eller bättre, med 1,3 meter spännvidd, att bära en punktlast av 57 kN på mitten av balken, med tillräcklig säkerhet mot brott.

När det gäller den långa balken tillkommer några frågor:
Ska balken bära totalt 2x57 = 114 kN? (Dimensioneringsvärde eller karaktäristiskt)
Är lasten jämnt fördelad över balkens längd?
Deformationskrav?

Oavsett detta så klarar en HEA220, i material S275 eller bättre, med 4,2 meter spännvidd, att bära en jämnt fördelad last på 114 kN, med tillräcklig säkerhet mot brott.

Även för pelaren finns frågetecknen kring lasten.

Oavsett detta så klarar en pelare av fyrkantrör, VKR 60x60x5 eller 70x70x3, i material S355, längd 2,6 m att bära en last på 57 kN med tillräcklig säkerhet mot knäckning, (förutsatt att den är infäst i ändarna, ledat eller bättre).

Redigerat:
Kanon!!
Tack för hjälpen!!

Ja nu har jag en aning iallafall om det som beräknas fram är rimligt...

Tack/ Juha

Juhap skrev:
Hej !
...
Nästa fråga gäller balken som löper över den öppna planlösningen, vad ska den ha för dimension om spännvidden är 4,1m?
...
Jag har en HEB180 som bär bjälklag, i princip lika lösning som din, den är 4,4m inkl upplag om 120mm (KKR 90x90x5) resp 170mm bärande stomme i yttervägg.
Att tillägga är att den har inga bärande väggar uppepå bjälklaget, takstolarna är uppstolpade med limträbalk i nock.
Den är beräknad med en nyttjandegrad om 33% eller om det var 36%, ja där i krokarna. Så det är långt kvar till att den ger med sig på nåt sätt.
Men detta för att det inte ska bli svikt i bjälklaget, enligt min konstruktör.
Sen lär du väl få lägga tätare än cc60 i bjälklaget (om det är 45x220mm) pga spännvidden på den ledden när huset är så brett som 9m.

Kanon tackar för hjälpen !
Har nu lämnat detta vidare till konstruktör nu , jag återkommer med lite info snart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.