J justusandersson skrev:
Jag misstänkte att det var något jag inte förstod! Takstolarna ligger alltså på längden. En lösning är då att lägga bjälkar på tvären ovanför ditt nylagda golv på takstolrna. Med en spännvidd på endast ca 3,2 m blir det rimliga dimensioner. Exakt vilken dimension beror på hur mycket du vill kunna lasta.
Just det, enda tråkiga med det är att det blir svårt att placera förvaringen, om man inte vill lägga ytterligare ett golv på det. Samt att man förlorar i höjd (höjden på vinden är typ 120cm i mitten, och avtagende ut mot kanterna).
Jag redigerade inlägget med en fråga efter att du svarade ovan, vad tror du om de lösningarna?

Jag tror man ska lämna takstolarna ifred. Det går ändå att göra mycket kompakta lösningar med så liten spännvidd. Jag räknade på 90x180 limträ som klarar 200 kg/kvm. Väljer du stål räcker det med HEA 100 (dvs 100 mm hög).

J justusandersson skrev:
Jag tror man ska lämna takstolarna ifred. Det går ändå att göra mycket kompakta lösningar med så liten spännvidd. Jag räknade på 90x180 limträ som klarar 200 kg/kvm. Väljer du stål räcker det med HEA 100 (dvs 100 mm hög).
Ok tack! Vilket cc-mått behöver man lägga dem på?

Jag räknade med 1200 mm. Tätare så kan man gå ner i dimension.

J justusandersson skrev:
Jag räknade med 1200 mm. Tätare så kan man gå ner i dimension.
Ok tack. För protokollet kommer ritning på hela takstolen, höjden är obekräftad men ungefär rätt.

• Ritning av takstol med angivna mått för bredd och höjd i en SketchUp-miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lutar åt att jag låter det vara som det är, blir för mkt kompromiss på höjden samt att golvet redan är lagt. Ska mäta med avståndslasern innan jag lastar upp lite prylar och se hur mkt det bågnar.

S Sweedbanana skrev:
Det lutar åt att jag låter det vara som det är, blir för mkt kompromiss på höjden samt att golvet redan är lagt. Ska mäta med avståndslasern innan jag lastar upp lite prylar och se hur mkt det bågnar.
Hur har du tänkt att lyfta lasta vinden och vad är det du vill förvara till så stort besvär?
Jag skulle inte leka med att lasta dessa takstolar!

B byggarätt skrev:
Hur har du tänkt att lyfta lasta vinden och vad är det du vill förvara till så stort besvär?
Jag skulle inte leka med att lasta dessa takstolar!
Det står i början av tråden. Vad menade du med besvär?

Tack till er som svarat hittills, särskilt Justus!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.